Annons:
Etikettpiercingar
Läst 13289 ggr
belliiboii
2016-09-07 22:44

Septum. Hur ont?

Jag har letat runt lite och sett lite olika inlägg med olika frågor inför septum piecing. Men jag är en sån jävla nybörjare och kan inget så tänkte att jag lika gärna kan fråga. 

Jag har aldrig piercat eller tatuerat mig, bortsett från 3 hål i öronen i öronsnibbarna. Vilket inte kändes alls. Men hur ont gör det egentligen att ta en septum? ÄR SÅ JÄKLA OROLIG ATT DE KOMMER GÖRA ONT, ÄR EN SÅN MES. Sen de här med olika storlekar, hur vet man sånt?? Läketid (generellt)?? Tar man i brosket eller i skinnet innan?? HUR ONT GJORDE DET PÅ EN SKALA FRÅN 1-10 OCH HUR LÄNGE VARADE SMÄRTAN?

Vill att det ska se ut såhär (http://weheartit.com/entry/group/60227460) (https://www.youtube.com/watch?v=sISrGLz9c0g). Vill INTE INTE INTE att det ska se ut såhär (http://3.bp.blogspot.com/-G7Ne9QahiwM/UBb82Z5LkNI/AAAAAAAAAJE/Zx5iIIezCTw/s1600/Septum_16g_by_Rurekk.jpg) Har de något med storlek att göra?? Eller position att göra?? Eller själva smycket man sätter i?? 

Som sagt, är helt ny inom detta men är så sugen och feg tyvärr haha!

Annons:
Jetaime
2016-09-07 22:49
#1

Min septum gjorde inte speciellt ont att göra. Faktiskt den av mina piercingar som gjorde minst ont, men det är väldigt individuellt. Jag hade inga problem alls med läkningen först efter några veckor när min kollega på jobb råkade armbåga mig rakt på piercingen. Efter det var den ganska bråkig, men faktiskt den som läkte bäst och snabbast och har varit minst problem nu efteråt (tror jag har haft den i 5-6 år nu).

Herveaux
2016-09-07 23:02
#2

Jag vill också pierca septum, men ekonomin och livet kommer hela tiden emellan.
(Har dock ett gäng tatueringar, piercing i tungan och labret)

Storlek: Piercaren har bra koll på vad som passar just din näsa bäst.
Läketid: 6-8veckor
Placering: I skinnet, inte i brosket.
Smärta: Har som sagt inte själv piercat där, men det är tunn hud som ska piercas så tror inte den är så farlig. Jag tycker inte mina piercingar har känts speciellt mycket att göra, men det har varit en duktig piercare som har god handvana så att säga. Sticker bara till så är det klart. Sen kan man vara bra öm efteråt.
Sen beror ju nivån på smärta helt på hur smärtkänslig du är. 😉

Här kan du läsa mer om septum-piercing:
http://www.barbarella.se/Public/Studio/showSpecificPiercing?id=9


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aldarien
2016-09-10 11:00
#3

Min septum gjorde ganska ont att ta men det är snabbt över! Tror att tången de satte dit först var det jag tyckte var jobbigast! Man är ganska känslig där och har koppling till tårkanalerna så tårarna rann på mig :-) Man tar inte i brosket utan i mellanrummet innan. Den läkte fort på ca 4 veckor. Det är nog den värsta piercingen under läkning då man som sagt är känslig och första dagarna fick jag som hemska ilningar ibland, speciellt om det blev lite avlagringar kring hålen och då rann tårarna igen! Låter ju kanske hemskt när jag läser vad jag skrivit…men den har varit helt värd det! Går över fort och min är helt problemfri efter läkningen och nästan så att jag glömmer att jag har den :-D

Magrat
2016-09-11 19:36
#4

Av mina piercingar så var septum den som var absolut värst. Som de andra skrivit, det tas inte i brosket utan i huden mellan. Själva sticket kändes inte jättefarligt, det är den förmorrade tången som är värst. Som också nämnts så kopplar den till tårkanalerna, så räkna med att det kommer lite tårar just när du tar den, det är inte på grund av smärta, bara att det är kopplat så.

Läkningen för mig tog väl kanske 7 veckor, mer eller mindre någon vecka. Och läkesmycket som sitter i är ju större än smyckena du använder efteråt. Själv är jag lite sugen på att töja min ;)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Denna kommentar har tagits bort.
FrökenAnnorlunda
2016-09-25 14:41
#6

Min septum gjorde inte ett dugg ont, blodprov känns 20ggr ondare. Efter några dagar så kliade den men det gick att stå ut utan att klia. Den läkte på typ 3-4v men näsan var öm i ca 2mån, bara när något slog emot den dock 😊

Annons:
[Raubtier]
2016-10-01 15:38
#7

Kändes knappt när jag tog min. Det som var jobbigt var under läketiden att böja ner huvudet. Att töja den gjorde dock otroligt ont.

Var så länge sen jag gjorde den så kan minnas fel, haft den i 7 år ungefär till och från. Iom att jag töjde den till 4mm växer den liksom inte igen.

Jessiegirl1811
2016-10-01 20:36
#8

Gjorde min för fyra dagar sedan och eftersom jag hade "för lite" hud där den ska sitta så kunde inte en tång användas men det är också för att vi fick placera min väldigt högt. Det gjorde inte alls ont, tyckte att pierca öronsnibbarna gjorde mer ont. Det värsta är väl nu när den är svullen som det svider och har sig lite.

http://ask.fm/JessicaReips



Mischa
2016-10-11 20:32
#9

Det är ju alltid individuellt hur smärtsamt man upplever det, men självklart känns det.

Vill dock minnas att jag inte upplevde det särskilt jobbigt.

Ta ett djupt andetag när det påbörjas och andas ut.

≧◔◡◔≦

TheCottonCandy
2016-10-15 04:39
#10

Jag har/har haft helix, vertical labret, septum och nostril piercing. Av dem tycker jag att septum gjorde mest ont att ta. Det är dock snabbt över och inget man inte kan stå ut med. 

Sen så är det klart att det kommer kännas att sticka en nål genom näsan, helt individuellt hur mycket dock,  men ska man vara fin får man lida pin  :P

itdoesntmatter
2016-10-15 11:55
#11

Jag gjorde septum förra året tror jag det var , tyckte de liksom sved väldigt mycket och ögonen rann som bara den :') Men värst var läkningen för mig men hann inte läka för typ 2 dagar efter får jag en smäll rakt på näsan ( inget slagsmål) haha , o de började blöda så mycket! Den blev sne så tog ut den :(

sp0ngeb0b
2016-10-28 20:25
#12

Jag gjorde en septum för ca 1,5 mån sen. Hade läst på och hört med vänner och kommit fram till att det antingen gör sjukt ont eller inte alls särskilt ont. Men min piercare sa att oftast när det gör sjukt ont så har man piercat i brosket och inte i skinnet, vilket är fel! Så så länge du går till en seriös studio bör det ju vara lugnt på den fronten 😃 men för mig gjorde det lite ondare än vad jag tänkt mig, men broskpiercingar i öronen har varit värre. Läkningen har hittills gått bra, tills jag slog i den väldigt mycket för 1 vecka sen. Hade väldigt ont i den i några dagar, sen gick det över och nu är det tillbaka som vanligt igen. 

Jag antar att du menar att du inte vill ha en ring som är stor i diametern liksom. När du gör en ny piercing kommer du antagligen få en relativt stor eftersom det ska finnas plats för svullnad vilket är naturligt under läkningen. (Av samma anledning som man får längre stavar i andra piercingar) Jag hade valet mellan en ring eller en retainer, och eftersom jag inte vill ha någon stor ring valde jag retainer.

[Túrwen]
2016-10-30 20:15
#13

Som säkert innan besvarats är det individuellt hur man upplever smärtan men jag gjorde min idag och tyckte inte att det gjorde ont. Jag har piercat näsvingen tidigare och det gjorde betydligt ondare.. Jag har tatuerat mig fyra gånger varav den 4e tog mer än 5 timmar så jag är rätt så smärt tålig. Både mensvärk och magknip är värre och om inte annat så är den eventuella smärtan när man känner när man piercar sig över på någon sekund. Tror att du kommer klara det galant :)

Annons:
Kadoor
2016-11-02 23:57
#14

Har inte läst igenom några kommentarer, så vet inte om någon har skrivit samma sak haha.

Jag tyckte inte att min septum gjorde så ont att göra egentligen. Är i vanliga fall väldigt känslig, speciellt mot smärta. Men denna gjorde inte så ont. Det som var värst enligt mig var tången, men eftersom att det är över väldigt fort så var det ingen fara. Piercingen tas i skinnet mellan brosket och "kanten" av näsan. Dvs. en sweetspot alla har i näsan. 

 Skulle säga att smärtan för mig låg på en 5.5 ca, på en skala 1-10. Men jag vill också säga att om man verkligen vill ha en piercing, så tror jag att det är värt det även om det gör ont! Smärtan går över fort, och den ömmar såklart en del ganska länge efteråt. Men det är sånt man får räkna med också, tycker jag.

När det gäller tjocklek och storlek är det en smaksak. Det vanligaste, vad jag vet, är 1.2 och 1.6 mm. Du kan ju kolla upp lite bilder och försöka se vad du tycker om bäst. Piercaren frågar vilken man vill ha av dem. Vet inte om 2 mm & tjockare eller tunnare än 1.2 mm är vanligt, så kan inte säga så mycket om det. 

Gällande läketid så ligger den mellan 6-8 veckor, men allt är individuellt. Alla har ju olika bra läkkött. Själv läkte min efter typ 10-12 veckor, men har dåligt läkkött och dessutom tror jag att min var ganska läkt innan det med haha. Är lite småparanoid av mig.. 

Hur det ser ut, med placering osv, beror på hur långt piercaren sätter den och vilken tjocklek & diameter du har. Den ska i regel sitta så långt ut som möjligt, så att den hänger fint och rakt, samt jämnt(det är det jag har läst/hört). Rådfråga piercaren och visa bilder tycker jag! Då kan hen komma med tips osv. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

ThatCuteThingie
2016-11-12 21:28
#15

septum känns knappt att ta men de gör ondare att töja dock så är du rädd för smärta var säker på vilken storlek du vill ha :)

Honestyisdead
2016-11-12 21:42
#16

#15 Det är som sagt individuellt. Det gjorde inte ont för dig men många tycker det gör ont.

ThatCuteThingie
2016-11-12 21:43
#17

menade inte så menade bara att personligen tyckte jag inte att det gjorde ont förutom när man töjer :) säger bara vad jag kände tänkte att de kunde hjälpa?

J
2022-10-24 17:24
#18

#0: Hej! Är inte! en proffs men har några piercingar och erfarenhet ☺️
Tog min septum för 3 dagar sen, gjorde mindre ont än att ta första hålen i öronen! Så länge du går till en duktig och ordentlig piercare som inte piercar i brosket så är smärtan 0/10. Läkningsprocessen gör inte heller så ont så länge du inte slår i/kliar/nuddar till näsan! Spraya med saltlösning och låt skorpor/blod luckra upp innan du doppar en tops till varje sida i saltlösningen och sen dra försiktigt bort gegg och annant 👍 Ett annat alternativ är att koka upp saltlösning (låt det svalna såklart) och häll i ett långt glas och sedan hålla septumet under saltlösningen i 4 min, du kan försiktigt blåsa ut luft ur näsan så det kommer emellan i såren. Sen också ta bort gegg med fuktiga topsar! Du kan också doppa/skölja näsan i kallt vatten efteråt och blåsa så du tar bort rester av saltlösning och om det känns jätte svullet eller börjar svida mycket. Känner du dig täppt går det bra att använda nässpray och ta bort snor med topsar, men kom ihåg att torka av toppen av sprayen innan/efter användning, och använd det helst innan du rengör för säkerhets skull! Septum är en bra nybörjar piercing och läker snabbt mellan 6-8 veckor, sen kan du byta piercing men vänta helst längre och gå alltid till den som piercade dig för att byta! Hoppas dessa tips hjälpte och att blir superbra om du bestämmer dig för att ta den!! Lycka till :)
Ps: Du kan doppa/hålla piercingar i kallt kamomill te om du börjar få en knöl/irritation! Max 1 gång per dag i en vecka, försvinner inte knölen gå till piercaren, eller i värsta fall en läkare!

J
2022-10-24 17:31
#19

#18: Pps: Piercaren vet bäst om storlek! Beror på din anatomi, näsa. Man får en lite större i början om den svullnar, men oftast är det en 9/1,0 mm i diameter. Gör det jätteont att pierca den så har piercaren gjort fel och träffat brosket! 😖 Då får du helt enkelt be att få ta bort den, låta det läka och gå till en bättre salong! (Pengarna tillbaka såklart!) Läkartid är som sagt 6-8 veckor men beror på hur bra man tar hand om den och om det blir infektion eller ej (oftast går det jättebra att läka den!) Att den ska läka klart brukar också variera men oftast mellan 4-6 mån för en klar läkning. För vissa tar det bara 1-2 mån, men beror som sagt på efterskötslen och hur din kropp reagerar på den. Men jag tror på dig! Lycka till vännen :))))

TatsuOni
2022-10-24 18:07
#20

#18 #19 Inlägget är ifrån 2016. Så personen i fråga har nog antingen gjort eller valt att avstå piercingen vid det här laget och har inte varit aktiv sedan 2017 🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
C
2022-11-15 13:27
#21

Haft min i 10år. Min är tagen igenom brosk så gjorde så jävla ont, jag har massor med piercingar och hela kroppen med tattoos. Men glömmer aldrig när jag gjorde septum för just smärtan haha

Upp till toppen
Annons: