Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 13470 ggr
kiwikiwi
2015-03-31 07:42

HJÄLP GIGANTISKT RÖTT SVULLET ÖRA AV HELIX???

Hej! Jag tog en Helix i fredags alltså fjärde dagen idag… I fredags såg det fint ut likaså på lördagen och jag tvättade inte eller rörde det så mycket men på söndagkvällen hade jag jätte ont och det dunkade och var varmt rött och örat var jätte svullet så har det fortsatt igår och även idag. Örat är helt fucked up, det är GIGANTISKT och rött. Jag är jätte rädd verkligen, känner mig väldigt orolig! Vad ska jag göra och vad beror det på? Jag har försökt läsa och jag har nu tvättat med koksalt 2 gånger och inget annat. Snälla hjälp får panik är helt skräckslagen? Jag vill ju så klart inte ta ut öronhönget men ska jag det? Asså det kommer ingen vätska ut från det utan det är bara jäkligt gigantiskt rött och svullet och det står rakt ut? Har två hål där nere vanliga i samma öra och det är till dit som svullnade går alltså typ hela örat. Det är skiiiitstort och jag är jätte rädd verkligen!

Annons:
kiwikiwi
2015-03-31 07:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Svårt och se hur sjukt GIGANTISKT det är och att det såtr ut men en bild i alla fall… Snälla hjälp!!!

VildaVittra
2015-03-31 07:51
#2

Ring din husläkare och be om en akuttid idag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah
2015-03-31 07:51
#3

Finns inget att bli skräckslagen över :) fortsätt tvätta och försök att inte sova på örat. Borde lägga sig om några dagar.

kiwikiwi
2015-03-31 08:10
#4

Oj första säger att jag ska ringa akuten och andra att jag ska ta det lungt…. Herregud nu blev jag förrvirad vad ska jag göra.. Men är det normalt att man blir så här gigantiskt extremt svullen och röd o varm? Asså bilder luras ser jag nu när jag kollar på den , på bilden ser det ba ut som om det är lite rött men asså örat är dubbelt så stort som det andra! Är detta normalt efter några dagar men ny helix? Kan det bli så gigantiskt utan att det är farligt o typ är infektion elr inflamation? Örat står liksom rakt ut och det är verkligen så många gånger värre i verkligheten än på bilden! Men är detta normalt? Tusen tack för era snabba svar även om jag nu inte ver om jag ska ta det lungt o fortsätta tvätta med koksaltlösning 2 gånger om dagen eller om jag ska ringa akute? Tack!

VildaVittra
2015-03-31 08:15
#5

#4 Du ska till doktorn, ingen kan avgöra hur allvarligt det är via en bild. Min syster fick de skära upp örat på för att det inte skulle pricka, så det kan bli allvarligt av en håltagning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kiwikiwi
2015-03-31 08:19
#6

Ush, så det är inte normalt att det svullnar upp då, men #3 vet du om det är normalt att örat blir så gigantiskt svullet o står ut o pulserar är varmt?

Annons:
Sarah
2015-03-31 08:20
#7

#2 säger ju inte att du ska åka till akuten. Bara ringa husläkare.. Själv hade jag avvaktat några dagar. Oavsett så finns det ingen anledning till panikkänslor.

Sarah
2015-03-31 08:24
#8

Att det svullnar och pulsar är ju inte ovanligt. Beror ju på hur mycket. En inflammation är det ju, men kroppen brukar kunna hantera det. Beror ju på hur mycket som sagt och det är ju svårt att se på en bild.

kiwikiwi
2015-03-31 08:41
#9

Okej men som sagt är det väldigt mycket, men tror ni det är farligt om jag avvaktar i ett par dagar pch om det inte går ner elr blir värre att då åka in?

VildaVittra
2015-03-31 08:48
#10

Varför inte åka in idag? Läkaren kommer inte skälla på dig om det visar sig inte vara en fara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kiwikiwi
2015-03-31 09:00
#11

Har tyvärr ingen möjlighet at åka in idag men imon kan jag, tror ni det klarar sig till imon?

VildaVittra
2015-03-31 09:14
#12

#11 Du har laglig rätt att gå ifrån jobbet för att gå till läkaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kiwikiwi
2015-03-31 09:18
#13

Jag kom på att jag visst kan åka in idag och har nu ring vårdcentralen och dom ska ringa upp om en stund igen, så får se vad dom säger.. Men hoppas verkligen att jag kan ha kvar helixen!! Skulle vara så synd och ta ut den! Men det gör inte lika ont idag så det gjorde igår i alla fall, igår gick jag runt och hade skit ont men idag är det lite lite bättre, men vet inte kanske bara vant mig vid smärtan.. Men om jag får tid hos läkare idag så får jag väll se vad dom säger men är det så att dom brukar säga att man ska ta ut den eller vad brukar dom säga? Om jag har tur kanske dom också säger att kroppen nog klarar av det själv o att det bara är att fortsätta tvätta men tror dock inte det då örat verkligen står rakt ut och är gigantiskt verklikeg enormt tjock o svuölet… Hoppas, tack för era svar!

Annons:
Honestyisdead
2015-03-31 10:17
#14

Varför lät du bli att tvätta det? Det ska du göra flera månader.

kiwikiwi
2015-03-31 10:47
#15

Jag tog bara lite vatten första dagen då hon som jag tog det hos sa att jag skulle tvätta lite bara men sen läste jag på nästa dag och då tvättade jag med tvål och vatten men tvålen var parfymerad vilket jag kom på efteråt så vet inte kanske är det som gjorde att svulnat? Men sedan har jag ju då tvättatmed koksaltlösning.

Honestyisdead
2015-03-31 10:51
#16

Kan bero på det ja.

kiwikiwi
2015-03-31 11:00
#17

Läkaren gav mig pencelin och nu måste jag ta ut öronhänget, fan.:(

Honestyisdead
2015-03-31 11:04
#18

Misstänkte det. Jag fick också infektion och tog ut min.

kiwikiwi
2015-03-31 11:10
#19

Det är en chansning tyvärr, men är det helt omöjligt att få det och funka senare eller kan man föröka igen om nått år?

Honestyisdead
2015-03-31 11:12
#20

Du kan försöka igen.

Annons:
kiwikiwi
2015-03-31 11:15
#21

Föresten läkaren sa ju stt jag skulle ta ut öronhänget men att jag sedan efter 10 pencilin kur sätta i ett öronhänge igen om hålet finns kvar men tyvärr lär det ju växa igen eftersom jag bara haft det i 4 dagar:( Varför måste man ta ut öronhänget när man får pencelin? Jag har ju nu inget öronhänge i men vad händer om jag sätter i en läkring nu när jag får pencelin? Är det farligt?

kiwikiwi
2015-03-31 11:42
#22

10 dagars**

kiwikiwi
2015-03-31 12:08
#23

Blev kanske lite rörigt men undrar bara varför måste man ta ut öronhänget, det har jag ju gjort nu pch jag har nu påbörjat pencelinkuren men vad händer om jag sätter in en läkring nu? Försvinner inte inflamationen då eller är det farligt när jag tar pencelin eller får jag verkligen inte sätta in en läkring? Läkaren sa ju att jag skulle ta ut smycket och det har jag gjort men vad kan hända om jag sätter in en ny läkring och nu tar pencelin i 10 dagar? Förvinner inte inflamationen då? Tack för svar:)

Sarah
2015-03-31 12:52
#24

Verkar ju onödigt att ta ut :p

VildaVittra
2015-03-31 13:14
#25

En anledning till att ta ut den är om antibiotikan inte fungerar och örat fortsätter svälla, då kan man få skära ut örhänget och det är inte skönt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kiwikiwi
2015-03-31 13:42
#26

Okej men om jag sätter i en läkring borde det inte bara lättare att ba klippa upp den om örat sväller mer?

VildaVittra
2015-03-31 13:50
#27

#26 Om örat är så svullet att vävnaden inte får tillräckligt med syre, så spelar ringens beskaffenhet ingen roll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
punkmusic
2015-03-31 13:54
#28

Hehe jag tog inte ut mitt när jag hade infektion pga helix med 39 graders feber och massor med svullna lymfkörtlar (bakom örat och halsen) Nu har jag ju vård i min närhet men gick bra tillslut iaf :) Alvedon och nogrann tvätt… Mådde lite tidigt några dagar *host* men sen så :) Nu har den tyvärr läkt igen…..

kiwikiwi
2015-03-31 14:06
#29

Okej så jag kan sätta i en läkring fast jag bara haft hålet i 4 dagar?

MoaHermansson
2015-03-31 15:45
#30

tog du piercingen med pistol eller nål?


kiwikiwi
2015-03-31 16:02
#31

Pistol tyvärr:(

kiwikiwi
2015-03-31 16:04
#32

Men vet någon om det är farligt om jag sätter in en läkring i hålet nu fast jag har penselin elr kan jag testa?

Honestyisdead
2015-03-31 16:10
#33

Eftersom det är gjort med pistol är det bättre att låta det läka och sedan göra nytt hos en utbildad piercare.

Upp till toppen
Annons: