Annons:
Etiketttatueringar
Läst 1305 ggr
heart of art
9/30/15, 9:55 PM

hur lång utbildning?

Hej! Jag skulle vilja jobba med att tatuera men jag har en fråga, ca hur lång är utbildnkngen och vad för linje är det? Berätta gärna hur lång din uutbildning var!

Annons:
Zadeira
9/30/15, 10:06 PM
#1

Det finns ingen linje eller utbildning som så för att bli tatuerare. Man börjar med att gå som lärling hos en redan duktig tatuerare. Jag har hört att man går i snitt i 3 år som lärling hos en tatuerare och efter det kan man anställas hos en studio eller starta eget företag.

Som lärling börjar man inte tatuera direkt utan man får göra en massa annat och lära sig en massa annat innan man håller i en maskin och börjar tatuera.

Honestyisdead
9/30/15, 11:24 PM
#2

Som skrivet finns ingen gymnasieutbildning. Men bild är ju bra att ha med dig. Sedan går man som lärling minst 2 år.

[Tilde]
10/3/15, 12:07 AM
#3

Du ska ha ett portfolio med teckningar du har gjort för att kunna visa hur duktig du är på bild. Sen blir man som sagt lärling på en studio (i princip alltid utan lön) i runt 3 år - förmodligen beroende på studio och hur snabbt du lär dig. Som lärling sköter du skitgöra i studion men lär dig såklart också olika tekniker och kommer så småningom att få tatuera folk gratis i en period innan du kan ta betalt för det.

Så går det i alla fall till i Danmark, men antar att det är likadant i Sverige. 🙂 Hade gärna själv blivit lärling men har absolut inte råd att gå utan lön i 3 år… :(

Afturelding
10/3/15, 8:41 AM
#4

#3 I sverige får man dock lärlingslön av arbetsförmedlingen 🙂Men den är ju såklart lägre än en vanlig lön.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
10/3/15, 11:30 AM
#5

#4 Det låter i alla fall bra! Här är det slavgöra som gäller. 😂 Finns kanske några studios där man får betalt men många ställen ger ingenting eftersom man får "gratis" utbildning.

Honestyisdead
10/3/15, 11:41 AM
#6

#5 Precis, "gratis". Räknar man på 3 års förlorad inkomst blir det en dyr utbildning ;)

Annons:
[Tilde]
10/3/15, 12:08 PM
#7

#6 Ja precis. Det är just därför jag aldrig skulle kunna bli lärling här - det verkar vara något de flesta gör medan de fortfarande bor hemma hos sina föräldrar. :/

Upp till toppen
Annons: