Etikettpiercingar
Läst 14737 ggr
ilenna90
2013-03-05, 20:30

helix

jag har funderat mellan att göra en industrial-piercing och en helix, och just nu lutar det mest åt en helix. 
Ni som har gjort sån; är den väldigt svårläkt eller gör ont väldigt länge? 

Jag piercade ögonbrynet för massa år sen och det läkte liksom aldrig så jag fick ta ut den till sist, vill därför höra hur lätt/svårt det är att få en helix att läka - vill ju inte behöva ta ut en till liksom -.-

AkaiTsuki
2013-03-05, 23:34

Hade helix, men den läkte aldrig och då orkade jag inte med den för att jag får lätt till huvudvärk när det gör ont någon stans så tog ut den. 

Fast jag har rätt dåligt läkekött också, blev inget ärr även om jag tog ut den när den hade stor varblåsa som inte ville försvinna bakom

Min var inte som på din bild utan min satt liksom i svängen av örat om du förstår vad jag menar

Vet dock flera som det aldrig krånglat för :) Och den gör inte ont att ta med nål :)

//Joanna

rustik charm-Kristina
2013-03-06, 07:15

Jag har en som jag gjorde för snart 4 veckor sedan. Läker fint enligt piercaren. Ömmar lite om man råkat sova på den men annars så känns den inte ens av. Gjorde inte alls ont att ta den heller. Gjorde med nål o ej pistol. Väldigt nöjd o funderar nu på en front helix:-) Kristina

Stay true stay you

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

mie65
2013-03-06, 07:49

Jag gjorde min för ca 1 år sen. Första veckorna läkte den jättefint och allt var frid o fröjd. Ca ett halvår efteråt gick jag o simmade och i o med detta blev den infekterad. Nu vill den inte alls läka. Minsta lilla så blir den infekterad.

http://marienorberg.blogg.se

Afturelding
2013-03-06, 08:52

Jag har sju broskpiercingar i öronen, och alla har läkt bra :) Några av dem blev infekterade i början om jag sovit på dem, men det gick över snabbt. Men jag har väldigt bra läkekött, alla piercingar läker på någon månad och tatueringar är klara på 1½ vecka.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

ilenna90
2013-03-06, 13:03

Åh men då låter det överlag rätt bra ändå :-) och så vet jag att det funkar att ta ut den pm den skulle krångla alltför mycket. Badar gör jag typ aldrig någonsin i alla fall ;-) Men en helix - man kan ha både ring och typ kort stav (verkar vara sån man får att läka med?) va? Går det att ha vanlig 'plutt' också som i vanliga hål i öronen?

Nina
2013-03-06, 13:15

Bilden är borttagen. Man får aldrig sno bilder och på den här bilden stod det uttryckligen att man INTE fick lov att publicera bilden. Hade du haft otur TS hade bilägaren kunnat anmäla och kräva ersättning.

ilenna90
2013-03-06, 17:31

# 6
ojdå det kan inte ha stått tydligt för det var inget jag såg, fast jag tycker det är att ta i att säga att jag 'snott' den, för jag hävdade ju knappast att det var min bild. Får jag skicka med länken istället då eller är det också förbjudet? (den ligger ju ändå på google så att länka till en bild där kan väl inte vara emot något regel? känns ju lite omständigt att skriva 'sök på helixpiercing och kolla på trettiofemte bilden typ haha)

Afturelding
2013-03-06, 17:33

Ja, länka får du göra :) Men eftersom att du sparat bilden och använt den i eget syfte så har du defacto stulit den. Men länka får du såklart göra, men det ska vara med hemsidan tror jag, och inte bara bildadressen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Nina
2013-03-06, 17:34

Det blir att stjäla då du lägger ut bilden när du inte har tillåtelse av bildägaren. Att du inte hävdade att det var din bild spelar ingen roll. Dessutom sade du inte motsatsen heller, så då antar nog en hel del att den var din. Men nu är den borta i alla fall. Kom ihåg att man inte får ta bilder från google om man inte kontaktar bildägaren innan och får tillåtelse.

Länka till bilden går bra.

ilenna90
2013-03-06, 18:54

här är bilden på hur jag menar att jag vill ha piercingen:

http://gallery.piercingmap.com/ear-piercings/helix-piercing/helix-piercing13.jpg.php

(obs. bilden är inte min (eftersom jag inte ens har piercingen själv hehe))

[rumelle]
2013-03-06, 21:33

Mina läkte fint. Själva "såret" var ju helt läkt efter några veckor men eftersom brosket läker långsamt så var det lite ömt i ca ett halvår efteråt, men inte speciellt besvärande. :)

[Taxie]
2013-03-06, 23:32

Har haft min i 4 år, oj vad tiden går fort.. min ömmade och krånglade i 1 år men jag stod ut och nu har jag inte haft några problem 🙂

ilenna90
2013-03-07, 00:29

# 12
vad konstigt ändå att det verkar ta så himla lång tid att läka! det trodde jag inte om öron faktiskt.
hur mycket ömmade det då? typ så att man tänkte på det Hela tiden och 'det svartnade för ögonen'-ömmade så fort man nuddade haha? : o

[Taxie]
2013-03-07, 00:32

Det ömmade bara när jag sov på örat eller råka slå till örat. Var inte så jättefarligt :)

Nina
2013-03-07, 09:57

#13 Brosk har väldigt lite blod i sig, vilket innebär att läkningen tar längre tid. Det är  ju blodet som läker.

Metinia
2013-03-07, 10:53

Jag har haft min helix i ca 1 år nu och den har läkt riktigt fint (mycket snabbare än min näsvinge). Jag kommer ihåg att jag inte kunde sova på vänster sida (har min helix i vänster öra) på två veckor efter att jag tog den, men det var ju inga problem direkt. Den var lite öm i kanske knappt ett halvår eller så när man nuddade den eller råkade stöta till den, men det är inget jag känner av längre. Och när det ömmade så var det absolut inte så att jag skrek ut av smärta eller att det svartnade eller så, utan jag kanske bara ryckte till lite och blev påmind om att jag måste vara lite försiktigare vid det örat. Så länge jag inte rörde vid piercingen kände jag inte av den alls. 

#13: Hur lång tid det tar för piercings i öronen att läka är väldigt olika. I örsnibbarna där det inte är brosk går det väldigt mycket snabbare, men uppe i helix där det är mest brosk tar det betydligt längre tid.

ilenna90
2013-03-07, 22:01

# 16
tack för ditt svar! :) två veckor utan att kunna sova på den sidan lät ju inte farligt :)
och skönt att höra också att den ömmande känslan inte är så där frukansvärd som jag hade fått för mig haha. Då får det nog vara värt det! och som sagt så har jag ju alltid ett val att kunna ta ut den om jag skulle tycka att det gjorde Alldeles för ont - det är ju inte permanent på det sättet. Men jag tycker att det är väldigt snyggt :)

#15, #16
jaha jag hade faktiskt inte tänkt så långt som att det är blodet som läker haha, men då förstår jag varför läktiden var så mycket kortare för typ alla andra piercingställen.

BeccaTilda
2013-03-09, 08:16

Är 2 år sedan jag tog min och den varar och ömmar fortfarande ..

ilenna90
2013-03-09, 12:11

# 18 Oj stackare D: du kanske borde ta ut den då?

BeccaTilda
2013-03-09, 15:02

#19 ja kanske, men vill ändå ha den kvar!!!

[Cloudys]
2013-03-09, 17:57

Har haft min i 4 veckor nu och hittills läker den ganska bra. Det är fortfarande ganska ömt förstås och man får vara försiktig med hår och kläder som fastnar, men om jag inte rör där så glömmer jag att den finns där :) Och ändå har jag tre piercingar till som läker. 2 lobes och 1 näsvinge. Men min helix är nog ändå långt ifrån läkt, då det i vanliga fall tar månader. Men det är sjukt snyggt, så det är värt det!

Nina
2013-03-09, 19:29

#18 OJ! Hur orkar du?
Jag hade aldrig hållt ut i två hela år.

Kroppen får ju jobba hela tiden dessutom.

ilenna90
2013-03-10, 02:46

# 21
okej :D men det låter ju ändå bra att man inte tänker på den - att det inte gör ont hela tiden menar jag :)
tycker verkligen också det är snyggt :D jag ska ta och boka tid snart och göra den näst-nästa fredag!

ilenna90
2013-03-10, 02:48

när brukar man kunna byta smycke föressten? måste man vänta enda tills att det slutat ömma och dom där 6 månaderna det kan ta att läka? eller funkar det att byta efter några veckor? 8)

har ju inte gjort piercingen än men har ju redan hittat massa fina smycken på hemsidor ;D

Metinia
2013-03-10, 09:43

#24: Jag tror inte jag väntade helt tills det slutade ömma, men jag väntade nog åtminstone 2,3 eller 4 månader med att byta (kommer inte ihåg, haha!). Jag ville inte vara där och pilla för mycket och det kändes som om det läkte bättre om jag inte höll på att byta smycken och greja. Så jag skulle nog rekommendera med att vänta ganska länge med att byta, men det är nog lite olika.

BeccaTilda
2013-03-10, 10:46

#22 ibland känd det helt läkt, men sen kan det bli varigt igen :/ likadant broskpiercingen i andra örat. Var nog 2,5 år sen ca jag tog det och det läkte fint, men nu dör kanske 3 veckor sedan så började det vara sig och göra svinont av någon anledning :s

Pony
2013-03-10, 10:50

Måste man ta piercingar i övre delen av örat genom brosket? Kan man inte göra ett hål i den jävla öronflärpen som ligger utanpå brosket längst ut på örat? Nyper jag mig i örat känns det som att det borde gå. Det ser ju naturligtvis inte likadant ut då, jag bara undrar om det är möjligt att göra så?

Metinia
2013-03-10, 11:01

#27: Beroende på just ditt öra ser ut så kan det säkert gå. Öron är väldigt individuella och de flesta ser väldigt olika ut. Något som går att pierca för vissa kan vara omöjligt för andra. Men gå till en piercare och fråga, h*n kan göra en professionell bedömning av just ditt öra! :)

Sen kan jag nog tillägga att hos mina öron så är det lite brosk även i den flärpen (om jag hänger med på vilken du menar), så om jag hade velat undvika brosk så hade det nog inte hjälpt mig att pierca där. Men det var inget jag ens funderade på när jag tog min :)

Nina
2013-03-10, 11:08

27 någon sådan flärp har inte jag.

Pony
2013-03-10, 11:20

Min "flärp" är väl inte jättetjock, men man känner tydligt vart brosken tar slut nånstans och det är som en skinnflärp ovanpå som känns broskfri.

rustik charm-Kristina
2013-03-11, 11:31

Jag kunde byta kulan på staven redan efter 2 veckor. Men själva staven tänker jag nog inte byta ut sålänge den läker om ens då:-) nöjd med min blingbling kula. Snart dax för en forward helix, väntar ut min jäkla förkylning bara.

Stay true stay you

ilenna90
2013-03-11, 16:12

# 31
okej 8) det blir säkert fint med staven man får isatt när man gör den, men sen vill jag kunna byta till ett sånt här slags smycke :) http://www.piercingkungen.se/helix.aspx

rustik charm-Kristina
2013-03-11, 21:56

Sugen man blev nu då på nytt smycke:-)

Stay true stay you

ilenna90
2013-03-11, 22:38

#33 hehe jaa :D

ilenna90
2013-03-14, 16:57

nu har jag gjort min helix i alla fall :D

Metinia
2013-03-14, 22:19

#35: Känns det bra? :)

ilenna90
2013-03-14, 22:38

# 36
jaa det ömmar lite bara, men det är väl normalt ;) gick i alla fall väldigt fort att göra den! :)

ilenna90
2013-03-14, 22:41

just ja, har en fråga bara till er som har helix:
man ska väl undvika att åka utomlands med ny piercing, men borde det vara lugnt om typ 2 och en halv månad? blev lite hastigt bestämt att jag ska med till turkiet den 6:e juni nämligen. Kommer ju så klart att kunna göra rent den där också (piercaren sa att jag skulle rengöra den i typ tre månader) och jag är ingen som befinner mig Under vattnet direkt ;)

Metinia
2013-03-14, 23:21

#37: Skönt! :)

#38: Har inte hört att man bör undvika att åka utomlands, men det låter vettigt av hygienskäl (alltid lättare att göra rent hemma). Men jag skulle tro att det är helt okej om 2½ månad, troligtvis kan du fortsätta att göra rent där också på ett vettigt sätt utan allt för stort besvär. Men om jag minns rätt så är vattenkvaliteten inte riktigt lika hög i Turkiet så du ska nog ta det försiktigt när du tvättar också och försöka koka vattnet innan du använder det på piercingen för att skölja, m.m.

Jag tror att man dessutom kan hitta tejp/plåster eller liknande på apoteket som du nog kan sätta på lite försiktigt på piercingen precis när du ska bada (om du tänkte göra det, men det gissar jag att du ska) för att skydda den lite extra ifrån vattnet och du känner att det behövs. Havsvatten räknas väl som någorlunda rent, men pooler och bassänger är sällan det :/

ilenna90
2013-03-15, 09:42

när vi är utomlands köper vi alltid vatten på flaska, och det vattnet borde väl vara av bra kvalitet? har inte kollat så noga vad för slags hotellrum vi har, men kommer ju med största säkerhet inte ha någon köksavdelning med plattor liksom.
men det var smart det där med tejpen :)

Metinia
2013-03-15, 10:08

#40: Ja, det kommer hålla tillräckligt hög kvalitet och vara tillräckligt rent 🙂

ilenna90
2013-03-15, 11:08

great (:

ilenna90
2013-03-16, 01:56

nu hoppas jag väl att jag ska slippa men ni som tagit ur er helixpiercing (för att den inte läkt/blivit infekterad/gjort för ont); var det inga problem efteråt? Alltså: försvann smärtan/irriationen och att örat läkte ihop hålet bra igen?

BeccaTilda
2013-03-16, 08:27

#43 min kompis som hade två bredvid varandra, hennes öra har två stora broskknölar där piercingarna satt..

ilenna90
2013-03-16, 09:18

#44 okej :/ hur länge väntade hon med att ta ut då?

BeccaTilda
2013-03-16, 09:30

#45 åå det kan jag inte minnas.. Men mellan 1,5 till 2 år kanske!

ilenna90
2013-03-16, 18:50

# 46
okej då kanske det kan bli så ifall man väntar länge : o jag ska låta min vara i en, två månader och har det inte blivit -ett dugg- bättre så kommer jag behöva ta ut den -.- vet ju att det kan dröja upp till 6 månader innan den läkt helt, men ifall jag inte ens kommer kunna ha håret utsläppt eller sova som vanligt så kommer jag inte palla XD

BeccaTilda
2013-03-17, 01:46

#47 ne fy, jag kan knappt ligga på min och har haft min ett bra tag… :/

ilenna90
2013-03-17, 09:51

# 48 
okej :( då känns det inte så hoppfullt att min ska bli bättre heller -.- jag visste ju att det var en chansning att göra den eftersom det verkar krångla för många, men eftersom det inte var så farligt dyrt tänkte jag att jag kunde testa i alla fall. Det hade ju kunnat gått bra ;)

BeccaTilda
2013-03-17, 13:01

#49 Det kommer säker gå bättre för dig!! Mitt brosk vill bara inte! Men det kanske ditt gör! :)

ilenna90
2013-03-17, 13:52

# 50
jo på ett år kanske den skulle läka men jag känner liksom att jag inte kommer klara av att det är så här ömt i flera månaders tid :S har redan fått himla ont i nacken också då jag blir stel av att inte kunna sova på båda sidorna - ångrar verkligen att jag gjorde den här -.- sen kan det väl vara att jag är extra känslig också haha, att andra inte tycker smärtan är så jobbig och att dom kan vänta ut den.

BeccaTilda
2013-03-17, 15:48

#51 förvänta dig det värsta!! Det brukar jag göra, då kan det ju inte bli värre än vad man förväntar sig iaf ;) nej men vänta och se :) tyckte det gjorde ont att sova med plutt bakom, så bytte till en ring :)

ilenna90
2013-03-17, 17:29

#52 jo jag brukar göra det haha, men det tar rätt mycket på ens energi att vara negativ också XD
jag tycker inte det är så fint med ring (på andra är det det, men det är inte Min stil (:) och i vilket fall så måste man ju vänta typ 3 månader på att byta. Så just nu känns det i alla fall som att den här åker ut om några veckor om det inte blivit märkbart bättre ;)
fast vet inte om jag ens kan ta ut staven själv eller om jag får gå iväg till studion haha.

rustik charm-Kristina
2013-03-18, 13:51

#53 tråkigt om du ska behöva ta ur den. Min ömmade som värst kanske dom första dagarna. Sen blev jag rejält förkyld o då reagerade piercingen vilket var vanligt sa piercaren. Svullnade o ömmade men det gick snabbt över. Sen ömmar den emellanåt om man råkat fastna med håret eller så. Hoppas det kommer gå bra för dig.

Stay true stay you

ilenna90
2013-03-18, 15:50

# 54
jo lite trist, och säkerligen så står dom flesta ut med smärtan ett tag. Jag kan vara lite överkänslig när det gäller smärta (blir fortfarande helt illamående när jag ska röra staven lite fram och tillbaka under rengöringen haha -.-) så det känns som att den här sortens piercing inte är något för mig - eftersom den också, som du sa, kan ömma från och till även när den anses vara läkt.
Känns inte jättefarligt att ta ut den ändå då det inte var särskilt dyrt att göra den - kanske gör en ny någon gång i framtiden! ;)

BeccaTilda
2013-03-18, 16:23

#55 tänk positivt nu!! ;)

ilenna90
2013-03-18, 17:28

# 56
haha ja ;) nej men jag har bestämt mig för att ta ut den i alla fall - som jag skrev där uppe tidigare så har jag redan problem med nacken och att inte kunna sova bra gör det mycket, mycket värre :(

getflikkan
2013-03-18, 18:49

min läkte jättebra utan komplikationer, och snabbt. Ömmande och smärta varade i typ 1 vecka bara för mig :)

ilenna90
2013-03-18, 20:37

# 58
men kunde du sova på helixsidan redan efter en vecka också? : o

getflikkan
2013-03-18, 21:44

#59, jag minns inte riktigt. var ngt år sen så..  Men de var 'min sovsida' så jag var mer eller mindre tvungen för att sova gott haha :)

ilenna90
2013-03-18, 22:42

# 60
haha jag förstår :)

Revolt
2013-03-19, 16:50

Jag vill oxå ta helix, hihi.

Vet inte om jag vågar dock…får för mamma men läskigt ju!! hehe.

Gjorde det ont att TA den, eller mest efter? :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

ilenna90
2013-03-19, 22:26

# 62
nej borsett från mina problem efteråt, och att jag typ är för 'bekväm' för den här sortens piercing haha XD, så var det inte farligt alls! :)
jag trodde hon skulle säga till innan hon körde igenom kanyl-nålen men helt plötsligt var den igenom så det gick jättesnabbt. Och sekunderna efter var örat bara väldigt varm. Tydligen blödde jag väldigt mycket men det var ingenting jag märkte själv ;)

Revolt
2013-03-20, 06:52

Okej, är väldigt sugen ju…blir nog att boka tid hos piercingstudion snart :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Nina
2013-03-20, 08:40

Och jag kan säga att broskkopiering i örat var värsta smärtan jag vart med om i bodymodsväg. Aldrig igen :P

Pauliine
2013-03-21, 13:35

Har helix, tog typ ett år innan den var helt läkt. Gjorde industrial igår men de forsade blod så tog ut den efter en dag..

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

ilenna90
2013-03-22, 11:28

Oj det lät hemskt D: jag ska snart ta ur min helix, så då borde jag också klara av att få få av dn därkulan själv då haha

rustik charm-Kristina
2013-03-23, 09:26

#64 tyckte inte alls att det gjorde så ont. Kändes mer tycker jag när jag gjorde mina andra hål(med pistol). Lycka till:-)

Stay true stay you

ilenna90
2013-03-25, 08:50

nu har jag tagit ut min helix, igår, då jag inte kände att det var värt det. Framsidan känns ingenting och det ser rätt bra ut där (tror hålet redan dragit ihop sig nästan helt) men baksidan är jätteöm D: Jag har fortsatt göra rent med dert antiseptiska piercingmedlet men som sagt gör det ont att nudda hålet på baksidan. Kan det vara så alldeles efter man har tagit ut piercingen eller kan det vara någonting fel? Ska jag fortsätta göra rent?

får väl höra med piercaren om inte någon här vet, men det tar emot lite då det ju inte var särskilt länge sedan jag gjorde piercingen (a)

[rumelle]
2013-03-25, 15:31

Jag hade nog fortsatt att göra rent. Hålet är ju fortfarande ganska färskt och brosket tar ju en tid på sig att läka även om det inte sitter ngt smycke i.

Nevina
2013-04-03, 15:45

Tråkigt att så många får problem. Jag har haft 3 helixar (har 1 kvar) och har aldrig haft problem med dem annat än att de varit ömma när de varit nygjorda.. och jag har ändå nedsatt immunförsvar. Däremot hade jag problem med min ena tragus ett tag, men den är bra nu.

Upp till toppen