Annons:
Etikettfrågor-och-svar
Läst 1161 ggr
[chimpy]
8/17/17, 5:07 PM

Tatuering blöt färg

Hej.

För 4 veckor sedan skaffade jag en färg tatuering på underarmen (insidan). En helt okomplicerad läkning och kliandet har inte varit så farligt. Kliar dock lite ibland än men minns att det kliade rätt länge med min första tatuering också.

Däremot är jag lite nervös för den blåa färgen, då den är lite skrynklig på vissa ställen och ser typ ut som "blöt" färg, alltså att den inte är färdigläkt på djupet.

Jag har använt mig av Bephanten och slutade med den för 1,5 vecka sedan då jag kände inte det behövdes mer och gick över till vanlig bodylotion, sedan några dagar tillbaka har jag även slutat smörja med den (endast efter dusch) och tatueringen är lite knottrig på vissa ställen. 

I armvecket, ingen tatuering där men där har jag fått en massa knotter vilket jag gissar är finnar då jag läste man kan få det från Bephanten, de blir värre när jag kliar på dem. I dag såg jag att jag hade lite knotter längst ner (närmst handen) på en del av tatueringen (jag hade kliat där innan lite).

Min fråga är alltså:

Hur lång tid kan det ta innan tatueringen är helt läkt? Är det vanligt med knotter / finnar och skrynkligt skinn efter 4 veckor?
Kan säga jag haft finnarna i vecket typ 1-1,5 vecka. Hur lång tid tills de försvinner?

Annons:
Honestyisdead
8/17/17, 5:10 PM
#1

Tycker du ska prata med din tatuerare om dina frågor så du kan visa honom tatueringen.

[chimpy]
8/17/17, 7:07 PM
#2

Nu tog jag lite kortisonsalvo (hydro 1 %) i armvecket och kliandet slutade omedelbart. Tror ni att det är ok att ta lite på tatueringen? Vi pratar om ett område på kanske 2 x 1 cm (om det skulle börja klia igen).

Den är ju 4 veckor så borde väl inte vara någon fara?

Honestyisdead
8/17/17, 7:22 PM
#3

Jag hade inte vågat.

[chimpy]
8/17/17, 7:50 PM
#4

ok

[chimpy]
8/21/17, 8:39 PM
#5

Vill bara meddela att efter två dagars användande av hydrokortison dämpades kliandet rejält. Sedan läste jag att tatueringen kan reagerar på vissa kemikalier, som finns i tvål och lotion. Så jag bytte från Nivea (lotion) och barnängen (kropp) till Eucerin både lotion och för kropp.

Redan efter första användningen så märkte jag av klar skillnad. Kliandet har i princip slutat och de små knottrerna är snart helt borta. =)

Troligtvis fick jag en reaktion från kroppstvålen och lotion jag använde innan.

Upp till toppen
Annons: