Annons:
Etiketttöjning
Läst 1870 ggr
drftss
2015-07-23 00:48

Sår i töjning

Hej. Jag töjde från 6-8mm med en Töjstav då jag gått runt på flera forum och frågat vissa om d funkar. Efter att jag hade fått in hela töjnings-staven så började örsnibben svälla upp och bli röd & det gjorde jätte ont. Tog idag ut den då jag inte orkade med smärtan och då var det alldeles varigt och blodigt.  Har nu ingen töjning i men är rädd för att hålet ska bli betydligt mindre under natten. Vad ska jag göra?😕

Annons:
Tjeja
2015-07-23 01:13
#1

Hålla rent och får stå ut med att det kommer att krympa! Det behöver läka först och sedan får du börja om med töjningen och ta det lugnare med mindre töjningar i taget så du inte får sår.

Ifall du vill lyckas vill säga.. annars kan du ju ha något där och tampas med infektioner och inflammationer i all evighet eller tills örsnibben ger upp och går sönder helt eller nåt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

drftss
2015-07-23 03:22
#2

#1 Tack för svar. Exakt hur ska jag rengöra?

Tjeja
2015-07-23 09:45
#3

Ordentligt med massor av tvål o vatten. Badda efter med asollösning/asolsprit. Viktigast är faktiskt så enkelt som tvål och vatten. Få bort allt var. Asollösning är snällare än sprit. Mild eller parfymfri tvål är också att föredra. Bra om såret får lufta fritt. Men ska du göra något som kan smutsa ner örat. Vara i dammig/osig miljö eller så kan d vara bra att täcka såret med något förband under tiden. Om varandet inte upphör o såret börjar läka så smått utan det blir värre efter i alla fall efter några dagar kan du behöva gå till vårdcentralen o få hjälp. Troligtvis kommer det läka rätt snabbt ändå. Men låt det läka ordentligt så huden håller innan du börjar töja igen. Lycka till! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Udoon]
2015-07-23 10:47
#4

Skulle inte använda varken tvål eller sprit, allra bästa är koksaltlösning. Sen är det bara badda med det minst en gång om dagen, hålla såret rent och inte töja igen på minst en månad efter att det ser läkt ut. När det är läkt så massera det med någon bra olja för att få upp smidigheten i huden igen, då kommer det gå lättare att töja sen. Och sen töj inte så mycket åt gången, 1mm max när man är nere i så pass liten storlek än, och så vänta en månad mellan varje storlek.

Det ska aldrig göra ont att töja, visst kan det bränna till lite, för huden töjer ju sig ändå, men det ska aldrig göra jätteont eller börja blöda, gör det det så lyssna på kroppen och ha tålamod. Enda som lär hända om du stressar är att du i värsta fall får en blowout eller spräcker örat fullständigt, eller i bästa fall får ärrvävnad så att töjningen ser ut som (bokstavligen) en kattrumpa när du inte har smycke i.

Honestyisdead
2015-07-23 14:52
#5

Ingen tvål och ingen asollösning!

Koksaltlösning ett par gånger om dagen och låt det läka i lugn och ro. Se till att inte spräcka töjning fler gånger. Ärren gör det svårare och svårare att töja.

Upp till toppen
Annons: