Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Allmänt Bilder Bodyplay Böcker & Tidningar Frågor & Svar Ideer & Tips Kirurgiska ingrepp Köp & Sälj Leva med body modification Läkning & Eftervård Mässor & Events OT. Off-Topic Piercingar Problem Sajten & andra ifokussajter Scarification & Branding Senaste alster/nya bodymods Tatueringar Tävlingar & Lekar Töjning
Allmänt

Piercing av omyndiga

2016-01-21 12:03 #0 av: Gronstedt

I en tråd på Hundar iF kan man läsa "det är HELT lagligt att pierca ettåringar. Finns många "seriösa" ställen som gör det. Detta är jag helt säker på."

Kan det verkligen stämma? Det kanske är en fråga om vad man räknar som "seriöst"?

Anmäl
2016-01-21 12:24 #1 av: Hera

Ingen seriös studio piercar någon under 16. Och under 18 har med målsman.

Anmäl
2016-01-21 12:30 #2 av: Gronstedt

#1: Men det är inte förbjudet enligt lag? Bara en branschpraxis?

Anmäl
2016-01-21 13:13 #3 av: Zadeira

Jag hittade detta på Socialstyrelsen:

Finns det någon åldersgräns för vem man får pierca och tatuera?

Det finns ingen åldersgräns men reglerna i föräldrabalkens kapitel 9 gäller. Socialstyrelsen har i en skrivelse till statens medicinsk-etiska råd (SMER) uttalats sig när det gäller skönhetsoperationer av minderåriga. Enligt Socialstyrelsen faller även ingrepp som piercing/håltagning och tatuering inom vårdnadshavarens bestämmanderätt enligt 9 kap. föräldrabalken. Det innebär att om barnet är omyndigt får ett sådant ingrepp inte göras utan vårdnadshavarens, vanligen föräldrarnas, samtycke.

Anmäl
2016-01-21 13:14 #4 av: Zadeira

Med andra ord: Om en studio väljer att pierca minderåriga är det lagligt med föräldrars godkännande. Men piercingstudion kan välja åldersgräns själv.

Anmäl
2016-01-21 14:06 #5 av: Hera

#2 Precis, så länge föräldrarna är med.

Men som sagt, seriösa studios håller hårt på ålder.

Att pierca barn på tex ett år tycker jag borde falla under barnmisshandel. 

Anmäl
2016-01-22 09:58 #6 av: JossanH

Det finns ju tyvärr de som anser att ska barnen ha hål i öronen så tar man det när bebisen är liten så att den inte "kommer ihåg" smärtan. Och då är det förstås bättre med en piercare än med en pistol, även om jag inte för mitt liv kan förstå att man vill göra så mot sitt lilla barn.
Antar att det är därför det finns studios som faktiskt erbjuder tjänsten.

Medarbetare på iller.ifokus

Anmäl
2016-01-22 10:18 #7 av: Hera

Jag har bara sett outbildade med pistol som utsätter så små barn för det som tur är!

Anmäl
2016-01-30 23:26 #8 av: [1990]2

Tror inte att någon seriös studio skulle göra det, men säger som #7 frisörer osv. brukar göra det hela tiden med pistol - vilket bara det är ett big no no.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.