Annons:
Etikettproblem
Läst 6041 ggr
Zakaraa
5/17/15, 12:13 PM

Varför inte örhängen längre?

Jag är lite fundersam till varför jag inte längre kan ha hål i öronen.

Det måste vara runt en 8-10år sedan jag tog hål i öronen och hade alltid någon typ av örhänge i. Jag vet inte exakt när problemet började men efter några år började jag dock få problem, mina öronsnibbar blev svullna och röda och det är någon typ av sekret som kommer ut när jag tagit ut örhängena. Det känns inte som var utan någon annan typ av sekret.
Jag slutade stegvis att ha örhängen i hela tiden och det blev mer sällan så det är väl egentligen inte så konstigt nu att mina öron reagerar på att något främmande sticks igenom dem men det jag inte förstår är varför jag inte fick de problemen från början och varför det "varar" det är ju helt läkt?

Igår provade jag hur länge jag kunde ha örhängen i innan det gjorde ont och som vanligt så började det göra ont inom en halvtimme men jag höll ut för jag ville se om det blev bättre vilket det blev. Ett par timmar senare så började det göra ont igen och när jag tog ur örhängena så var jag svullen, varm och röd.
Nu dagen efter när jag låtit öronen vila under natten så kan jag plocka bort lite torkad sekret (vet som sagt inte exakt Vad det är) och det kommer ta ett par dagar innan svullnaden går ner och att det inte längre gör ont.

Jag vill så gärna ha örhängen i men kan inte p.g.a detta så jag undrar väl egentligen Varför blir det såhär och Tror ni det finns något jag kan göra för att kunna ha örhängen?

Och tror ni jag skulle få samma reaktion om jag tog hål i näsvingen? (vet inte namnet för den piercingen) Jag tål halsband av alla slag utan problem men det är väl inte samma sak antar jag. (kan ju även tillägga att jag har 2 tatueringar, en på handen och en på skuldran, och har aldrig reagerat på dem om det skulle göra någon skillnad)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
horribleatnames
5/17/15, 12:18 PM
#1

Du kanske inte tål nickel? Har du provat med tex rena silverörhängen eller guld?

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Zakaraa
5/17/15, 12:21 PM
#2

#1 Jag har provat olika typer. Guld har jag inte provat då jag inte äger något sådant (tycker guld är jättefult, haha). Men silver har jag provat och det är ingen skillnad.

Även rengjort alla örhängen noga innan användning då jag trodde det kanske kunde vara smuts men efter kokning så borde det inte varit något sådant kvar.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

RebeccaG
5/17/15, 12:24 PM
#3

Prövat titan? Funkade för mig :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Zadeira
5/17/15, 12:36 PM
#4

Precis som #3 skrev så brukar Titan vara det absolut bästa om du är allergisk eller överkänslig mot andra örhängen.

Zakaraa
5/17/15, 12:44 PM
#5

#3, #4 Vart kan jag få tag på bra titanörhängen?
På vilken prisnivå, ungefär, ligger de?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

RebeccaG
5/17/15, 4:24 PM
#6

#5 Jag köpte två stycken piercingsmycken till läppen i titan, funkade perfekt :) 
Efter det började jag dock töja :P Dom ligger väll runt 60kr/st? Beroende på vart man går, jag köpte mina hos barbarella. 
Jag tror det kan finnas "vanliga" örhängen i titan med? Har dock inga själv.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
lenafena87
5/25/15, 7:14 AM
#7

Jag har så jag med, får jätte ont mina snubbar blir varma och röda sen svullnar de upp. dock längre upp på ena örat har jag titan smycke och ett silver de funkar. men i örsnibben kan jag bara använt titan örhängen. Så skulle testa med de. Antingen sök på internet efter titan eller kirurgisk stål örhängen eller så går du till en studio och pratar med dom. Priserna kan variera beroende på vad man vill ha. Kan kosta från ca 60 och uppåt. Lycka till!

Zakaraa
5/25/15, 4:48 PM
#8

Tack för alla era svar!
Ska försöka hitta titan och hoppas att det kommer fungera!

Förut fanns det väl någon typ av plaströr som man kunde trä örhänget igenom, vet inte om det var som skydd för själva hänget eller om man hade det i öronen just för dessa problem. Är det någon som vet något om det? Var väldigt många år sedan jag såg det så det kanske inte ens finns kvar?
Har ett par örhängen som jag verkligen älskar men som jag inte kan ha och det är så synd! :(

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

lenafena87
5/26/15, 12:34 PM
#9

Jag vet inget om något plaströr man trär på dock men kanske finns har aldrig sätt det själv. Men jag vet att med ringar och halsband som innehöll nickel så lackade man dom med klarlack nagellack ett par gånger. Vet inte om det funkar med örhängen dock. Kanske någon som testat de och vet om det funkar? :)

Zakaraa
5/26/15, 2:20 PM
#10

#9 Intressant!
Kan ju lika gärna prova, har ingen användning av örhängena just nu oavsett så skulle nog inte spela så stor roll om jag var där och pillade lite extra, haha.

Måste ge mig ut och köpa klarlack för sånt (smink över lag) har ingen i familjen 😂

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
5/29/15, 12:49 PM
#11

Hittade en relativt nyöppnad butik där jag bor som hade Blomdahl hängen så köpte ett par enkla ringar, helt sterila i medicinsk titan.

Har haft dem i i ca 17 timmar och har inte svullnat eller börjat 'vara', jag känner av att jag har något i öronen då det ömmar om jag rör/kommer åt ringarna, främst på höger öra. Det gör inte så ont så jag tänker ta ut dem men ont gör det, låter jag öronsnibbarna vara så är det inga problem.
Jag gissar på att det beror på att jag inte haft något i öronen på väldigt länge, eller?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Garm
5/29/15, 4:29 PM
#12

#11 Att det ömmar när du kommer åt örhängena beror nog på att du inte haft något i dem på länge, ja.

Låter du dem sitta i så blir det förmodligen bättre, så länge du inte håller på och pillar på dem. Är ju nästan lite som att ha nytagna hål. Blir det inte bättre på någon vecka bör du nog ta ut dem och inte bära örhängen alls.

Zakaraa
5/29/15, 5:40 PM
#13

Jag var tvungen att plocka ur högra hänget en snabbis då det kom ut sekret och mycket riktigt så blödde det lite när jag tvättade rent. Har satt i hänget (rengjort) igen och tänker låta det vara.
Tror som du, #12, säger att det nästan är som ett nytaget hål. 

Eftersom jag inte alls reagerar som jag gjort med andra hängen så tror (och hoppas!) jag på att de kommer bli bra i slutändan.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Zakaraa
5/31/15, 3:42 PM
#14

Jag vill tacka alla som svarat och hjälpt - jag kan ha örhängen igen!! 🥳

Hädan efter kommer endast Titan att inhandlas!
Det tog ca 3 dagar innan det slutade ömma helt och det som blödde lite första dagen värkar ha läkt fint det också. Kommer få ett par små söta örhängen jag beställde härom dagen imorgon eller på tisdag :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

lenafena87
5/31/15, 3:59 PM
#15

Vad kul att det gick bra! Hoppas att det fortsätter så också.

Candela
6/6/15, 10:01 PM
#16

Jag har nickelallergi och får den reaktionen om jag använder smycken som inte är i titan eller kirurgiskt stål. 

Hålen i öronen har jag dock inte använt regelbundet på många år, och när jag sätter i smycken så svullnar de upp. Det brukar ge med sig successivt under timmarna som följer, så det handlar nog bara om att de inte är vana vid smycken alls 😉

Zakaraa
6/6/15, 10:34 PM
#17

#14 Nej det var en reaktion mot materialet, så inte så mycket att det var ovant. Har kommit fram till (se #14) att jag endast kan använda mig av titan.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

marta01
6/10/15, 8:42 AM
#18

Om dom säljer från Blomdahl kanske dom har dom i plast? Tycker jag är snygga och fungerar har dock inte någon allergi. Påminna står det "allergy no thanska" Samt medickal plastic. Vill bara tipsa, för på ett matrial kanske man tröttnar.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Zakaraa
6/10/15, 1:58 PM
#19

#18 Jodå det finns både plast och titan :) Har tittat lite på Blomdahls hemsida på plastvarianterna men inte hittat någon som föll mig i smaken :(

Det står Allergy No Thanks på alla Blomdahls allergivänliga produkter 👍

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

marta01
6/10/15, 2:29 PM
#20

Tänkte bara tipsa själv älskar jag dom i plast. Gillar med lite färg :) samt är mitt par i titan så små att jag är rädd att dom ska åka ut, även om jag vet att det är omöjligt :p

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Annons:
Zakaraa
6/10/15, 2:30 PM
#21

#20 haha känner igen det där, har 3mm i öronen just nu och de är pyttesmå :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

marta01
6/10/15, 2:33 PM
#22

Ja känns jätte konstigt för mig som är van vid 5mm+ och så sätter jag i dom som är Max 3mm

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

VästkustFia
6/22/15, 12:40 AM
#23

Jag fick också liknande reaktion av "oäkta" örhängen efter flera år med hål i öronen. Men jag var ung och dum på den tiden och gav mig tusan på att det skulle funka så jag lät örhängena sitta i och göra ont tills kroppen tydligen gav upp efter några veckor och det blev OK igen. Har visserligen aldrig haft några problem efter det men av alla tänkbara lösningar måste detta vara den mest korkade Bomb! Jag inser ju nu att jag lika gärna kunde ha dragit på mig en riktigt hemsk nickelallergi för resten av livet. Där hade man tur…

Upp till toppen
Annons: