Annons:
Etikettpiercingar
Läst 1279 ggr
Yasbitch
3/24/17, 12:48 PM

HJÄLP! Tungpiercing

Alltså jag gjorde min tungpiercing för 4 dagar sedan på en piercing salong i Hötorgets tunnelbanestation, west side evil ink. Det gjorde typ helt okej ont, han satte av någon anledning in en plaststav istället för en med kerurgiskt stål. Piercaren sa att det var bra att äta och prata som normalt, samt att det stod att jag borde göra det på en lapp jag fick av honom, så det har jag gjort. Det har gjort lite ont men framför allt varit obekvämt. Iallafall. Första dagen var det helt okay. Jag borsta tänderna och sköljde med en munskölj jag fick av honom. Andra dagen däremot var det svullet (vilket är normalt) med de kom även något vitt/gulakitgt fårn munnen (vilken också kan vara normalt) men tredje dagen var det fortfarande svullet och nu börja det även komma mer gult…Så jag tog till saltlösning på kvällen. Det gula gick bort och nu är det är sår där.  Forsatte med saltlösningen idag (på morgonen) och det har inte kommit något gult men det är fortfarande svullet. Så 1. Varför en plaststav/är det normalt/okej? 2. Ska man äta och prata efter man tagit piercingen eller borde man vänta? 3. Är det gula en inflamation/infektion eller inte? 4. Vad gör jag åt såret? 5. Borde jag vara orolig?

Annons:
Herveaux
3/24/17, 1:17 PM
#1

När jag gjorde min Tungpiercing (för snart 15år sen hos en välkänd studio i Uppsala) fick jag en stav i titan. Aldrig hört talas om plaststavar.

Prata var ingen restriktion och var inga problem (min tunga vart knappt svullen) men jag skulle ta det försiktigt med vad jag åt så länge svullnaden höll i sig eller om det var ett antal dagar…minns inte… Flytande eller mjuk mat rekommenderades.
En flaska saltlösning var min bästa vän under den först tiden då jag skulle skölja efter varje gång jag ätit/druckit. Morgon och kväll använde jag ett speciellt munskölj som jag fick av piercaren.
Har inte hört att vitt/gulaktigt sekret från såret är något normalt.
Låter mer som tecken på en infektion i mina öron.

Jag tycker din piercare har gett lite konstiga instruktioner och jag förstår inte detta med en plaststav i början?

Sköljer du med saltlösning efter mat/dryck?

Hmm… jag tycker du ska gå till en annan piercare och visa  och rådfråga.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Yasbitch
3/24/17, 3:04 PM
#2

Jag har bara sköjt med vanligt vatten efter maten. Kanske borde börja med saltlösning hela tiden..

sp0ngeb0b
3/25/17, 1:06 PM
#3

Nu har jag ingen Tungpiercing, men har för mig att jag har läst att om man piercar tungan eller läppen ska man hålla sig borta från stark och syrlig mat i början eftersom det kan irritera piercingen, vilket låter helt vettigt enligt mig. Det kan ju vara t.ex. chili, curry, vitlök, ingefära, olika citrusfrukter, kiwi, äpplen, osv… du förstår säkert. Äter du mycket sånt? Kanske kan hjälpa att dra ner på det i så fall 🙂

Angående plaststav har jag ingen aning. Jag har fått titan i alla mina piercingar.

Yasbitch
3/25/17, 5:11 PM
#4

Nope, typ ätit pasta, potatisbullar, fisk, nudlar… Varken starkt eller syrligt. Nu har den bara blivit värre. Det är någon slags kul framför hålet och tungan är helt gul… :(

Herveaux
3/25/17, 5:36 PM
#5

Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral, det där låter inte bra!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sp0ngeb0b
3/25/17, 7:12 PM
#6

#4 Kontakta din vårdcentral eller ring 1177 om du är väldigt besvärad av det! (Vilket du förmodligen är med tanke på att det är i munnen…) Men jag har haft liknande i mina broskpiercingar och det har gått över med rätt vård. Men vårdcentralen kanske kan ge dig något som hjälper!

Annons:
Honestyisdead
3/27/17, 6:33 PM
#7

Svullnaden brukar sitta i ca en vecka. Min tunga blev missfärgad pga det jag sköljde med. Åt vanlig mat från dag ett men undvek kryddor.

Även jag hade gult som kom ut ur hålet men jag hade ingen infektion. Däremot tog det några månader innan den läkte. Mins att min piercing gjorde ont på undersidan.

Plaststav har jag aldrig hört används vid ny piercing.

Herveaux
3/27/17, 7:06 PM
#8

#7 Ah, skönt att höra att det inte är helt ovanligt med missfärgning och lite gult kladd ändå.
Hade aldrig hört talas om det förut. 😞


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Bamse100]
3/28/17, 8:21 PM
#9

Svullen var jag i en vecka och under hela läk tiden kom vit och gult goja. Äta normalt gjorde jag efter par dagar och prata på som normalt även att det lär vara svårt med en stor stav i munnen. Vet själv att läspa som en tönt som prata ;) så du kan vara lugn. Dock ingen stark mat och skölj med vanlig koksaltlösning morgon o kväll. Fick rådet att skölja med vanligt vatten efter man ätit mat och vidare så det kan jag varmt rekommendera vidare. Och konstigt att du fick plast testade det efter den läkt färdigt och aj måste vara obekvämt och jag fick en titan stav och kör med titan än. Som sagt som Hera sa så kan man få ont under tungan fick det speciellt vid strägen under tungan och har lite ont idag med pga lite för lång stav dags att köpa ännu kortare så min rekommendationen ta en lagom lång vid sista byte. Men kan säga att det är värt allt aj och ont då det blir snyggt :) Om det skulle bli värre ring 1177 :)

powerade
3/29/17, 9:51 PM
#10

Plaststaven satt han förmodligen in för att du inte ska bita sönder tänderna när svullnaden på tungan går ner för staven är ju väldigt lång i början. Om det är bra vet jag inte. Jag åt som vanligt men dey var svååårt för man var ovan och var svullen väldigt länge sen började de bli gegga i munnen då och då. Hade ingen infektion. Jag skulle skölja med saltlösning såfort någonting varit i munnen och jag fick en speciell jag skulle skölja med på kvällen. Är du orolig kan man ju alltid åka till vårdcentralen och höra vad dom säger eller så:)

powerade
3/29/17, 9:52 PM
#11

PS. Så kan du äta isglass eller suga på isbitar så hjälper det förmodligen svullnaden:)

Yasbitch
4/4/17, 1:07 PM
#12

Min tunga är bra nu! jag använde saltlösning och hexident munskölj och det gjorde susen. Först gick den lilla kulan bort och sedan blev färgen alltmer naturlig och nu är den rosa och fin!

Nu har jag dock ett annat problem. Jag fastna med piercingen i tänderna och fick typ lite panik och drog för att få loss den innan jag var smart nog att inse att jag behövde lyfta upp tungan… Resultatet blev en spricka/mitt hål blev större framtill. Frågan är om någon vet ifall den kommer läka ihop av sig själv eller om jag borde ta ut den. Jag vill ju inte töja piercingen (om det går…)

Upp till toppen
Annons: