Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 4609 ggr
Aliiicee
2017-03-17 22:10

Rengöring av navelpiercing

Hej! Jag skaffade min navelpiercing igår eftermiddag och det verkar läka fint. Nu undrar jag bara hur jag ska få den att läka på ett bra sätt (utan större komplikationer). Min piercare sa att jag skulle tvätta med antibakteriell tvål och klorhexidin 2-3 gånger per dag. Men jag har läst att man inte ska använda klorhexidin då det kan torka ut piercingen. Vad ska jag använda? Är koksaltlösning en bra metod?

Annons:
[nevamisse]
2017-03-17 22:32
#1

Jag fick någon saltsprej/koksaltlösning att tvätta med. Pilla inte i övrigt så läker det säkert bra, jag lät det första smycket sitta i länge så att det verkligen läkte.

Maleficum
2017-03-17 22:41
#2

Vad jag minns (var många år sen nu jag gjorde min navelpiercing) så var det bara att tvätta med lactacyd eller annan mild tvål och sen "spola" med saltlösning (jag gjorde helt enkelt så att jag tog lite saltlösning i ett typ snapsglas. satte det över navelpiercingen och tryckte åt och la mig på rygg en stund). Och inget badande (speciellt inte i badkar) första veckorna (minns inte hur länge men bada i havet efter några veckor under sommaren). Min läkte jättefort utan problem (men verkar ha rätt bra läkkött). Sen hade jag i original smycket långt efter läkning innan jag bytte första gången.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Honestyisdead
2017-03-18 11:53
#3

Vad konstigt att han rekommenderade det! 

Kör med koksaltlösning och tex lactacyd utan parfym.

sp0ngeb0b
2017-03-18 12:00
#4

Jag gjorde en navelpiercing i typ mars-april förra året och jag sprayade den med saltvattenspray (H2Ocean) som min piercare rekommenderar. Allt gick jättebra och piercaren sa att det var lugnt att bada i pool och hav i juni då jag hade en semesterresa inbokad. Så det var kanske lite drygt 2 månader efter att jag gjort den. Dock började den krångla framåt hösten och började även migrera så jag tog ut den. Det berodde förmodligen på fel kläder, att jag ibland var lite lat med tvättandet och att jag ibland pillade på den. Så gör inte det!!! Och jag tror att metoden som #2 skrev om - att ta koksaltlösning i ett glas - är det bästa för naveln. Lycka till 🙂

powerade
2017-03-29 21:57
#5

Fick rekommendation för koksaltlösning som man gör själv. När jag var hos en annan piercade sa han tvätta med lactasyd 2 ggr per dag. Så jag har tvättat med koksalt 2 ggr per dag samt tvålen när jag duschar.

Upp till toppen
Annons: