Annons:
Etikettfrågor-och-svar
Läst 1339 ggr
Cabrona
2017-01-20 16:15

Hela familjen är anti body mods

Hej!
Jag vet inte hur jag ska hantera allt. Är själv ett stort stort fan av tatueringar och piercings och har varit sen elva års ålder. 

Jag började töja öronen när jag var tolv år gammal, fick en hel del skit från hela familjen (syskon, mormor och morfar, kusiner etc.) fick höra oavbrutet att jag minsann skulle ångra mig och det aldrig skulle växa ihop.  Jag har bara 10mm i öronen men har inga andra bodymods. 

Fyller 18 på måndag, och har redan börjat planera min första tatuering och jag vet att detta kommer vara tusen gånger värre än töjningar enligt familjen, kommer nog få leva med kommentarer om det i flera år.  Min familj tycker tatueringar är sjukt fult, alltså verkligen fult. 

Hur ska jag hantera detta? Kommer absolut inte strunta i att tatuera mig då tatueringar är enligt mig så oerhört fint och jag kan knappt vänta på alla tatueringar jag kommer skaffa. 
MEN hur sjutton ska jag klara av all kritik? Jag är ganska känslig som person, och att få höra skit om saker man älskar tär på en. 

Jag ska inte tatuera in något galet eller något som jag gillar just nu. Ska tatuera in en bild av min älskade hund, och dagen jag ångrar att jag har henne på armen lovar jag att gå naken över Sergels torg. (Menar alltså att det inte är något jag kommer ångra.)

Tack på förhand.

Annons:
Honestyisdead
2017-01-20 16:20
#1

Säg till på skarpen att du inte är intresserad av att höra vad dom tycker. Att det trycker ned dig psykiskt. Fråga om det är det dom vill, att få dig att må dåligt av din egen familj.

Calcifer
2017-01-20 16:23
#2

Min mamma var liknande, tills jag helt enkelt sa ifrån. Det är MIN kropp, mina pengar, mitt liv. Jag sa att om jag ångrar mig får ni väl säga "vad var det vi sa" sen då, om det nu ska vara nödvändigt, men nu vill jag inte höra nån kritik. Mamma kan sucka, le, och skaka på huvudet när hon ser nåt nytt jag gjort - men hon säger inget förutom "jaja, det är ju din kropp så länge du tycker det är snyggt". Vilket är en stor förändring mot hur det var när jag började.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2017-01-20 16:24
#3

Håller med dig, din kropp - ditt beslut om hur du vill smycka den.

Jag vet inte hur sträv tunga du vill/orkar/kan använda tillbaka till alla kritikerna, men säg något i stil med:
"Jag har hört din åsikt men det är min kropp så det viktiga är väl vad jag tycker,
eller hur?"
"Titta inte på den då, om den är så ful."
"Har du inget snällt att säga kan du lika gärna vara tyst, förstår du inte att jag blir ledsen när du säger så?"
"Om jag ångrar mig eller inte är väl knappast din huvudvärk…?"
"Om du tycker den här (insert body mod) är ful, vänta bara tills du får se dom andra jag har planerat!"


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Cabrona
2017-01-20 16:25
#4

#1 Tack! Ska försöka med det. Men känns som att de kommer komma på någon usel bortförklaring som typ "Ja men det är inte för att vara elaka du är bara känslig!"

Usch så trött på att de alltid tar sig rätten att kommentera mitt utseende.

Cabrona
2017-01-20 16:27
#5

#2 #3 Tack för era svar! 
Ska verkligen försöka att stå på mig. Men det jobbigaste är att ifall de inte kommer åt mig kommer de antagligen börja snacka om mamma och att det är oansvarigt av henne etc.

Herveaux
2017-01-20 16:42
#6

#5 Isåfall kan du ju kontra med att fråga om det är oansvarigt av föräldrar i allmänhet att låta sina barn bli myndiga. 😉

Inte det?

Se där, då har inte din mor gjort något fel heller. Punkt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Calcifer
2017-01-20 16:57
#7

#5 Kontra med att det vore värre om din mamma köpte sprit till dig eller nåt annat som är bra mycket värre. Oansvarigt att låta dig smycka din kropp? Näru, det är det verkligen inte. Och som sagt, vill de sitta och tänka och tro i tysthet att du kommer ångra dig så låt dem göra det. Men säg ifrån att de säger saker högt till dig!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cabrona
2017-01-21 11:59
#8

Tack för alla svar! Betyder mycket!

sp0ngeb0b
2017-01-22 10:07
#9

Jag började töja mina öron för ca 3,5 år sedan och min familj har aldrig gillat det. I början kom massor av olika kommentarer, typ som att det är äckligt och fult osv. Jag har också 10 mm, så inte särskilt stort. Jag har kommit med svar som typ att de kan vara glada att jag inte skaffar 50 mm töjningar, att de kan låta bli att titta på mina öron osv. Eller ignorerat dem. Har en släkting som i flera år sa, VARENDA gång vi träffades: "Har du gjort dem större nu igen?! Du vet väl att de aldrig kommer växa igen." Denna kommentar kom även långt efter jag slutat töja dem. Blev så trött på henne så jag sa bara "nej, mm ok" och gick vidare. Flera släktingar har också varit negativa till att jag färgar håret mörkt, även om det inte är lika bestående som piercingar och tatueringar. Har fått höra att det är alldeles för mörkt, det är inte fint. Väldigt tråkiga kommentarer oavsett vad det gäller.

Min vän skaffade en tatuering förra året och hennes mamma är väldigt anti tatueringar, vilket hon visste från första början. Mamman berättade att hon tyckte det var fult med tatueringar, att det var dåligt för hyn, och massa andra argument. Men min vän bara struntade i det och skaffade den ändå, och mamman ogillar den fortfarande men hon håller mest tyst. Just denna tatueringen syns inte när hon har kläder på så mamman kanske inte tänker på den så ofta, det hade kanske varit värre med en som syntes mer. Men jag tycker att du ska skaffa vad du vill och om du får tråkiga kommentarer säger du bara att du inte är intresserad av deras åsikter. 🙂

KentHjärta
2017-01-23 22:45
#10

Jag ville pierca septum redan som 14 men hela min familj var grymt emot det. Så jag väntade tills 18. Min mamma kommentera nån gång, sa att hon gärna ej behöver tycka om den utan att det är jag som ska tycka om den. Sen märkte hon av hur mycket jag älskade den och det gjorde la henne glad.

Min bror slängde kommentarer HELA tiden. Att det var skitfult, jag såg förjävlig ut. Sa till på skarpen att jag inte tycker det är okej att han håller på sådär. Sa även till min mamma att jag blev ledsen av hans kommentarer och hon valde då att stå på min sida. För även om hon ej gillar min piercing så tycker hon ej att det är okej att trycka ner och kränka.

STÅ PÅ DIG. Gör det som gör dig glad.

AmaliaWahl
2017-01-24 09:47
#11

Hela min familj avskyr tatueringar och det har jag vetat länge. När jag började prata om att tatuera mig fick jag många besvikna blickar och otaliga försök att få mig att ändra mig. Men jag stod på mig och struntade i deras åsikter (inte helt men fokuserade på vad jag ville) och tatuerade mig. Min första tatuering gjorde jag i Danmark när jag var 17 och det är ett litet semikolon på handleden. Hade mammas tillåtelse men hon gav mig egentligen bara tillåtelse för att jag skulle bli avskräckt (trodde hon). Avskräckt blev jag verkligen inte eftersom jag redan hade haft nästa planerad i ett år innan semikolonet gjordes. Jag har till och med bokat in tatuering på min 18-årsdag året därefter. Nu har jag haft semikolonet i 1,5 år och min större tatuering som är tillägnad min hund i nästan 1 år. Familjen klagar inte längre, kollar inte snett och märker dem knappt. Mamma har till och med börjat fundera på en egen tatuering som ska symbolisera mig och min syster. 

Så gör din grej! Tänk igenom allt ordentligt för det är ju ändå någonting permanent och där har familjen ofta en bra poäng. Men håll ut den första tiden och säg ifrån, till slut kommer de att vänja sig och acceptera det.

JossanH
2017-01-29 23:57
#12

Jag har en hel del tatueringar och resten av familjen är inte vidare förtjusta i det från början. Har en sambo som också är tatuerad, vi blir båda 33 år i år och vi väntar vårt 3e barn så där någonstans har de alla accepterat att jag har ett annat intresse och en annan syn på vad som är vackert än vad de har. Det roliga är att mamma själv berättat att när pappa sagt något i stil med att "han var helt fulltatuerad" om någon som om det var något negativt så har hon rytit ifrån och sagt att det kunde varit din dotter du pratar om! För att få mer förståelse så tycker jag inte att det är fel att du visar att du blir ledsen när de säger saker om hur du vill se ut. Gråt om du känner att du är ledsen och säg att det gör dig ledsen det de säger.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cabrona
2017-02-01 10:57
#13

Tack så jättemycket alla. Imorgon ska jag tatuera mig! Är hur glad som helst

Annons:
[Tuulikki]
2017-02-03 07:57
#14

Fråga varför de tror sig ha rätten att kommentera ditt kropp utan att du bett om det. Särskilt då det enda de har att säga är negativt.

Upp till toppen
Annons: