Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 894 ggr
Kadoor
2016-06-06 17:45

Lacatyd vs. koksalt?

Hej!
I fredags tog jag min septum, vilket är min första riktiga piercing(räknar inte med öronsnibbarna). Så jag är ny på det här med rengöring. Fick med ett skötselråd där det står att det går bra med antingen en mild tvål som ex. Lactacyd eller koksaltlösning.

Jag började med att pröva med koksalt, vilket kändes bra från en början. Dock var det så att min piercing gjorde ont och kändes smått irriterad. Vet däremot inte om det var pga. att den är ny, eller om det faktiskt är på grund av koksaltet. Kanske satt kvar salt som ledde till att det gjorde ont? Dock tycker jag det känns logiskt att det gör ont eftersom man har gjort hål i näsan liksom. Så jag vet inte haha.
Köpte Lactacyd häromdagen för att testa det och se hur det blir med den. Allt kändes bra, och är allmänt nöjd med tvålen. Dock läste jag runt lite och det verkar som att en del har haft problemet att piercingen har torkat ut när de har använt den. Andra tycker om den.

Så nu undrar jag vad man bör använda? Känns mest logiskt med tvålen om den fungerar för mig, men samtidigt vill jag inte riskera att få problem. Vad anser ni? Skulle vilja få in lite tankar och åsikter. Att googla och ha mig gjorde mig inte så mycket klokare haha. :p
Tacksam för svar!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
[AnimeV4]
2016-06-06 19:04
#1

Tvättar du hela ansiktet och händerna innan du rengör? Pillar du mycket på smycket? Koksalt har funkat bra till mina snakebites. Har du rätt mängd när du gör koksalt (1 dl vatten på 1 krm salt, havssalt utan jod är bäst) så verkar saltet som så att det gör att bakterier inte trivs, så jag är tveksam till att det är för att det ligger kvar salt. Du ska inte skölja med vatten efter du använt koksalt.

Kadoor
2016-06-06 19:56
#2

#1 Jag har bara rengjort händerna innan, men det är kanske en bra idé att tvätta ansiktet med då? Inte tänkt på det förut faktiskt. Jag pillar så lite som möjligt, dock är jag lite allergisk(dock inte mycket) och näsan kliar, men då tvättar jag händerna innan och använder tops för att inte pilla en massa med fingrarna i hålet och på piercingen. Händer väl ett par ggr att jag stöter i den eller råkar nudda av misstag. Men är väldigt noggrann med rengöringen. 
När det gäller koksaltlösningen så blir jag fundersam. Har rätt typ av salt(havssalt utan jod), men det är rätt grovt. Så när jag använde ett kryddmått till 1 dl så kändes det väldigt salt(smakade lite och det såg grumligt ut) Har grovheten någon betydelse, ska jag ta en halv krm per 1 dl? Blev osäker på om jag kanske hade för mycket salt i.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

tinymaboroshi
2016-06-07 19:53
#3

Jag är ingen expert men jag piercade min septum i februari och jag använde koksaltlösning. Jag har fått tipset att det ska smaka ungefär lika salt som dina tårar. Jag brukar hälla upp vatten och salt, ungefär som PuffBuck skrev, och sätta in i mikron tills det blir varmt och rör runt för säkerhetsskull. Sedan doppa jag näsan i det i 5-10 minuter. Funkade perfekt för mig! Såret kommer vara ömt och blir ju lite irriterat när du är allergisk men försök att vara försiktig så tror jag inte det är något :)

「3 2 1」


Kadoor
2016-06-07 21:11
#4

Insåg just att jag stavade Lactacyd fel i rubriken hahah, klant..

#3 Okej! Har också hört det att koksaltet ska vara lika salt som ens tårar, så det går jag efter. Gör ungefär som du, men jag kokar upp det & häller över i en flaska. Så kan jag göra till dagen efter också. Såret känns för övrigt inte alls lika ömt, det sticker/svider till då och då men annars är det okej. Tror att det gjorde ont mest pga att den var ny, och är inte så smärttålig. :p
Tack för tipsen! :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: