Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 14478 ggr
IceTee
1/29/15, 1:14 PM

Kliande läkt tatuering?

Min tatuering på insidan av underarmen läkte för över ett år sen, men nu kan den helt plötsligt börja klia! Det är inte ett "farligt" kliande, men delar av tatueringen sväller upp (dock blir det inte rött eller så) Det händer bara när jag blir kall så jag får knottror på huden. Vad kan det vara? Det går över på typ 2-3 min. Färgen som kliar är orange

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Surpan
1/29/15, 1:16 PM
#1

Jag har hört att rött ska vara den färgen flest reagerar på (med resning och klåda), men det ska bara vara under läkningsprecessen.. Min röda betedde sig så.

Har du frågat din tatuerare? Jag skulle vända mig dit. 🙂

/Surpan

IceTee
1/29/15, 2:03 PM
#2

#1 får nog göra det, får se ifall hon är tillbaka från mamma ledighet bara

Medarbetare på Skor iFokus

ilenna90
2/2/15, 6:12 PM
#3

min ena tatuering (<-- bilden) kliar också ibland fastän den är ca. 3 år gammal. Brukar hända på sommaren så då är det antingen för att den reagerar mot solen, men händer då och då under vintern också. Har inte heller nån aning om varför :o

[Udoon]
2/2/15, 11:48 PM
#4

Alla mina tatueringar kliar emellanåt och svullnar upp en del, så man känner att linjerna står ut och så, men det är bara på sommaren när det är varmt. Har alltid varit pipplig med temperatur så har inte brytt mig om det något vidare.

kampfrieser
2/7/15, 7:56 PM
#5

De flesta av mina kliar och reser sig då och då, beroende på klimat och eventuell alkohol. Inget att oroa sig över. Bör kanske tilläggas att jag endast har black n gray så det har inte nödvändigtvis med färgen att göra.

IceTee
2/7/15, 8:11 PM
#6

Jag upptäckte att det försvinner om jag smörjer in med aloe vera gel (99,6%), så det är nog ingen fara alls! Det händer typ någon gång varannan vecka max dessutom

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
E
8/12/21, 12:50 PM
#7

#6: Hur gick det med den kliande tatueringen? Jag har en på ena benet som kliar nu. Gjorde den i maj månad och det är nu tre månader sedan, den är läkt för längesedan men har nu plötsligt börjat klia och den har rest sig lite som man brukar säga. Har inte solat alls - bara haft långa kjolar & långbyxor hela sommaren, så kan inte bero på just sol, men varit lite stressad och så senaste tiden, kan det ha med det att göra? Undrar också om det har att göra med hårsäckarna på underbenet, om tatueringen där lättare blir irriterad pga rakning… Hur som helst läste jag att man kunde bli hjälpt av Aloe Vera-gel, vet du eller någon annan här inne någon bra vegansk sådan? Och ja, såklart ska jag snacka med min tatuerare också om detta! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
8/13/21, 9:49 PM
#9

#7 Tråden är 6 år gammal, men ett ämne som ändå är värt att lyftas igen.

När jag har infektion eller förkylning i kroppen brukar min ena tatuering samt mina örontöjningar att bråka en del med svullnad och lätt klåda. Tror det handlar om främmande objekt för kroppen, saker som inte är naturliga, i samband med att man har sänkt immunförsvar.

Tänker att kroppen kan reagera precis så om du gjort en organdonation eller vid inoperation av tex metalldelar vid benbrott. Är immunförsvaret lite (eller mycket) nedsatt kan allt som inte är naturligt i din kropp bli attackerat och irriterat.

Det är ju ändå så trots allt att färg inte "ska" finnas i huden. För mig hjälper antihistamin med den värsta irritationen.

Upp till toppen
Annons: