Annons:
Etikettfrågor-och-svar
Läst 1190 ggr
[LoveUnite]1
4/11/16, 10:13 AM

Första Tatuering

Jag har sedan så långt bak jag kan minnas vilja ha en tatuering.
Denna månaden fyller jag 30 år och känner mig att det är dags.

Ja, jag är en som kommer ställa pris frågan, allt jag har läst kan det variera mycket och bero på många olika anledningar.

Men om det finns någon här som kan eller har tatuerat sig på benet, vaden, kanske ni vet någon ca pris klass jag kan få räkna med?

Jag vill ha en Tiger i färg, så verklig som möjlig alltså inget tecknat, hade helst velat ha en som klättrar eller håller sig fast på sidan av vaden, alternativt ett tigeransikte med blommor eller grönt runt om, på sidan av vaden.

Storleken beror på hur tatueringen ser ut…

Har även en fundering på om den skulle vara för dyr, att skaffa antingen 2 fjärilar eller en fin fågel på högra skuldran/axeln, inget stort eller täckande.

Och… hur känns det att bli tatuerad?
Jag vet alla har olika smärtnivåer som man klarar av, men på skuldran och vaden, hur känns det ungefär?

Annons:
Jaguar_
4/11/16, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag sa det med. När jag bli 30år då ska tatueringen upp! Gjorde den förra året dock som födelsedags present. Kände nada och kostade 1000kr där jag gjorde den. Sitter på benet.

Här är min skiss på den. Det bästa är att kolla runt lite, besöka med olika tatuerare för att se om du kan tänka dig dom och deras priser. Jag träffade ju på några riktiga skummisar… När jag sa vad jag ville ha så sa de de gör sin egen stil av allas tatueringar så det spelade ingen roll vad jag typ hade med mig… Plus att de var dyrare. 1500kr. Sen den andra var jättedåliga på att svara både mobil och mail. Så jag kände ett fett nej. Besökte den sista och fick mycket bra intryck av personalen och de hade vettigare pris. Klart jag tycker det var lite dyrt med 1000 kr för min tatuering eftersom den inte är så stor och innehåller  inte mycket färg all som synes. De e liksom tunna sträck. Hade kunnat tänka mig 800 istället. Men men. Jag är jättenöjd med den och den representerar min älskade Spike som försvann för 2 år sen. Min första katt och troligt enda katt jag någonsin kommer att ha.

Jag är inte mycket för att tatuera mig bara för att de e snyggt eller sånt. Mina tatueringar jag ha betyder något mer än så.

Texten som finns med här på pappret finns inte med i tatueringen. Det skulle bli för kladdigt när jag ha en så liten size på den.

I framtiden ska jag ha en hjort då det är mitt totemdjur och mig i sig, kommer avbildas på handleden. Sen har jag tänkt mina barn på insidan av armen. Efter det blir de inget mer haha.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Zadeira
4/11/16, 10:39 AM
#2

Pris beror helt på storlek, färg, detaljer mm.  En detaljerad realistiskt tiger kan nog bli rätt dyr. Min "my little pony" ca 10x12 är väldigt enkel, svartvit med lite skuggor och kostade 3000. Jag kan tänka mig att en realistisk tiger med mycket detaljer och färg kan behöver vara större än så och kan säkert landa på ett par tusenlappar till.

Att tala om hur det känns är som att be någon beskriva en smak. Skitsvårt. När jag tatuerade vaden så kittlade det mest till en början men ju längre jag låg desto mer smärtade det. Kändes som om någon verkligen stack en med något vasst och mot slutet hade jag muskelryckningar var gång han körde ner nålen. Svidande brännande känsla, men så fort han lyfte nålen försvann det. Dvs väldigt lokal och snabbt övergående känsla.

En sak att tänka på är att om jag inte minns har du kronisk smärta/fibro eller liknande. Efter varje stor tatuering jag har gjort har jag fått ett enormt skov. Smärtan/påfrestningen från en tatuering kan sätta igång fibron rejält. Efter ca 6-8 timmar har min kropp bara gett upp. Men detta har varit övergående på 1-2 dygn så om man bara är medveten och planerar lite extra för det så ska det inte vara nåt problem.

[LoveUnite]1
4/11/16, 10:57 AM
#3

Mmm… har sett stora skillnader på priser. Jag har en summa i huvudet son jag kan tänka mig betala och tror den är för låg för en sådan tiger jag vill ha. Den behöver ej va jätte stor men vill ju den ska synas. Alternativet är den där på skuldran men jag har ej lika stor passion för den som för tigern. Bäst e nog att åka runt o kolla en dag. Vi har rätt många tatuerare här o det finns 3 som jag sett gör jävligt fina mem de e nog dyra .. men maan får ju vad man betalar för. Är permanent. Jo… jag tänker lite pga min värk att kansle min smärtgräns är ej lika hög o jag kanske känner av mer än normalt efter. Men jag är beredd på det =)

Zadeira
4/11/16, 11:13 AM
#4

#3 Man får vad man betalar för och inte alltid men i många fall är dyrare tatuerare mer måna om att kunden ska bli riktigt nöjd.

Själva tatueringen tror jag inte att din smärtgräns eller värk spelar någon roll för. I värsta fall får man dela upp det på fler sittningar om det är en stor tatuering.  Däremot så en normal frisk människa är kanske öm på just det tatuerade stället efteråt, medan en med kronisk värk/smärta kanske istället har ont i hela kroppen.

JossanH
4/11/16, 1:54 PM
#5

Förmodlingen kommer den behöva delas upp i 2 sittningar, räkna med minst 5-6 timmar. Mer om den är stor. Hellre betala mer och få en tatuering du är nöjd med. Att små motiv är dyra är inte så konstigt för oavsett om man sitter i 10 min så är det materialkostnader och tid för att få fram de saker som krävs. Det är även så att tatuerarna tjänar minst på små tatueringar och tar dom 500 spänn för en liten så tjänar de i stort sett inget alls på den. En egen företagare tjänar ungefär hälften av den summa de får in efter alla omkostnader. Och så materialkostnader på det, och tiden dom kunde lagt på något som de hade tjänat bättre på får vi inte heller glömma att ha med i beräkningen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[LoveUnite]1
4/11/16, 5:15 PM
#6

Två sittningar, jisses, visste inte det tog sådan lång tid. När man ser på tv gör de rätt stora på några timmar. Men visst, man vill ju ha kvalité.

Jag tänkte mig något sådant som på bilden här, men en tiger då, även mindre format kanske, helst i färg men finns det fina med lite blandat som den ser ju fin ut men är inte så mkt färg i den.

Två sittningar för en sådan?

Kanske får ta en liten fjäril istället. Visste inte tatueringar var så himla dyra. 😭

Annons:
Zadeira
4/11/16, 5:21 PM
#7

Inte nödvändigtvis två sittningar, det beror helt på dig och tatueraren! Vet att det finns folk som sitter 10 timmar, men det är inte alla tatuerare som ens vill jobba så länge på en och samma gång pga att huden blir så irriterad. Sen om du får väldigt ont osv så kanske du bara kan sitta tre timmar och behöver avbryta och få en andra sittning. Så det går liksom inte att svara på såhär på rak arm.

Sen är ju frågan helt beroende på hur din tatuering kommer se ut, hur detaljerad och stor osv. Det är enbart en tatuerare som faktiskt kan svara på det när ni har kommit överens om exakt motiv. Min största tog 3 timmar men den är inte speciellt detaljerad, och jag gissar att din kommer behöva vara ännu lite större för att bli bra, och med detaljer då för att se verklig ut så kommer den nog ta 5-6 timmar.

[LoveUnite]1
4/11/16, 5:31 PM
#8

Jag ska köra runt i slutet av veckan och kolla lite priser, eftersom jag läst tim priset är mellan 1000-1500 kr så lär det inte bli en som tar 5-6 timmar. Har absolut inte dem pengarna.

Men ska köra runt och kolla i slutet av veckan, har 3 stycken studios där jag har tittat online som ser väldigt bra ut, ska in och kolla deras pärmar och se vad de tar för ca priser.

Insåg inte att det kunde bli så dyrt, men förstår det självklart!

Yaya…

Tack för tipsen!

Zadeira
4/11/16, 5:39 PM
#9

Men det finns också många tatuerare som har dagspris! Då bokar man tatueraren för en hel dag/visst antal timmar och så får man ett billigare pris istället för timpris. Detta vet jag att min tatuerare gör på större tatueringar. Då kan det tex vara så att man betalar för 5 timmar men får sitta så länge det behövs, eller att han drar en viss procent per timme för att du bokat en heldag.

[LoveUnite]1
4/12/16, 2:19 PM
#10

Då har jag kollat runt på mina top 3 studios.

Ställde främst frågan om Realistiska Tigern.

Jag blev… skrämd på första besöket vilket var den jag hade som plats 2 på min lista, hon ville ha 5-7000 kr och det skulle bli uppdelat på 2 sittningar, hon ställde frågor och kändes proffsig med hur hon bemötte mig. 

Nästa besök var till den som är på plats 3 på min lista och hon sa ca 4000 kr, dock kändes det som hon inte ställde så många frågor och hon ville jag skulle skicka bilder etc så priset kan både sjunka och höjas, samt jag är inte värst impad på hennes tatueringar och hon har ej så mkt erfarenhet.

Sista besöket var till studion som är på plats 1 på min lista för jag är riktigt impad över hans tatueringar! Han sa mellan 3-5000 kr och det blir en heldag. Jag var beredd på att han skulle vara dyrast pga de snygga proffsiga tatueringar de gör (enligt bilderna jag tittat på iaf) så priset var mer en "ah, inte så farligt."

Han ställde en massa frågor osv vilket också kändes proffsigt.

Det kommer bli studion som är på plats 1 (den sista jag skrev) jag ska kolla runt lite mer på bilder sedan skicka till honom så han kan ge ett närmre exakt pris.

Zadeira
4/12/16, 9:07 PM
#11

Vad roligt! Kul att du tog tag i det så snabbt och dessutom hittat en studio och tatuerare som kändes bra och trevlig. Det är superviktigt att man trivs med tatueraren tycker jag!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: