Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 1956 ggr
Arrowhead
2016-03-09 19:44

Medusa

Börjar bli jävligt trött på min medusa nu…
Tog den för snart ett år sedan och några månader efter (när den nästan hade läkt) så åkte jag iväg och var tvungen att sova på hotell/vandrarhem i någon månad. Rummet hade en sån förbannad luftkonditionering så min läpp svullnade upp till dubbla och jag var tvungen att byta tillbaka till läkstav igen. 
Nu typ ett år senare så har skiten fortfaranade inte läkt helt. Den gör inte ont eller så men den vätskar till och från och kan vara lite småsvullen på morgonen ibland.
Jag tvättar den morgon och kväll med någon sårspray, har gjort det i några månader nu..
Tvättar jag för mycket? Ska jag tvätta ännu oftare?
Varför jävlas den?!

Annons:
Babydino
2016-03-09 19:59
#1

Jag har aldrig haft problem med mina piercings…

Har aldrig haft en medusa dock, men det verkar ju som det är helt omöjligt med dem, haha. Min kompis har samma problem som du har. Hon har gjort om den 1 gång och men det är samma sak.

Att den är svullen på morgonen är ingen fara. Det blir så för de som inte har piercat sig också. Det beror på att området fått vila och det är mer blod. Men det går bort under dagen. Pratat med min piercare om det eftersom mina läppar alltid är svullna på morgonen.  

Vad är det för vätska du pratar om? 

Jag tror ju ej på saltsprey/sårspray. Det använder jag bara i början när såret är helt nytt.  använder man det  för mycket lär sig inte kroppen hur det ska hanteras och när man slutar med spreyen blir det som en chock för kroppen när den utsätts för allt all by it self och så blir det pannkaka av allt. Don't over use it.

Kan du bifoga bild?

Honestyisdead
2016-03-10 14:35
#2

Du borde inte bytt stav fören den var helt läkt. 

Hur sköter du den nu?

Arrowhead
2016-03-10 20:48
#3

#1 Haha ja, jag har väl hört att de är ganska svårläkta. 
Oki, men skönt att veta att svullnaden är normal i alla fall :)

Jag kollade på flaskan, det är klorhexidin jag tvättar med, förklarade min situation på apoteket och fick då den.
Kanske ska tvätta bara på kvällen då?
Bild på vad?

#2 Det var piercaren som bytte stav, jag kom tillbaka på efterkoll och han tyckte det var dags att byta.
Tvättar med klorhexidin varje morgon och kväll.

Honestyisdead
2016-03-10 21:29
#4

Tvätta inte med det. Testa med koksaltlösning.  Du hittar recept här bland artiklarna.

Denna kommentar har tagits bort.
Babydino
2016-03-11 01:55
#6

Det ska du ej använda. Kolsalt ska det vara. Mhm. Klorhexadin skapar ärrvävnader åt helvete. Blir aldrig bra. Inget du behöver egentligen heller. Hatar apoteket. Klorhexadin är bra till mycket men inte till piercingar. Helt efterblivet.

Annons:
Babydino
2016-03-11 01:55
#7

Koksalt*

Arrowhead
2016-03-11 13:24
#8

Okej, hade ingen aning om det.. Man tycker ju att apotekspersonalen borde kunna lite iaf..
Koksaltlösning håller väl inte särskilt länge?

Honestyisdead
2016-03-12 03:32
#9

#6 Tänk på språket! Och humbug säger jag om att det skapar ärr vävnader. Har använt det många gånger vad infektioner. Däremot är det väldigt uttorkande. #8 det tar några minuter att göra. Eller så kan man köpa på apoteket.

tinymaboroshi
2016-03-13 15:46
#10

#8 När jag skulle pierca septum så gick jag först till apoteket och köpte det som dom rekommenderade men när jag fråga min piercare så sa hon direkt att jag skulle lämna tillbaka det! Så lita mer på piercaren eller folk här ^^

「3 2 1」


Babydino
2016-03-13 21:57
#11

#9 skulle du sedan ta ut dina piercingar är ju hålet inte det vackraste när det blivit behandlat med infektionsmedel för munhålan…. 

Ett öppet sår ska alltid behandlas som rent. Det är rent när piercaren gjort det, och pillar du inte med dina fingrar så kan kroppen ta hand om det själv.. kanske med lite hjälp av koksalt…
Behandlas det däremot som om det är infekterat/inflammerat från början så blir det jobbigare. Kroppen kan då inte ta hand om det själv riktigt när det är dags och det blir en chock. Det är dessutom onödigt att behandla rena sår som om de vore smutsiga.

Honestyisdead
2016-03-13 22:20
#12

#11 Jag har tagit ut piercingar som behandlades med det vid infektion och det syns ingenting. 

Men eftersom detta inte gäller infektion räcker det med koksaltlösning.

Babydino
2016-03-14 17:15
#13

#12 det är la också induviduellt. 
Men det jag kan se är att den piercingen som behandlades med klorhexadin har ett asfullt hål med massa ärvävnad och skit och det är inte najs.. medan det som behandlades med koksalt enbart är som en vit liten prick.

Annons:
Upp till toppen
Annons: