Annons:
Etikettpiercingar
Läst 8388 ggr
Francias
2015-02-27 13:27

Piercing i ansiktet - jobb?

Jag har en piercing i septum och har även funderat på att göra en piercing i underläppen. Jag är för tillfället sjukskriven, men ska börja söka jobb nu till våren. Jobbet jag hade tidigare var i en livsmedelsbutik och där fick man inte ha några piercingar i ansiktet.

Vilka arbetsplatser accepterar synliga piercingar och tatueringar? För jag vill helst inte ta ut min piercing om det inte är absolut nödvändigt förstås.

Annons:
fuzzie
2015-02-27 13:36
#1

Vissa klädbutiker accepterar piercingar och tattoos som är synliga. Särskilt lite rockigare butiker som Carlings. :) Annars är det väl om du vill jobba med djur eller dyl. som det kan vara mer accepterat, men det är ju så olika mellan olika arbetsplatser.

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Surpan
2015-02-27 13:41
#2

Kundservice och sånt över telefon är helt OK med piercings, olika mekarjobb går att ha, städare, truckförare, köra bud.

/Surpan

Sagolikt
2015-02-27 13:42
#3

Jag hade en kollega i hemtjänsten som hade ansiktstatueringar, och betydligt fler än en. Det hände att han skrämde gamlingarna rejält ;) Jag vet dock inte om han hade dem när han blev anställd (tror knappast att man har rätt att säga upp en fast anställd för att den skaffar tatueringar). Jag tror att det varierar från arbetsplats till arbetsplats och är upp till den som anställer, snarare än per yrke.

Nu är det inte det här du frågar efter, men jag skriver det ändå: Eftersom jag själv befinner mig i samma situation som du, dvs sjukskriven som letar jobb, skulle jag undvikit allt som eventuellt möjligen kanske kunde leda till problem. Det är fruktansvärt svårt att hitta någonting även utan ansiktspiercingar. Om det finns minsta lilla jag kunde göra annorlunda eller vänta ett tag med (som en piercing) för att öka chanserna till ett jobb, skulle jag göra det. Men det är jag det, du gör såklart som du vill. Lycka till med jobbletandet (och piercingen)! :)

[Tilde]
2015-02-27 23:07
#4

Systembolaget! 😛 Har sett folk med ansiktet fullt av piercings, etc. på flera systembolag. Nej men annars finns det diverse jobb som inte riktigt bryr sig om hur man ser ut. Jobbar du däremot inom hotellbranschen eller andra yrken där man är "företagets ansikte utåt" föredrar de förmodligen en person utan piercings.

[rumelle]
2015-02-28 07:58
#5

Jag jobbar som tandhygienist och har en piercing i näsvingen. Inom tandvården brukar piercingar ofta vara ok så länge de är infektionsfria och man inte har några stora smycken i. Sen beror det så klart på arbetsgivaren också. Jag frågade min chef om det var ok att jag piercade mig innan jag gjorde det, och det var inga problem. Jag har oftast en liten kristall som smycke eller en retainer när jag jobbar. Har bara fått någon enstaka kommentar från patienter och då har det varit enbart komplimanger. När man har patienter inne så har man ju munskydd på som täcker näsan så de flesta lägger nog knappt märke till piercingen.

Septumpiercingen kan du ju dölja lätt genom att ha ett hästskoformat smycke som du bara vrider uppåt så att det inte syns när du jobbar. I läppen kan det ju fungera med att ha en retainer för att dölja den. Men så beror det också på vilken typ av jobb har. Om du har ett jobb där det finns risk att du kan fastna med smycket i någonting så är det kanske bättre att låta bli att perca sig.

[Xenomorphine]
2015-03-04 01:27
#6

Inom omsorgen är det rätt accepterat. Jag jobbade som vikarie på två bostäder och det var aldrig några problem :) 
Känner även personliga assistenter som är piercade och tatuerade.
Jag går alltid med en retainer i septum när jag ska ut och söka jobb/gå på intervju, och frågar där om det är okej att jag har den synlig eller om jag ska dölja den. 

Lite OT, jag tycker att det är jättetråkigt att det fortfarande är så pass oacceptabelt att ha piercingar och tatueringar. Jag förstår den äldre generationen, men det är ju så många som har det idag. Och de äldre jag stött på i jobbet har bara varit nyfikna. Bara för att jag väljer att se ut så som jag gör, så betyder inte det att jag är mindre kompetent för jobbet :/ Jag gör ogärna permanenta ändringar (ta ut en piercing som inte går att dölja/ha ur längre perioder)  för ett jobb då jag anser att jag har rätt att se ut hur jag vill. Och jag vill inte bidra till diskrimineringen, utan hellre jobba emot den och visa att jag är minst lika duglig även om jag är utsmyckad :)
Det lär ju dö ut med åren, eftersom det är så många som gör piercingar och tatuerar sig.
Ber om ursäkt ifall jag inkräktar på din tråd med mina tankar :)

Annons:
Francias
2015-03-04 09:42
#7

Nej det gör ingenting. Jag håller med dig till fullo! Förstår om man ska ta ut piercingarna om det handlar om hygien och sånt där, men inte annars. Kompetens sitter väl knappast i piercingen liksom?

En annan fråga; när man ska på arbetsintervju, ska man ta ut piercingarna då eller går det bra att ha dom kvar? Hur brukar ni andra göra?

[Xenomorphine]
2015-03-04 15:29
#8

Ja, har det med hygien att göra så förstår jag absolut att det bara är att gilla läget. Eller hur! Det är ju faktiskt diskriminering. 

Jag döljer min septum med en retainer på intervjuer, labretten och näsvingen har jag dock nästan alltid synlig. Töjningarna i öronen är lite svåra att dölja då jag har sidecut😃

Jetaime
2015-03-04 15:48
#9

Har endast haft problem med piercingar för en av mina arbetsgivare (men han var förövrigt en riktig mobbare och - ursäkta uttrycket - dum i huvet). Har jobbat på hund&kattpensionat, djurbutik (flera olika), vikarie på förskola och både hemma som personlig assistent och personlig assistent på skola.

[bat]
2015-03-04 21:59
#10

Också jobbat inom omsorg, både i olika boenden och hemtjänst. Aldrig varit några problem, septum går dessutom att "gömma". Enda att tänka på är basal hygien, vad man tar på innan man håller på i ansiktet och att vissa människor kan vara utåtagerande och avsiktligt dra i smyckena.

nypisnina
2015-03-10 11:33
#11

Det är svårt att få jobb idag, jag hade nog väntat, det hade ju vart väldigt tråkigt om det var piercingarna som gjorde att du inte fick jobb.
Eller var beredd på att ta ut dem - risken finns ju för alla arbetsgivare är olika oavsett vad du har för yrke.

RebeccaG
2015-03-12 23:24
#12

Jag vet att på tidiagre jobb(ladugårdsarbetare, beridare, djuraffär, receptionist på vårdcentral & hästskötare) har det vart helt OK med piercingar och tatueringar, sålänge det inte va något som störde arbetet. På vårdcentralen ville dom inte att man skulle ha tatueringar i ansiktet, det va egentligen det enda. 
Men när jag jobbade som djurvårdare på veterinärklinik fick jag inte ens ha Tungpiercing som syntes och jag va tvungen att ha retainer i tungan + pluggar för öronen som såg ut som "vanliga" örhängen. 

Däremot har jag blivit nekad till jobb hos MyOne(häst, hund & kattaffär) pga töjda öronsnibbar(hade bara 10mm i ena örat)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Gaara
2015-04-22 13:53
#13

En kompis jobbar på ICA och där hon jobbar får man ha piercingar och färgat hår i galna färger. Hon har flertalet piercingar i fejset. Så det beror ju helt på butikschefens egna regler samt möjligtvis vilka avdelningar man jobbar på. Lagerjobb kan man alltid ha (så länge man inte plockar sterilvaror till sjukhus t.ex)

Jag har alltid mina piercingar kvar när jag går på intervjuer, har även mina vanliga kläder och skor (har en väldigt färgglad stil på mina kläder och skor). Jag vill ju inte låtsas vara någon jag inte är för jag tycker det är onödigt om man ska jobba på en arbetsplats där man ändå ska byta till arbetskläder sedan. Samt om piercingarna är ett problem så får arbetsgivaren säga det, det går ju att ta ut dem.

Annons:
Afturelding
2015-04-22 14:15
#14

Jag rör mig i skolans värld, jag studerar till bild- och fritidslärare men har vickat som det mesta. Nu är det väl förvisso på något sätt förväntat att vi som blir lärare i estetiska ämnen inte ska vara som alla andra lärare, men jag har aldrig upplevt något negativt i skolans värld. Och barnen tycker att det är roligt med mina tatueringar, piercingar och gröna hår 😉

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

agneshak
2015-04-22 22:00
#15

Jag är servitris och har en liten piercing i näsvingen. Den är iofs väldigt "oskyldig" och jag skulle gärna ha mer i ansiktet men vågar inte riktigt, då servisjobb ju handlar en del om utseende och restaurangens "image". Jätteirriterande. Vill plugga till lärare sen så väntar nog med fler ansiktspiercingar tills dess..

Nymphadora
2015-04-23 11:47
#16

Kontorsarbeten överlag - om det inte finns svinstrikta dresscodes. Jag jobbar t.ex. på en PR-/Kommunikationsbyrå och är fullklottrad med bläck, har fyra ansiktspiercingar, stretchade örsnibbar, tuppkam och allmänt "inte-klassisk-kontorsklädsel" och visst, jag får en del nyfikna kommentarer och frågor - men jag har aldrig någonsin blivit ombedd att täcka för något, byta om eller liknande.

De flesta yrken som inte har starka hygienkrav brukar i dagens Sverige vara okej med kroppsmodifierade anställda. Tack och lov. :)

[Smålandsbrud]
2015-04-23 23:02
#17

Om du inte är i schark på matbutik får du oftast ha det. Vet en på min pro plats på willys.  Jag kan själv vara där 🙂

[AmandaBorg]
2015-04-24 20:35
#18

En kompis till mig jobbade på Arken zoo i sthlm där det var accepterat med piercings, när hon sen flyttade till en annan Arken i en annan stad var hon tvungen att ta ut sin septum. Så det är nog olika från arbetsplats till arbetsplats.

Upp till toppen
Annons: