Annons:
Etikettpiercingar
Läst 4804 ggr
Linneahorse12
2014-11-17 13:57

Industrial (frågor)

Har funderat på att pierca industrial ( brosket i örat)

Ni som har lite mer koll på detta, tycker ni att det gjorde ont ?  hur var smärtan från 1-10?

och sedan är ju alltid brosk svårläkt men hur tyckte ni att erat läckte?

var läktiden jättelång? och när är det "okej" att byta smycke?

skriv gärna allt ni vet

tack på förhand//Luna

Annons:
Honestyisdead
2014-11-20 11:30
#1

10. Det gjorde riktigt ont på mig. Fick ta ut den efter någon vecka eftersom jag fick en infektion. 

Man kan byta smycke när det har läkt.

KentHjärta
2014-11-26 18:50
#2

Haft min i ett år nu :) Jag tyckte personligen att det inte gjorde ont att ta själva hålen. Skulle säga 2-3/10. Det blödde dock väääldigt mycket, var jätte känsligt i flera dagar o började blöda hur lätt som helst. Det viktiga är att INTE ta bort piercingen inom en vecka efter att man tagit den. Man kan tvätta runt men ta inte bort den. Ja den är svårläkt, finns folk som haft de i flera år och som plötsligt får infektion. Jag har fått en eller två infektioner tror jag. På ett halvår. Jag tvättade morgon och kväll, envisades med att inte ta bort den och efter det har jag inte haft något problem. Fick en ny stav i födelsedags present vilket var ett halvår efter att jag tog den. Den var då helt läkt så jag bytte. Nu byter jag lite hejvilt då och då och har no problemos ^^

WonderfulEuphoria
2015-02-01 16:38
#3

Tack och lov är min piercing läkt och fin nu. Men hade problem med den de första veckorna p.g.a. bristande hygien i piercingstudion. Infektionen försvann dock snart efter omslag med alsolsprit (ca 3 veckor kanske). Nu har jag en stav av pvc-plast för att det är skönare för örat (och mig) när jag ska sova. Tidigare såg det ut som om jag skulle få utåtbuktande ärr, men det har gett med sig nu när staven faktiskt kan böja sig när jag lutar huvudet mot kudden. Nu är den så fin så! :D

Viktigt att veta och också vara införstådd med innan du tar en industrial är att det kommer att ta tid att läka, och det krävs lite jobb för att den ska läka fint. Men är man dedikerad så kommer det att funka. Och ta absolut inte ut den om du skulle få en infektion! Det kan göra att infektionen kapslas in. När du gjort den kan det vara bra att tvätta med Lactacyd tvål och varmt vatten, eller koksaltlösning. Jag kör just nu med "bad" för min nypiercade conch. Koksalt och vatten i ett glas som jag doppar örat i under ca 10-15 min.

Nu var det ju 3 år sedan jag tog min (eller kan det vara längre?) men det tog kanske 1 och 1/2 innan det var okej läkt. (Då pratar jag om de 3 olika läkestegen och menar den 3:e sista som är "fullt läkt". Det 2:a steget brukar vara det man pratar om när det gäller läketid. Finns bra engelska sidor som förklarar det. Om du är intresserad är det bara att googla). Sen beror det ju också på hur noga man är med att ta hand om den. Vad gäller smärta så kommer jag knappt ihåg det vid piercingtillfället, men antar att det gjorde ungefär lika ont som min conch, och den kändes ju. Svårt att sätta på en skala, men om mina bröstvårtor kanske var en 4:a så är conchen kanske en 8:a. Det gjorde förjävligt ont när jag gick och fick industrialen rengjord hos piercaren när den blev infekterad. Du kan förvänta dig lite smärta efteråt, det är ju trots allt brosket du piercar och det tar tid att läka. Det är ju inte som öronloberna :)

Men det är garanterat värt det. Jag är så himla nöjd med den och skulle inte vilja ta bort den, den är en liten del av min identitet nu, haha. Sen har jag en ganska hög smärttröskel, men tänk lite på det så att du vet att du är helt säker på att det är en sådan du ska ha, för den kräver lite arbete i vissa fall.

Hoppas att jag inte skrämmer upp dig för mycket nu haha. Men det är bra att veta vad man KAN förvänta sig (din kanske läker jättesmidigt) men industrialen är verkligen värt det.

Francias
2015-02-02 10:14
#4

På mig gjorde det inte så ont. Stack till lite bara. Chonch piercingen gjorde mycket ondare att göra! Den läkte (industrialen) väldigt långsamt och jag fick flera såna här ärrvävnads utslag som bråkade ett bra tag innan dom försvann. Det var jobbigt. Ett tips om du får ärrvävnad runt din piercing är att smörja in med koksalt och hydrokortison salva, men det är först efter att det har gått ett par-tre veckor.  Jag bytte till en kortare stav efter tio månader.

Elsa
2015-02-06 00:26
#5

Min gjorde inte så ont faktiskt! Hade tänkt att det skulle göra ondare, typ som i bröstvårtan. Men det kändes ju klart mer än typ tunga, läpp och navel..

Min industrial tog lååång tid att läka, över 1 år! Den läkte inte förrän jag tog ut långa staven och satte in två korta stavar istället. Haft mycket problem med var och svullnader osv, kunde inte sova på örat på länge.

Är supernöjd med min just nu, tycker det är riktigt fint 😃 Piercade mig 2010 men läkte som sagt inte förrän ett år efter.


JenniferSoderberg
2015-02-10 00:38
#6

Jag och en kompis ska göra industrial på Torsdag, så vitt jag vet gör de inte allt för ont, som ett vanligt hål i brosket ungefär, vilket för mig inte alls gjorde ont när jag gjorde det, men kan återkomma på Torsdag, då industrialen är färsk. :P


Annons:
Honestyisdead
2015-02-10 12:54
#7

#6 klart det känns som ett hål i brosket, det är ju det man gör ;)

Glöm nu inte berätta :)

JenniferSoderberg
2015-02-12 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gjord för 5 min sen, gjorde inte allt för ont, sved lite, inga problem annars. (:


JenniferSoderberg
2015-02-14 14:54
#9

Kan tillägga att på en skala mellan 1-10 var smärtan på en 3 till svag 4. (:


[aslhan]
2015-02-14 15:15
#10

5 på en skalla men min första så jag var rädd läkte snabbt och fint men väskade sig

Upp till toppen
Annons: