Annons:
Etikettallmänt
Läst 1963 ggr
Candela
2014-08-17 18:49

Scarification vs tatuering?

Jag skulle himla gärna vilja göra en scarification, det tilltalar mig rent estetiskt mycket mer än tatueringar. Jag har varken gjort det ena eller andra, har bara piercings. (Å andra sidan lider jag av en tvångstanke att dra bort stora skinnflikar från fotsulorna, så smärta och blod och är jag på sätt och vis van vid 🤐)

Så om man nu har ett specifikt motiv, ett väldigt enkelt och ej invecklat mönster, som man skulle vilja ha mellan skulderbladen.. Vad är att föredra?

  • Utseendemässigt får scarificationen ett plus från min sida.

  • Prismässigt tror jag att det inte skulle skilja så jättemycket.

  •  Läkningsprocess och efterskötsel? Vilket av ingreppen är lättast att sköta om? Är det stor skillnad i läketid och eventuella läk-problem?

  • Skillnad i smärta; är scarification väldigt mycket mer smärtsamt..?

Annons:
Praefatio
2014-08-17 18:55
#1

Prismässigt brukar scarifications vara dyrare. Läkning och efterskötsel är både mer långvariga och invecklade för scarifications, där ju hela grejen är att man stör läkeprocessen. En tatuering läker oftast på några dagar. Scarification lär vara väldigt mycket mer smärtsamt… Man kan dessutom aldrig veta riktigt hur det blir, ärret kan bli väldigt fult och ojämnt om man har otur.

Branding är ju ett alternativ om du är rädd för smärtan. Också dyrt, också lång läkeprocess, också smärtsamt men man bränner av nervtrådarna så smärtan blir inte riktigt lika skarp som med en scarification.

Ska tilläggas att jag själv inte har någon scarification, men har kikat mycket på det eftersom jag liksom du tycker att det är extremt snyggt.

Candela
2014-08-17 19:08
#2

Tack för info!

Man kanske kan göra en tatuering som ser ut som en verklighetstrogen scarification..? 😃

Praefatio
2014-08-17 19:12
#3

Jag har faktiskt funderat på samma sak, eller att åtminstone tatuera en i svagt rosa-röd-aktig ton. Det jag gillar mest med scarifications är just att de liksom smälter in lite, att de inte är så tydliga som tatueringar. Snyggt!

Candela
2014-08-17 19:13
#4

Jag funderar också om det skulle göra skillnad om man väljer en annan del av kroppen? Ryggen är ju väldigt svår att själv sköta om, då krävs det nästan att någon annan kan hjälpa till..

Smärtan tror jag att jag skulle kunna ta mig igenom, även om jag inte direkt ser fram emot det 😉 Man har ju fött två barn liksom..

Praefatio
2014-08-17 19:14
#5

Ja, viss skillnad rent praktiskt gör det såklart. Framför allt rör sig ju huden mycket på ryggen vilket säkert gör att risken blir större för ett ojämnt ärr.

Candela
2014-08-17 19:19
#6

Oavsett om man göra en scarification eller tatuering så är väl hösten och vintern bästa tillfället?

Jag känner att jag egentligen borde gå och rådfråga en studio. Har piercat mig på Federal i Linköping, och har läst på deras hemsida att de gör scarifications också, så man kanske skulle kunna få en prisidé och sånt

Annons:
Praefatio
2014-08-17 19:22
#7

Ja! Höst och vinter är mycket, mycket bättre, mindre risk för allsköns infektioner.

Du ska definitivt gå och rådfråga en studio innan du bestämmer dig, dum idé att gå efter vad folk säger på ett forum, men nu har du fått en infallsvinkel i alla fall 🙂

JossanH
2014-08-18 23:32
#8

Federal är ju grymt bra när det kommer till lite "udda" bldymods då dom känns väldigt seriösa i sitt arbete. Vet inte vem/vilka som utför just scarfication men Lex har gjort det förr vet jag (om han ens är kvar nu för tiden?) och han är ju väldigt duktig. Jag säger att höst skulle vara bästa tiden så du slipper ha en massa kläder över då jag kan tänka mig att det gör ganska ont efter ingreppet. Tycker också att det är coolt och snyggt med scarifikation men som sagt, väldigt oklart hur ärret kommer bli och ibland blir det ojämnt och fult tycker jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

punkmusic
2014-08-20 08:41
#9

Följer!

[AnimeV4]
2014-08-20 22:13
#10

http://www.edskroppskonst.se/category/scarification/ Här finns en hel del bra information!

JonnaCecilia
2014-08-21 21:24
#11

Kan tänka mig att det är bra om man vet om man har anlag för keloid innan man gör scarification. Min sambo och hans mamma har det så deras ärr efter operationer blir utåtbuktade och stora, inte som de flesta som bleknar med tiden utan dessa läker aldrig riktigt utan kan börja "växa" och bli irriterade. Måste smörja min sambos operationsärr ca varannan månad när det börjar bli irriterat så det inte växer mer.

punkmusic
2014-08-22 06:28
#12

Nu när jag läst #10 är jag inte lika sugen längre ;) För mycket smärta! Haha

Candela
2014-08-22 08:50
#13

#12

Och jag blev mer sugen. Det verkade inte så farligt som jag trott 😃

Annons:
punkmusic
2014-08-22 12:46
#14

#13 Haha kul! Jag hejar på dig 👋

Candela
2014-08-22 12:51
#15

#14

Det krävs fortfarande ett visst mod, jag känner mig osäker. Mest osäker eftersom jag vill ha motivet på ryggen, och det är svårt att rengöra på egen hand.

Visst, att skölja det i duschen är nog hyfsat lätt, men sen att försiktigt pilla bort den där hinnan av läkningsvävnad blir desto svårare.. Jag bor varannan vecka tillsammans med min pojkvän, skulle det räcka? Alltså, räcker det att rengöra såret så grundligt under en veckas tid. Kan man låta det fortsätta läka i fred efter en vecka, med enbart "vanlig" rengöring?

Candela
2014-08-22 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag hade tänkt detta motiv, fast lite större (och då förmodligen göra en scin-peeling för att få bredare ärr):

Upp till toppen
Annons: