Annons:
Etikettfrågor-och-svar
Läst 1236 ggr
[Fannkan]
6/25/15, 10:23 PM

Hur blev ni bemötta?

Jag har letat runt här i forumet efter svar på mina frågor, men jag verkar inte hitta en tråd om detta, så om jag missat någon tråd så ber jag om ursäkt! Iallafall så ska jag försöka att get to the point. 

Jag har lääänge gjort mycket research om alla studios i min hemstad och vilka tatuerare jag gillar när det kommer till stilar och dylikt. Det stora problemet jag har (och det jag vänder mig till er om) är att jag är så himla rädd för att gå dit och sedan bli "nekad" för att jag är nån sorts tatuerings-rookie. Hur blev ni bemötta när ni kontaktade en studio första gången angående era idéer?  

Jag har liksom fastnat i den där skräckscenen att ingen vill tatuera mindre, enklare motiv och/eller att alla förväntas kliva in med en helt bestämd idé om exakta mått, placering och liknande. Jag vet vad jag är ute efter på ett ungefär, men eftersom jag inte ens är hälften så kreativ och erfaren som tatuerarna är vill jag gärna få diskutera hur man kan utveckla mina tankar till något unikt. Är det bara jag som fått något om bakfoten eller hur har ni upplevt era besök? Borde jag gå dit personligen och fråga eller ringa/skicka ett mail?

Annons:
Nymphadora
6/26/15, 10:37 AM
#1

Alla måste ju börja någonstans, så OM du skulle möta en tatuerare som inte vill gadda dig för att du inte vill ha värsta backpiecen eller inte har något sedan tidigare, då känns hen inte särskilt seriös, så då vill du kanske inte gå dit ändå?

Själv är jag fullgaddad idag, men från början så var ju även jag en blank yta och jag har aldrig någonsin fått någon attityd från tatuerare. Den som bedriver en seriös verksamhet måste kunna bemöta kundernas behov på alla nivåer, högt som lågt. Sen kanske det inte alltid finns utrymme att göra små saker, för vissa tatuerare, som är kända för att göra just stora, massiva grejer, men då får de vänligt förklara det och kanske hänvisa till en lärling eller kollega som kan lämpa sig bättre.

Så besök de studior du är nyfiken på och prata med dem. Skulle du märka att du inte blir trevligt bemött så är det bara att kila vidare till en annan studio. Det är ju viktigt att känna sig bekväm med sin tatuerare. Hallå, hen ska ju märka en för resten av livet. ;)

Zadeira
6/28/15, 2:10 PM
#2

Jag har aldrig blivit dålig bemött, varken första gången jag nånsin gaddade mig eller när jag bytt studio. De flesta tatuerare har väldigt stor förståelse för första-gångare och är väldigt bra på både att diskutera motiv, hjälpa till att skissa, förklara, lugna oro osv. En bra och kundvänlig tatuerare ska kunna göra både stort som smått, enkelt som svårt. Som föregående skrev så "tjänar" inte alla stora tatuerare på att göra små, enkla saker men vet också många som ser det som en potentiell återkommande kund.

Angående det du funderar kring motiv så kan jag personligen tala om att min nuvarande tatuerares första gaddning på mig är en liten, jättesimpel outline av ett ylande varghuvud där jag kom in med exakt motiv och placering och allt. Den andra han gjorde på mig är en underarmstatuering som jag i princip gav honom fria tyglar efter att ha berättat vad för sorts motiv jag ville ha. Han gjorde båda med glädje och lika stort engagemang, men han tyckte givetvis det var lite roligare att få lov att verkligen visa upp sin egen skicklighet när han fick lov att ganska så fritt själv skissa upp ett motiv, som givetvis godkändes i minsta detalj av mig innan vi verkligen satte den på kroppen.

Det bästa du kan göra tycker jag är att faktiskt gå dit och prata med tatueraren/tatuerarna, och gärna gå till flera olika ställen. Då får du dig en uppfattning och kan i samråd med tatueraren verkligen få det motivet du vill ha och hos en tatuerare du trivs med. Att träffa dem personligen och se hur studion ser ut osv kan också avgöra om det känns bra. Min första tatuering gjordes av "första bästa" jag hittade men idag har jag insett att man faktiskt själv trivs bättre med sin tatuering om man verkligen valt en tatuerare där man känner att det klickar ordentligt med. Inte så att den är dålig och jag ångrar den, men det är faktiskt roligare att ha en tatuerare man verkligen gillar.

Upp till toppen
Annons: