Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 5207 ggr
arandeira
2015-08-22 13:07

Svullen helix

Hejhej! För tre dagar sedan gjorde jag äntligen en helix piercing, något jag velat ha väldigt länge. Jag gick till en bra piercare som jag hittade genom många goda rekommendationer (Platinum ink i skanstull), gick dit och mötte mycket trevlig och informerande personal samt träffade en bra piercare som tog med nål/kanyl (inte med pistol). Det hela kändes riktigt bra och tryggt, piercingen hamnade där jag ville och jag gick därifrån med ett leende. Men, nu tre dagar senare är min piercing otroooligt svullen och gör ont. Första kvällen tvättade jag ordentligt, hålet såg bra ut och det bara ömma lite. Samma veva nästa morgon. Under dagen gjorde jag mitt bästa för att inte röra den (dock så hände det ett par gånger) och var noggrann med att ha håret upp osv. På kvällen var det massa blod över hela örat. Lite halvt förskräckt tvättade jag noggrant på framsidan och försökte dra så mycket som möjligt på baksidan. Vaknade upp, örat gjorde ont och därför blev morgontvättningen kanske inte det bästa. Under dagen blev örat mer och mer svullet och på kvällen var det rejält rött och varmt. Tvättade väldigt noggrant med tops (förut använde jag bara en pad) men nu på morgonen är det ännu värre. Örat ser nästan lite blått ut. Det som oroar mig mest är att det är inte mycket som kommer ut ur örat, bara liiiite gul-röd aktig vätska. Nu är hela övre delen av öronsnäckan väldigt svullen. Blev en bra mycket längre text än jag hade planerat, hoppas det är ok. Jag är ganska nojig för det här är min första piercing liksom. Är det här normalt? Jag har ju precis tagit den. Eller är den infekterad? Ska jag gå tillbaka till dem eller ska jag bara vänta ut det? Tacksam för svar! /Emma

Annons:
_Fisken
2015-08-22 13:13
#1

Jag kan inget om sånt där men om mina barn skulle komma med en sån skada skulle jag definitivt ringa 1177 och försöka få hjälp. Du kan ju ha en infektion. Den kan leta sig inåt. 

Jag är som sagt inte expert på Bodyart..

Honestyisdead
2015-08-22 13:22
#2

Låter som en infektion tyvärr. Så ska det inte vara. Ring 1177 !

RuiXue
2015-08-23 01:24
#3

Låter definitivt som om det kan vara en infektion som en läkare kan behöva titta på då du kan behöva medicinsk behandling. 

Något man ska tänka på med en läkande piercing är att inte tvätta den för ofta heller, tvättar man för mycket så kan även det leda till irritation och infektion har jag hört. 

Något du kan göra nu är att badda med koksaltlösning ett par gånger om dagen, koksaltlösning är troligtvis det bästa som finns för att rengöra sår (en piercing är ju ett sår) 

Hoppas allt löser sig 🙂

Jennie


arandeira
2015-08-23 22:40
#4

Tack för era svar! Irriterande att det blev såhär… har försökt vara jättenoggrann med den och tvätta två gånger om dagen och så 😢

Honestyisdead
2015-08-23 22:42
#5

#4 Ibland har man otur :(

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
rebeka
2015-08-24 17:29
#7

Usch vad tråkigt för dig. 

Hoppas att det löser sig! 🙂

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

RomDoll07
2015-08-24 18:04
#8

Broskpiercingar är ofta känsligare än hudpiercingar, det är ett större ingrepp och kroppen kan reagera ganska kraftigt i början av läkningen. Jag har 10 piercingar i öronbrosk och läkprocessen har sett exakt likadan ut alla gånger: lite öm första dagen och andra dagen känner jag nästan ingenting, men efter exakt 2 dygn blir örat jättesvullet och gör väldigt ont. Detta varar i två dagar, sen slutar det, örat blir normalt igen och hålen läker utan problem efter det. Att ett nytt sår blir inflammerat är normalt, det skyndar faktiskt på läkningen, så om jag vore du skulle jag nog vänta någon dag och se om det blir bättre av sig själv. Om det inte blir bättre bör du så klart söka hjälp.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: