Annons:
Etikettpiercingar
Läst 928 ggr
jp_l_k@hotmail.com
2016-02-17 08:34

Titanöverkänslighet ...

Hej allihop! Är ny här så jag hoppas jag postar detta under rätt rubrik nu 🤪 Vill göra en nu piercing, öronsnibb igen troligtvis. Men jag tror att jag är överkänslig mot titan. Har mycket allergier och det enda jag kunnat ha tidigare är rött guld. Jag har sedan tidigare 3 st i öronsnibben tagna med pistol (ajabaja jag vet). Då fick jag ett örhänge i medicinsk plast och dessa läkte utan problem, sedan tog jag hål i tragus och fick en titanring, tog inte lång tid innan denna var inflammerad och varade. Likaså med en navelpiercing då jag också fick titanstav.

Jag gav upp och lät båda hålen växa igen 😕 Ringde till barbarella i gbg och bokade tid för piercing och förklarade mitt problem. Fick svaret att man inte kunde vara överkänslig mot titan, och att allt berodde på att jag misskött eftervården (vilket jag skötte exemplariskt).  Så nu är min fråga, finns det fler med samma problem? Vad borde jag använda för material i mina töjda öron om jag inte ens klarar titan? Trä eller ben? Kan tillägga att jag reagerar på titan om jag sätter in de i mina läkta hål också som jag haft i 15 år … Kan jag kräva att de skall sätta in bioplast i hålet direkt istället??  😎

Annons:
[helga21]
2016-02-17 08:45
#1

Jodå man kan visst vara överkänslig mot titan och är det inte rent titan så finns det något annat i som du kan reagera mot.

Honestyisdead
2016-02-17 15:01
#2

Behöver inte bero på allergi. Både broskpiercingar och navelpiercingar är kända för att få problem. Så jag tror snarare på det än på allergi.

Titan används  ju även i kroppen när man fixar frakturer. Det avger inget nickel och sådant som många är allergiska mot.

[helga21]
2016-02-17 15:36
#3

# 2 Men det kan hända att det inte rent titan. Jag har själv titanskruvar i munnen och jag kan säga att det är inte helt problemfritt inte. Jag har haft mängder med infektioner och fått äta antibiotika och fått operera det hela igen.

Honestyisdead
2016-02-17 15:48
#4

#3 Det är sällsynt med Titan allergi. .det är allt jag säger. Just här gäller det dessutom två känsliga piercingar. Så att direkt anta att det är allergi istället för vanliga infektioner är ett långt steg.

[helga21]
2016-02-17 23:01
#5

# 4 Jag kan inget om piercing men en hel del om titan. Det är många med titanskruvar i munnen som har problem det vet jag. Om det sen är allergi vet jag inte men titan är inte inert.

Jag har inte påstått att T.S har allergi bara att titan kan ge allergi - vilket är en viss skillnad. Däremot skulle jag i T.S fall undvika titan då denne reagerar på om denne sätter i det i sina hål som är läkta sedan 15 år.

[rumelle]
2016-02-18 05:50
#6

#5 Man kan få tandlossning på implantat lika väl som på tänder. Det har ingenting med själva titanet att göra.

Annons:
jp_l_k@hotmail.com
2016-02-18 09:01
#7

Tack för svaren allihop! Ringde till piercaren och frågade om man kunde få bioplast under läktiden istället då detta funkat så bra för mig innan, men det kunde jag inte få så idag skall jag ringa å avboka tiden. Skall även köpa mig ett titansmycke å testa igen, kan ju vara upp och ned under olika perioder av livet 😎 Reagerar jag inte på denne så skall jag boka om min tid … Kan vara så att infektionen berodde på att det var svårläkta ställen, blir mest sur när de säger att man inte tagit hand om den 😕 gjorde ju allt för att infektionen skulle försvinna men efter 6 månader av öroninflammation och antibiotika fick jag nog. Tack för alla svar!

Honestyisdead
2016-02-18 19:10
#8

#7 Ja det var dålig stil att dom sa att du misskött det.

Infektion och inflammation kan man få hur väl man än sköter piercingen.

#5 Mina titanskruvar ville inte ens växa fast.

Upp till toppen
Annons: