Annons:
Etikettkirurgiska-ingrepp
Läst 7235 ggr
zanpakuto
2010-09-28 05:15

Tongue/lingual frenectomy någon?

Jag vet inte vad det heter på svenska, men det är ett ingrepp där man skär av strängen under tungan.

info och bild om ingreppet

Är det någon här som gjort det?

Jag kan inte lipa, tar jag i allt jag har tills det gör ont så lyckas jag få ut tungspetsen 1cm utanför tänderna som längst. Lipar jag så mycket jag kan utan att det gör ont blir det 5mm.

Jag har inte kortare tunga än andra, jag har bara en grym tungsträng som sitter långt fram på undersidan av tungan och hindrar mig från att lipa.

Info och bild om tillståndet

Kommer du från nånstans i sverige där ni inte säger lipa så betyder det att räcka ut tungan :P

Anywho, du som gjort det:

**Vart vände du dig? Vad kostade det?
**

Annons:
Skogselva
2010-09-28 12:49
#1

Jag är från den delen av Sverige där "lipa" betyder "gråta" och jag kunde inte förstå varför du inte kunde gråta på grund av tungan.

Men om det inte är en kosmetik sak som tänkt att göra, kan du inte gå till en läkare eller nå't för att få hjälp då?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

chade
2010-09-28 14:48
#2

Min kompis kunde inte heller lipa.. han kunde inte få ut tungan alls ur munnen.. han fick den strängen under tungan avklippt av en läkare : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

axilur
2010-09-28 15:10
#3

Varför ska man kunna lipa?

/Anneli

chade
2010-09-28 15:29
#4

det är nog inte så att hon vill lipa för lipandets skull. Jag skulle inte heller trivas om min tunga satt fast och knappt kunnat röra den. Man använder tungan mer än vad man tror, som när man äter och pratar, och dom som har för kort sträng kan få problem med det. Min vän slutade lespa när han fick sin avskuren.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

axilur
2010-09-28 15:31
#5

#4 Ah, okej, då är jag med.

/Anneli

Honestyisdead
2010-09-28 16:16
#6

HAha förstod inte heller varför du inte kunde gråta ;)

Annons:
zanpakuto
2010-09-28 16:35
#7

Haha, fult att det betyder olika i olika delar av sverige. Det betyder ju gråta här med, men främst betyder det att sticka ut tungan.

Jag vill göra det här ingreppet för att jag har problem med olika saker pga att tungan "sitter fast". Jag kan inte kyssa min sambo, svårigheter att svälja, kan inte slicka på läpparna, slicka mig själv i gommen osv.

Precis som Chade skriver så använder man tungan till så mycket mer än man tror och har man inte full rörlighet i tungan så blir mycket av de sakerna svåra.

Jag struntar ju ganska hårt i att kunna lipa just, det är det andra jag vill kunna göra, men för det krävs det ju att jag kan sträcka ut tungan :]

Chade: Vet du lite mer om det? Hur gammal han var, vad det kostade, vart han vände sig först och om han blev tvungen att remitteras vidare? Väntetider? Läkning?

Honestyisdead
2010-09-28 16:39
#8

#7 Tycker du ska kontakta din vårdcentral och berättra om dina problem.

soetisen
2010-09-28 18:26
#9

Har en kompis som också hade en lång tungsträng och inte kunde sticka ut tungan. Hon gick till tandläkaren och fick sin avklippt där, hon var öm några dagar sen var det ingen fara.

- Medarbetare på studier.ifokus

chade
2010-09-28 23:15
#10

Har inte så stor koll, han bara kom där helt plötsligt och räckte ut tungan åt mig. Men han gjorde det förra våren, och då var han 17. tyvärr vet jag inte ifall det kostar något. Men jag vet att det läkte snabbt och bra på honom. Han hade bara lite problem med att äta i början för att det gjorde ont :P

Men alltså, borde inte det där klassas dom ett typ ''handikapp'' så att man kan få det fixat gratis?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

zanpakuto
2010-09-28 23:34
#11

Jo, jag tycker att det borde det eftersom jag inte gör detta av estetiska skäl.

Hos tandläkaren dock vet jag att det kommer kosta eftersom jag är över 20, oavsett om det är ett handikapp eller inte.

Den billigaste vägen blir genom sjukan.

Tack för alla kommentarer. Men det som sagts vet jag redan; att det är antingen tandläkaren eller sjukhuset man vänder sig till.

Hade hoppats på att någon som genomgått ingreppet skulle svara så jag skulle få chansen att fråga ut personen om saker kring ingreppet :]

Mest om hur det känns och upplevs, skillnaden, läkningen, eventuella problem osv.

Jag har fobi för vassa saker i munnen samt lider jag av en sjukdom som gör att allting gör mycket ondare på mig än på en frisk person. En smekning på armen känns som ett hårt knytnävsslag osv.

Vill egentligen bara veta så mycket som möjligt om detta ingrepp så att jag är förberedd.

Upp till toppen
Annons: