Annons:
Etikettideer-och-tips
Läst 2153 ggr
[H1Z1]
3/23/16, 11:34 AM

Tatuering lite hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tatuerade en riktig färgbomb igår, tog 7 timmar och den är inte infekterad men den läcker färg som attans vilket är normalt men nu har jag satt salva på med och det är väldigt geggigt och jag vet inte hur jag ska göra, bara låta det var? Jag är ju så nojjig av att röra ><så jag vågar ju inte riktigt tvätta av så det försvinner, även salva som sätter sig kvar och så torkar det så jag får sätta mer salva, för den ska ej bli torr så det är liksom gör si men gör inte så situation. Plus att på mina andra tattoos har jag använt mig av bepanthen kan jag göra de igen? Har helosan men jag fördedrar bepanthen.

Så hur ska jag göra med geggan utan att ta bort så färgen lossnar fortare?
Kan jag ha bepanthen? (läst att det inte rekomenderas pga ett ämne i på en sida)
Hur ska jag tvätta bort salva rester från den >< 
Mycket tacksam för svar, aldrig gjort en så här färgstark tattoo innan nämligen,

Annons:
AnnaFagerell
3/23/16, 11:38 AM
#1

Jag tvättade inte av det. Smörj,smörj, smörj och låt det sitta kvar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

CayKantos
3/23/16, 11:47 AM
#2

Blev oxå precis tatuerad, fick anvisningar på att tvätta 2-3 ggr om dagen med en parfymfri tvål, jag änvänder laktacyd, låta lufttorka eller torka skånsamt med en REN handduk. Smörj då på salva efter du har tvättat TUNNT, jag använder helosan som är ganska tjockt men smör bara ut det tunnt. Smörj gärna på flera gånger under dagen för att hålla den fuktig men tvätta allti händerna innan och peta inte med tatueringen utöver.

Kan tillägga min oxå var en "stor" färgtatuering. Lägger in en liten bild på min. Min läckte och blödde en del så att det rann och vi fik tejpa fast papper under plasten (alltså inte mellan huden och plasten med nedanunder), jag sov med min plast på och tvättade det morgonen efter.

Min mår jättebra, har precis börjat flå en del, vilket är en del av läkningsprocessen (DRA INTE AV DESSA MEN LÅT BLI HUDEN, tvätta bara och smörja in som vanligt när detta händer) men annars helt fint fint!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[H1Z1]
3/23/16, 11:48 AM
#3

La in bild nu så ni förstås var jag menar, inte mycket svarta linjer så att säga så försöker verkligen sköta den 100% rätt så färgen blir bra när den är helt läkt. 
Nej tattoon ser inte ut så nu, nu är den geggig av salva och svettande färg.

CayKantos
3/23/16, 11:50 AM
#4

Det är viktigt att tvätta bort alla bakterier och gägga så att tatueringen kan få andas! Därför att salvan också ska läggas på i tunna lager, gärna flera gånger på dan, ofta stoppar jag på lite salva 2-3 ggr dag, men har även en tatuering på handledet som får lite extra "love" eftersom den bliver utsatt för så mycet rubbningar och krockar. Så smörjer in den mycket oftare 😎 (Fick 3 tatueringar på en gång)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[H1Z1]
3/23/16, 11:51 AM
#5

Oh så fin :) grejjen är att ja inte vet var jag ska gå från nu, jag duschade den försiktigt igår och det såg fint ut men sen smörjde jag innan läggdags o dagen efter var det ju torkad salva och jag försökte tvätta bort med ljummet vatten men det satt som attans och jag vill ej ta i så, lät det lufttorka och sen smörjde jag ett lager till och det är bara gegga nu ><

CayKantos
3/23/16, 11:55 AM
#6

#5 Du ska tvätta med tvål, köp något laktacyd! och tunna lager salva, tycker inte du ska lägga på flera lager om du inte får bort det gamla, då kan tatueringen ju inte andas, det är inte så bra. Som min kompis sa, det är som ett sår, det ska rensas och smörjas in för att förhindra att det blir ärr eller infekterad. Om det fortfarande inte hjälper med tvålen och tunna lager salva tycker jag du ska kontakta din tatuvör. Det gjorde jag när min tatuering började flå, visste det skulle hända, men tyckte det var väldigt mycket, han lugnade mig och sa det var helt normalt :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
JossanH
3/23/16, 1:51 PM
#7

Mitt råd är att ställa dig i duschen för att lösa upp eventuell torkad salva och sårvätska. Tvätta den väldigt försiktigt. Låt den lufttorka och smörj den då med ett tunt lager salva.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
3/23/16, 2:04 PM
#8

Tvätta med lactacyd  2-3 gånger om dagen. Sedan kan du använda bepanthen eftersom den är fetare än helosan och inte torkar. 

Själv platsar jag in tatueringen de 2-3 första nätterna för att slippa klass i sängen och för att inte gnugga bort salvan.

[H1Z1]
3/24/16, 12:04 AM
#9

Jag köpte tvålen och bepanthen, det är inget "gegg" alls och inga som helst klumpar med salva, ser ut som bilden nu med skinande bepanthen :) Tusen tack för hjälpen och rådet om lactacyl,  mår så mycket bättre nu för varit så stressad >< Så tusen, tusen tack :) <3

Honestyisdead
3/24/16, 12:28 AM
#10

Vad bra :)

CayKantos
3/24/16, 9:15 AM
#11

#9 Vad bra! Se till att hålla tatueringen fuktig bara då ska det nog gå! :D Tvätte händer innan smörjning bara ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
3/24/16, 12:55 PM
#12

Inte fuktig.  Fukt kan verkligen förstöra.  Men den bör inte torka :) Smidig, ja, fuktig big no no.

CayKantos
3/24/16, 5:27 PM
#13

Jaha, kanske fel ordval, men det ordet jag fick höra :3 jag smörjer dock bara inn min då och då för att hålla huden mjuk och fuktad :b smidig som du skriver

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Honestyisdead
3/24/16, 9:20 PM
#14

#13  och det man ska göra :) Hålla den smidig! 

Är en tatuering blödande ska man i första hand  prata med tatueraren. Sedan vården.

Upp till toppen
Annons: