Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 2893 ggr
Ehal
2017-06-26 09:23

Är detta en reaktion på färgen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tatueringen är 1.5 dygn gammal. Men jag blev lite fundersam när jag tvättade imorse vad som händer med de vita partierna? De avviker från resten och jag undrar om jag reagerar på färgen eller något? Vi tittar på en insida underarm, och den är svullen och varm och det är rött ganska stort område utanför tatueringen, hela tatueringen, men jag har en reaktiv hud så än är det nog inget att oroa sig för. Tatueringen vätskar inte.

Annons:
Honestyisdead
2017-06-26 09:38
#1

Rött, svullet och varmt är stora varningstecken.  Jag hade ringt 1177 direkt.

Aleya
2017-06-26 09:39
#2

Kan du peka på dom partier som är vita? För det jag ser är att det vita verkar sitta i tatueringen så därför blir jag osäker

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2017-06-26 09:43
#3

#2 Det är ju tydligt att det vita sitter i tatueringen och var. Så jag förstår inte vad du frågar efter?

Aleya
2017-06-26 10:11
#4

#3 jag läste tokigt och trodde personen menade att det kommit andra vita partier på huden. Men håller med dig. Ts borde kolla upp detta då det är så rött.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ehal
2017-06-26 10:37
#5

Det röda har en utbredning motsvarande plastfilmen som satt första tiden så jag skulle tro det är en reaktion på limmet i den. Jag har som sagt känslig hud (och reagerar på viss sjukhustejp med tex). Så tänkte ge det röda tills imorgon i alla fall och se om det tänker minska/öka/vara konstant. Det gör inte ont på det röda (däremot är armen fortfarande svullen och tatueringen är öm där det är skuggor på skuggor). Men jag lovar att kolla upp om det röda inte lagt sig till imorgon då det gått 2.5 dygn. Då borde både svullnad, ömhet och rodnad börjat gå ner tycker jag. Men just att de vita partierna på tatueringen ser annorlunda ut, står upp och lite bubbliga får mig att bli lite varse om jag reagerat på den vita färgen? Det gör inte ont på de partierna dock. Men övriga tatueringen (grått och svart) är slät och jämn.

Ehal
2017-06-26 18:12
#6

Det röda har som väntat dämpats när huden slapp tejpen från plastfilmen. Men de vita partierna ser värre ut. Svårt få på bild riktigt med mobilen men… (Kunde inte bifoga så hoppas det är okej länka) http://forumbilder.se/G8MMQ/img-0442

Annons:
Honestyisdead
2017-06-26 18:14
#7

Det inte alls bra ut. Visa det för en läkare är mitt råd.

Ehal
2017-06-26 18:21
#8

Är det en reaktion på färgen finns det ju få saker en läkare kan göra förutom kortisonbehandla dessvärre :/ Är just därför jag är fundersam på just om det ser ut som det "brukar göra" om man reagerar på en viss färg eller om det ser ut som något annat? Jag begriper såklart att ingen här kan säga varken bu eller bä om just min arm Och min tatuering utan frågar bara rent generellt hur det brukar/klan eller inte brukar/kan se ut om man får en reaktion mot en färg. Jag har inte haft minsta problem tidigare men har heller aldrig haft vitt i någon tatuering tidigare (utan bara grå/svart).

Honestyisdead
2017-06-26 18:38
#9

Jag undrar om det inte är en infektion. Gå och prata med tatueraren. Denne lär ju ha sett sådant förr.

Ehal
2017-06-26 19:13
#10

Jo jag ska förbi dem imorgon, de ringde upp nu på kvällen. De trodde inte på allergi utan infektion/bakterier och rekommenderade att sluta smörja med Bephanten, badda med alsolsprit och smörja med aloe Vera istället sålänge…

Honestyisdead
2017-06-26 19:18
#11

Det kan behövas antibiotika också. Blir det värre så ring vc imorgon.

Ehal
2017-06-26 19:34
#12

Ja blir det värre ringer jag absolut VC. Vill absolut inte ha någon spridd infektion i den.

Honestyisdead
2017-06-27 13:09
#13

Hur ser det ut idag?

Annons:
Ehal
2017-06-27 13:46
#14

Ungefär likadant. Visat upp den på studion där den ena tyckte att den såg inflammerad ut men svårt säga om det var reaktion på plasten eller infektion och den andra att det inte såg onormalt ut. Pratat med läkare med, som tyckte att då den är så ny så är det svårt att säga om det bara är en lokal reaktion eller första steget i en mer allmän infektion. Erbjuden antibiotika för säkerhets skull om jag vill (då jag går på immunsänkande medicin och det är en tatuering). Ont som satan gör det idag i alla fall. Samtidigt hade jag skrubbat ett knä hade jag inre oroat mig alls för rött, svullet, vätskande och ont. Fast då gör ju ett ärr ingenting…

Honestyisdead
2017-06-28 00:22
#15

#14 Ska du äta antibiotikan?

Ehal
2017-06-28 11:49
#16

Jo jag började ta antibiotikan igår. Är redan mycket bättre så var nog en infektion

Honestyisdead
2017-06-28 12:01
#17

Så bra att det redan blivit bättre :)

Ehal
2017-06-28 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bild från nyss. Och då ändå direkt efter tvätt dvs lite irriterat av det.

Upp till toppen
Annons: