Annons:
Etikettproblem
Läst 1156 ggr
Lejonhjarta
2015-11-03 23:57

Läkt navelpiercing med problem...

Har haft min piercing i naveln i över 10 år och aldrig haft något problem med den.

Helt plötsligt för 2 dagar sedan började skinnet över piercingen göra ont och är illrött. 

Någon som vet vad man kan göra åt det? Försöker ha löst sittande kläder så det inte skall komma åt och irritera.

Annons:
Michiis
2015-11-04 17:25
#1

Kanske fått in nå bakterier? fått någon infektion? 

Testa att tvätta med koksaltlösning :) Ta även ur staven och koka den i saltlösningen.. är mitt tips :)

// Michis

Afturelding
2015-11-04 19:33
#2

Koka aldrig någonsin smycken. Ytskiktet på smycket kan lossna. Dessutom spelar det ingen roll om du ändå tvättar hålet, det kommer tvätta smycket också. Och bakterierna du har på händerna kommer ändå sätta sig på smycket efteråt.

Har du slagit i något kanske?

Hur som helst. Börja med koksaltlösning. Recept finns här på sajten bland artiklarna. Till navel kan du ha vatten i ett shotglas/äggkopp/liknande och hålla över piercingen i 10 minuter, det brukar vara lättast.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Michiis
2015-11-04 20:10
#3

#2 jaha, de har jag aldrig hört att man inte ska tvätta dom? För till och med dom jag köpt smycken av brukar säga att jag bör göra det O.o Så jag har alltid tvättat mina, eftersom jag alltid hört att man ska det .

// Michis

Afturelding
2015-11-04 20:51
#4

#3 Är de väldigt ingrodda så kan man tvätta dem med tops och koksalt, men man bör aldrig ta ut smycket ur en oläkt eller irriterad piercing (om det inte är menat att den ska växa ihop). Det irriterar bara mer och försvårar läkning.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Lejonhjarta
2015-11-05 00:04
#5

Jag hade kvar mitt läkesmycke så jag stoppade i detta och har tvättat med tvål och vatten men skall koka lite koksaltlösning åxå. :-) Tack för tipsen!!

[Udoon]
2015-11-05 01:05
#6

#2 Så länge det inte är billiga skitsmycken så kommer inget "ytskikt" att lossna.🙂

Annons:
Afturelding
2015-11-05 08:07
#7

#6 Nej såklart, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra 🙂 Men lika fullt är det väldigt onödigt, och urtagning/isättning av smycken i en irriterad piercing är en väldigt dålig idé (om det inte är absolut nödvändigt att byta storlek eller liknande). Så fort man rör smycket får det ju, som sagt, massor av bakterier på sig igen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: