Annons:
Etikettpiercingar
Läst 2733 ggr
EmmaLisaH
8/3/17, 2:01 AM

Septum- Era erfarenheter

Jag funderar starkt över att skaffa septum och har tänkt på det länge. Så jag vill gärna höra alla era erfarenheter och upplevelser med att skaffa/ha septum. Hur ont gör det att ta, hur lång var eran läketid, plus och minus med piercingen osv. Tack på förhand;)

Annons:
Calcifer
8/3/17, 7:50 PM
#1

Tyckte inte det gjorde ondare än mina andra piercingar. Däremot var studion jag gick till inte särskilt bra. Tog hål - blev snett. Fick ta om några veckor senare, gratis, blev snett igen och läkte inte trots att jag ändå hade kvar den i över ett år.

Men vet många som har septum som är jättenöjda. Så kolla upp eventuell studio först, så du är säker på att de vet vad de gör.

Minus var väl typ att när jag skulle snyta mig så hamnade en del snor i näsduken och en del la sig som en fin prydnad på överläppen. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

sp0ngeb0b
8/11/17, 12:23 AM
#2

Jag gick till Ornament Bodypiercing & Jewellery i Malmö och piercade min septum för snart ett år sedan. Gjorde inte så jätteont, brosket är värre, dock sved det hela dagen efter och näsan var känslig för beröring och stötar under hela läkningen. Någon gång råkade jag slå till mig själv på näsan när jag bytte tröja och hade ont i flera dagar efter det </3 Valde en retainer som första smycke pga att piercingen läker bättre med den. Bytte efter typ 6-8 veckor till en ring som var lite för smal, och när jag sedan skulle ha i ett tjockare smycke igen fick jag töja (från 1.2 mm till 1.6 mm). Gjorde inte alls ont att töja, men kändes som att läkingsprocessen "började om" med svidande och känslig näsa, så det var definitivt inte värt det. Nu mår den bra och jag har inga problem med den förutom att det kan vara lite problem att hitta hålet när jag ska byta smycke haha. Men det lär man nog sig.

Herbi
8/13/17, 1:44 PM
#3

Första gången jag piercade mitt septum så hade jag väldigt otur med tjejen som piercade mig. Som jag har förstått nu så ska det inte ta längre än någon sekund innan nålen är igenom, men hon kämpade i upp mot 30-40 sekunder och det var inte smärtfritt! Vet inte om det hade med det dåliga genomförandet att göra, men denna piercing läkte aldrig. Nu har jag dock tagit septum igen och denna gång gick det snabbt och nästan smärtfritt, så jag hoppas att det läker bättre denna gång. Ett plus med denna piercing är att den är lätt att rengöra och att det ser bra ut (ofc). Det största minuset måste nog vara att den kan vara rätt jobbigt när man är förkyld och när det är kallt ute (så det rinner om näsan, usch).

sp0ngeb0b
8/14/17, 1:07 PM
#4

#3 Men VA? Fy vad hemskt. Har aldrig hört om dess like. Vid alla mina piercingar har det tagit typ max 1 sekund för nålen att gå igenom… Så den piercaren du gick till var nog inte särskilt van/duktig. 

Håller med om för/nackdelarna! En annan sak som är bra att tänka på är att om man är pollenallergiker är det smart att pierca näsan på hösten/vintern så att den hinner läka innan man ska klia och spraya hela våren/sommaren. Min piercare sa att det var ok att spraya med nässpray så länge piercingen har läkt 🙂

Upp till toppen
Annons: