Annons:
Etikettpiercingar
Läst 879 ggr
Honestyisdead
2017-08-03 19:37

Hål i öronen på bebis

Blir så jäkla arg när jag hör och ser föräldrar som går till frisörer och tar hål i bebisars  öron.

Såg precis en ung mamma på tv som gjorde det.  Självklart börjar bebisen skrika, det gör ju ont och den vet inte varför. Då börjar mamman böla för hon aldrig hört bebisen skrika så.

GOD MORGON. Vad tusan tror man?

Det är misshandel enligt mig.

Annons:
Calcifer
2017-08-03 19:48
#1

Tror jag vet exakt vilket avsnitt du syftar på.

Och ja, jag tycker det är helt vansinnigt att göra sånt. För det första borde barnet själv ha något att säga till om. För det andra är risken stor att barnet börjar rycka och slita i örhängena eftersom… öh… småbarn rycker och sliter och pillar på typ allt…

Sen förstår jag inte syftet heller. Barnet blir sötare? Men… barn är ju vansinnigt söta bara precis som de är????


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-08-03 19:54
#2

#1 Precis!!

Honestyisdead
2017-08-03 19:56
#3

Har hört förklaringen att bebisar inte kommer ihåg. 

Precis som det skulle göra det bättre när dom lider när det händer.

Calcifer
2017-08-03 19:56
#4

#2 Jag var au-pair till en ettåring som ville dra i min läppring hela tiden. Det gjorde relativt ont tills jag lyckades få henne att sluta. Men det var hårt, ett rejält grepp, och rejält slit. Hade det varit hennes öron hade hon kunnat slita upp hela öronsnibben utan tvekan.

#3 Bebisar kommer inte ihåg om man ger dem stryk heller, gör det inte mer rätt. Är ett korkat argument från föräldrar tycker jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-08-03 19:59
#5

Ja rejält korkat!

Calcifer
2017-08-03 20:01
#6

De enda fall jag kan ha viss förståelse för det är om det hör till en kultur som funnits i många hundra år. T:ex vissa stammar i Afrika eller liknande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
2017-08-03 20:03
#7

Ja. Men i ett land som Sverige har man egentligen kommit längre. Eller Ja, en del har .

Calcifer
2017-08-03 20:04
#8

Ja det är ju där skillnaden ligger, liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2017-08-03 20:04
#9

Åh dessa dumma… Ja. Dom menar ju att det är bättre att göra det då dom är små för då minns dom ju inget. I helvete att jag skulle vilja göra så på mina eventuella barn. Dom får bestämma själv om dom vill ha hål. Och när.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[dynamitella]
2017-08-03 20:10
#10

Min morsa tog hål i öronen på mig innan jag fyllt 1. Personligen är jag glad för det då mina hål i öronen aldrig växer igen, oavsett hur många år det går mellan tillfällena då jag bär örhänge.
Men tänk om jag inte hade gillat mina hål. Då hade det blivit en rätt grov kränkning istället. Så nej, absolut ska man inte pierca småbarn sådär.

Honestyisdead
2017-08-03 20:12
#11

Sen läste jag att någon jämförde det med blodprov och sprutor!

Är en jäkla skillnad. Blodprov och sprutor främjar hälsan. Ja det gör ont men har något gott med sig.

Hål i öronen innebär enbart smärta, chock och risker.

Calcifer
2017-08-03 20:12
#12

#10 Jag var 12 när jag tog hål i öronen, de har aldrig växt igen även om jag gått typ 1-2 år utan örhängen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

CorneliaAndersson
2017-08-03 20:13
#13

Åhh, jag vet inte hur många år jag försökt förklara detta för folk..

Jag hatar det. Finns inget värre än att föräldrar vill smycka ut sitt barn… Varför? Ja, det kan man ju undra.

Jag har fått förklaringarna att så små barn inte minns samt att de pillar inte lika mycket på örhängena som lite äldre barn gör. Min tanke ''Nää, men om de någon gång känner på dem, så kommer de inte att göra något annat än att pilla och dra.''

Jag menar,, hör bara på detta om min lillebror. Han råkade hitta sin penis när han var en bebis. Han drog i den så mycket att han grät, men han kunde verkligen inte låta bli.

Blääh. Låt andra människors kroppar vara, om de själva inte är okej med de som hända skall.

Jag ber så mycket om ursäkt om någon tar åt sig, men jag finner detta ''''övergrepp'''' så pass allvarligt. Usch och fy på föräldrar som väljer att pynta sina barn, för att själva se en skönhet. Julgranar etc. ska man pynta. Inte barn!

Ber om ursäkt igen.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Calcifer
2017-08-03 20:16
#14

#13 Jag är med dig. Tycker det är onödigt. Det fyller ju liksom ingen funktion. Okej, återigen, om vi talar om en tradition som funnits i hundratals år och vi pratar om en stam i något land och inte ett modernt samhälle. Men annars… vad fasiken ska det vara bra för? Köp ungen en söt tröja istället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-08-03 20:16
#15

#10 Det är snarare så att det är fel för att bebisen kan riva av Det, det kan bli infektion, felplacerat, barnet kan få loss det och stoppa i munnen och då smärtan.

Jag kallar det misshandel.

Att dom inte växer igen beror inte på att du var bebis.

Honestyisdead
2017-08-03 20:18
#16

#13 Be inte om ursäkt. De personer som gör detta är dom som ska be om ursäkt.  Till sina stackars barn.

Calcifer
2017-08-03 20:18
#17

Håller med #15. Det är så väldigt olika från person till person. Jag hade ingen piercing i läppen, näsvingen, eller tungan i över 2 år. Med liiiite lirkande fick jag dit dem igen. Utan större problem. Det läker helt enkelt annorlunda för mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

CorneliaAndersson
2017-08-03 21:04
#18

Dessutom….

(Jag har också tagit med pistol en gång, men av egen vilja) det känns ju ett tryck, och kan kanske t.o.m. göra ont. Men hur vet man om det blir felplacerat etc.? På nerv eller liknande (vet inte vad exakt som finns där inne i öronen) jag menar….

Vanliga fraser när bebisar gråter är ju ''Barn gråter alltid när främmande människor pillar på dem…'' eller ''Han/hon gråter bara för att vi håller fast''.. Men alltså.. Tänk om något gått snett och att det verkligen gör så förbannat sjukt ont? :O

Nää, men då gråter ju bara barnet för att….

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Isolede_Aurora
2017-08-04 14:06
#19

Håller helt med ts! jag såg ett inslag på unga mammor där en mamma piercade örsnibbarna på sin bebis som (jag tror) var ca 9 månader gammal. Bebisen skrek hjärtskärande. Själv har jag sett bebisar som bara är några veckor gamla med örhängen. där känns det som att de piercat bebisen så fort den är ute!

Calcifer
2017-08-04 14:12
#20

#19 Jag tror det var det avsnittet som TS syftade på, det var i alla fall det jag kom att tänka på direkt. Klart ungen skriker.

Om jag satt hos frisören och väntade på att bli klippt, och typ bläddrar i en tidning, och helt plötsligt utan att jag är beredd kommer någon med pistol och tar hål i mitt öra… gråta kanske jag inte skulle göra, men svära och skrika och bli förbannad som få. Och då är jag ändå gammal nog att man kan förklara för mig vad som händer. En 1-åring har ju noll aning om vad som pågår förutom att helt plötsligt har den otroligt ont. Sen är det ju läktiden också. Om barnet är där och pillar hela tiden så läker det ju mycket långsammare. Alla de hål jag tagit har kliat som tusan, jag är gammal nog att inte klia. En ettåring är inte det.

Men vi kanske ska börja tatuera ettåringar också "bara för att"….


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Isolede_Aurora
2017-08-04 14:20
#21

20#ja då var det säkert samma. Jag blev också skitförbannad.

TatsuOni
2017-08-05 11:24
#22

Det borde vara olagligt och straffbart!

Barnet ska:

1. kunna välja själv.

2. Vara tillräckligt gammalt för att förstå vad det innebär, vilka risker som finns och hur såret (vilket det är) ska rengöras och behandlas.

Sedan så ska det inte göras med pistol heller.

Jag har hål i öronen som gjordes med pistol när jag var ung och dum. Några är sneda. Det tog i snitt ett år för dem att läka då alla blev inflammerade, dels p.g.a dåliga läkesmycken och dels p.g.a riktigt värdelösa skötselråd från någon som är utbildad för att klippa hår, inte för att göra ingrepp i människokroppar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
2017-08-06 17:33
#23

Jag tycker det är förkastligt att ta hål i öronen på små bebisar. Det är helt vansinnigt!

Jag håller med vad #22 säger, det borde vara olagligt och straffbart.

Att folk ens går med på att pierca (med pistol!) öronen på så små barn är helt j*vla otroligt…

Maria
2017-08-07 10:18
#24

Min mamma vill ta hål i öronen på mig när jag var bebis men pappa satte stopp tack och lov. Detta var 1962😮

Jag var 10 år när jag tog mina vanliga hål i öronen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2017-08-09 19:52
#25

Min kusin har gjort på sitt barn som är 2,5 år och hon HATAR dom. Klagar hela tiden och drar i dom. Jag som förälder skulle aldrig göra hål i öronen på mina barn utan att dom själv vill. Tycker det är idiotiskt rent ut sagt. Jag själv fick mina vid 6 års ålder men då hade jag tjatat hål i huvudet på mamma med 😂

Upp till toppen
Annons: