Annons:
Etikettpiercingar
Läst 1008 ggr
powerade
11/12/14, 8:37 PM

skador av tungpiercing?

Idag när jag var hoa tandläkaren sa hon att emaljen bakom framtänderna hade förstörts.. hon sa att det är för juicen, men jag tror att det kan vara min Tungpiercing. Någon som har/haft Tungpiercing som förstört emaljen Bakom tänderna?

Annons:
[rumelle]
11/12/14, 8:40 PM
#1

Emaljfrakturer kan man få av piercinger, men då brukar man känna att det frakturerats små bitar. Påverkan av syra (juice) på tänderna ser annorlunda ut.

powerade
11/12/14, 8:48 PM
#2

Tänkte mer om de kunde blivit "nerslipat" för varje gång jag äter så dras piercingen mot tänderna där bak:/

[rumelle]
11/12/14, 8:53 PM
#3

#2 Jag tror inte att det skulle se ut likadant som erosioner pga syra gör. Syraerosioner har ett väldigt matt utseende medan slitage pga piercingsmycke troligen skulle se mera blankt ut. Men svårt att veta när man inte sett det själv.
Däremot kan risken med att smycket alltid skrapa emot vara att det skapar en irritation som påverkar käkbenet runt tänderna. Har själv sett detta hos en patient med Tungpiercing. Han var i princip på väg att få tandlossning  i fronten i underkäken. Tyvärr avbokade han besök så jag vet inte hur det gick sen, men förhoppningsvis tog han ut smycket och det läkte igen. Så det kan vara bra att be tandläkaren att ta en extra röntgenbild på de tänder smycket skrapar emot.

powerade
11/12/14, 8:57 PM
#4

Hon sa att tänderna va alldeles blanka å knappt nån emalj kvar men att boven är att det var "syra" Brukar man inte titta till sånt allmänt i tänderna?

[rumelle]
11/13/14, 5:38 AM
#5

#4 Som sagt svårt att säga utan att själv ha sett det. Men om du är orolig så kanske det vore bra att ta ut smycket.

powerade
11/13/14, 9:26 AM
#6

Vill ju såklart inte ta ut det ifall de inte är den som orsakar de seru

Annons:
Candela
11/13/14, 10:09 AM
#7

Byta till plastkula?

powerade
11/13/14, 1:17 PM
#8

Då kan man inte ha tuggummi utan att de fastnar och den borde ju också kunna "slipa ner"

Candela
11/13/14, 2:44 PM
#9

Emalj är hårdare än plast, så det borde inte göra någon skada på själva tänderna. Det är väl i så fall tandköttet som kan skadas.

Clementinbarn
11/13/14, 4:03 PM
#10

Min Tungpiercing har inte förstört något i min mun iaf, inte än ;) 
Men då har jag ju en liten röd plastkula på undersidan :) Perfekt tycker jag!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

powerade
11/15/14, 12:18 PM
#11

Har inte fått några andra skador i munnen, och sätter jag en plastkula uppe ( den som dras mot framtänderna) så kan man inte ha tuggummi utan att de fastna supermycket:(

OlgaMaria
11/17/14, 12:34 PM
#12

Kan det kanske vara så att tänderna utsatts för syra och pga det blivit nerslipade av piercingen? Syradrabbade tänder är ju mer sköra. Så det kanske är en kombination av piercingen och syra?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

powerade
11/17/14, 12:55 PM
#13

Kan så vara jag har ingen aning:/ men tandsaken borde ju kunna sin grej tycker jag ju och hon nämnde ingenting om piercingen:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: