Annons:
Etikettpiercingar
Läst 21631 ggr
Mainebusters
2009-07-04 02:45

Åldersgräns för tungpiercing?

Min 15-åriga dotter (fyller 16 om en månad) har lyckats få en Tungpiercing gjord utan min tillåtelse. Vad är det för åldersgränser som gäller?

Annons:
ChristineL
2009-07-04 03:01
#1

18 år är det som gäller på de flesta studios. En del har 15 eller 16 med målsmans tillåtelse.

Mainebusters
2009-07-04 07:16
#2

Tack.. ska slå en signal till den berörda studion!

*arg som ett bi*

ChristineL
2009-07-04 13:04
#3

Det tycker jag absolut att du ska göra! Förstår att du är upprörd.

Mainebusters
2009-07-04 13:53
#4

Ja, man blir lite smått grinig! Cool

Har studios någon skyldighet att kolla upp detta med målsmans tillåtelse, eller räcker det att gå på vad ungarna säger?

Gluskap
2009-07-04 14:30
#5

Aj då, som sagt 15/16 med målsman och 18 utan.
De flesta piercare har ju en lapp som kunden måste fylla i och målsman skriva på om man är under 18.

Det där kom min kompis runt när vi var 16, hon stoppade en kvinna utanför en affär och frågade henne om hon ville skriva på lappen och kvinnan följde med in och skrev på…

Berätta gärna sen vad studion sa!

Mainebusters
2009-07-04 14:44
#6

Jag fick iaf veta vad studion hette efter lite tjat. Ringde nyss, en tjej svarade, jag fick veta vilka gränser som gällde. Men när jag nämnde varför jag ringde, ja, då blev hon väääldigt osäker! Och han som piercar var inte där nu, så jag blev ombedd att ringa på måndag igen. Och det behöver de inte vara oroliga för att jag inte gör.. *på krigsstigen..*

Och jag är ju inte arg på tjejen, klart att hon försöker få sin piercing. Men studion, de ska allt få sig en knäpp på näsan! De kan få återbetala piercingen om inte annat..

Annons:
Alex
2009-07-04 15:11
#7

Förstår att du är arg. Det är som sagt 18-års gräns, något lägre ibland med målsmans tillåtelse (påskrivet papper). Dock har en studio där jag bor för några år sen ändrat det där med påskrivna papper till att en målsman måste vara med vid tillfället. Beror väl troligtvis just på förfalskningar. Mycket vettigt gjort tycker jag. Så det kan du ju alltid tipsa studion om…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mainebusters
2009-07-04 15:14
#8

Jodå, det ska jag påtala. Jag har inget emot piercingar som så, hon har i läppen, och har haft i näsan, ögonbrynet och naveln. Jag har varit med de gånger hon gjort detta. Men nu har hon varit iväg till en annan studio..

membeel
2009-07-04 15:15
#9

Jag har faktist bara fått visa leg för en av mina piercingar ..
När jag gjorde naveln frågade dom inte ens .. bröstvårtan fick jag typ skriva under på att jag intygade att jag var över 18 .. men på tungan fick jag både visa leg & skriva under ..

Aviendha
2009-07-04 17:24
#10

Det finns ju inga lagstadgade åldersgränser, tyvärr. Förstår att du är arg på dem! Personligen tycker jag att man ska hålla på åldersgrännsen, jag har fått legga för att göra några av mina och det tycker jag är bra.

Det man kan knäppa dem på näsan för är ju att företaag inte får ingå affärsavtal med minderåriga. Det är ju det det är, hon har köpt en tjänst och vart underårig. (Kan ha virrat till det men men)

Hoppas de får sig sin näsbränna, och bra att du reagerar!

Mainebusters
2009-07-04 17:40
#11

Det roliga är ju att hon på studion visste åldersgränsen när jag ringde, men när jag påtalade ärendet, så visste hon inte alls..

Gluskap
2009-07-04 22:07
#12

#7
De jag tänker på där måste målsman vara med inne hos studion och skriva på. Men det är ju inte så svårt att ta med sig en annan vuxen…

#11
Hoppas du får bra svar av piercaren.

Telefonkontakt
2009-07-04 22:53
#13

usch vad dumt. hoppas det gårbra påmåndag.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Mainebusters
2009-07-05 02:23
#14

Fortsättning följer på måndag då jag har ringt igen.. Tack alla som skrivit!!

JohannaMax
2009-07-05 12:38
#15

Kompisens mamma var tvungen att vara med när hon var 16 och gjorde navelpearcing. Det tycker jag är vettigt, en underskrift på ett papper är så lätt att förfalska.

Lycka till i morgon!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Mainebusters
2009-07-05 13:45
#16

#15  Tack för det! Flört

Saga85
2009-07-06 01:20
#17

Om studion krånglar och vägrar betala tillbaka har du så vitt jag vet lagen på din sida. Det är ju först när man är över 16 som man lagligt sett har rätt att hantera sina egna intjänade pengar. Sen brukar de flesta studios som sagt hålla sig till en 18årsgräns alt. målsmans tillåtelse (antagligen för att slippa dessa konsekvenser med upprörda föräldrar som lyckas få tillbaka pengarna deras tonåringar lagt ut).

När jag var 14 och piercade mig ringde de hem och fick muntlig tillåtelse, som 17 var en målsman tvungen att vara med. Jag tycker det ligger i studions intresse att faktiskt kolla upp åldern på peronen. De förlorar ju både i rykte och ekonomiskt på reklamationer.

Mainebusters
2009-07-06 01:30
#18

Jag var inne på deras hemsida idag, på gästboken har de uppgett att de slutat svara på frågor om åldersgränser.. det verkar vara lite si oc så.. och det finns ingen info alls om den heller på annan plats.

Saga85
2009-07-06 01:47
#19

Tja, vad än studion säger så har du lagen på din sida att åtminstonde få tillbaka pengarna. När jag var 14-15 lyckades en väns föräldrar att byta tillbaka ett par dyra, använda skor utan kvitto som min jämnåriga vän i fråga hade köpt utan deras tillåtelse. Det finns väl gränser på vad som är ok/lönt att faktiskt reklamera, men en piercing borde det inte vara något problem med.

Ellenfyrkant
2009-07-06 01:50
#20

Flera av er skriver att ni tkr det är jättebra att målsman ska vara med under tiden barnet blir piercad. Men det är ju inte särskillt svårt att varken förfalska eller dra med sig någon annan in. För att det ska bli ett hinder för minderåriga otillåtna bör det ju kunna bevisas på plats att det faktiskt är förälder och barn som är där genom att visa leg/ pass.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Mainebusters
2009-07-06 02:17
#21

Visst skulle det krävas leg!

Mischa
2009-07-06 12:06
#22

Vissa kan vara väldigt "slappa" på att kolla leg även om dom har åldersgräns.

Dom gånger jag har piercat mig id en yngre ålder så at piercaren bara frågat hur gammal jag är utan nån kontroll.

≧◔◡◔≦

Telefonkontakt
2009-07-06 13:08
#23

#20 jag vet en studio som är jättebra. där måste både "barn" och vårdnadshavare ha med sig gilltig legitimation, och dessutom ha samma efternamn. om man inte har samma efternamn så får man ta med personbevis.

----

min förre percare i västerås var jättenoga med leg-kontroll. fast jag behövde inte visa leg efter 2 ggr då han visste vem jag var. min kompis skulle impulsivpierca sig en gång och tjejen i "kassan" kände inte igen henne, men hon sa att om piercaren kände igen henne så var det grönt, om han minns att han gjorde hennes första piercing. om han inte gjorde det så skulle hon inte få någon piercing.

det tycker jag är jättebra. jag tycker att det ska vara rutinerat att man kollar leg. är ju sjukt att de söger en sak med piercar en mindreårig ialla fall.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mainebusters
2009-07-06 14:33
#24

Hej hopp! Nu har jag varit i kontakt med berörd piercare. Och han säger som så att det finns inga lagstadgade åldersgränser. De brukar fråga ungarna om de har tillåtelse, och verkar de osäkra så kan de ringa..!

Tjejen och hennes kompisar visste nog vad de gjorde när de gick till denna studio, att det inte var så noga med åldern. Och de frågade henne INTE om tillåtelse!

Men jag kan inget göra.. det finns ingen lag. Så nu hoppas jag bara att hon inte får besvär av den. *sur*

Men den tatuering jag lovat henne kan hon glömma, så lite straff blir det allt! fniss..

Saga85
2009-07-06 16:05
#25

#24 Det finns visst en lag. Lagen säger att en person under 16 år inte får bestämma själv över de pengar den tjänar, tekniskt sett är det dina pengar som gått åt till att betala för något du inte gett ditt samtycke åt.

Här har du lagparagrafen:

Föräldrabalken 9 kap. 7 § - Varder avtal, som underårig ingått utan erforderligt samtycke, ej gällande, bäre envar åter vad han mottagit eller utgive, om det ej kan ske, ersättning för dess värde.

Föräldrabalken.

Mainebusters
2009-07-06 17:18
#26

Vad jag förstår efter lite surfande, så är det här inte första gången det händer på detta ställe. Har man så dåligt med kunder så man gör vad som helst? Men det blir dålig PR av sådant.. folk snackar!

Mischa
2009-07-06 17:55
#27

Känns tämligen oseriöst av att ens ha en åldersgräns/policy dom inte följer.

≧◔◡◔≦

Annons:
Liss
2009-07-07 20:05
#28

Utan föräldrarnas tillåtelse får man inte ingå ett affärsavtal med en minderårig person. Så visst har du lagen på din sida!
Jag tycker du ska stå på dig, klart han säger att det inte finns någon lag - han vill ju inte att du ska anmäla.

Och går man ut med en viss ålder ska man hålla sig till det. Såna studios borde svartlistas!

För övrigt, om mig själv, så har dem kollat ID när jag piercat mig. Och där är det stenhård 18 års gräns.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Saga85
2009-07-07 22:07
#29

Gå och släng ett "Ni bryter mot 9 kap. 7§ i Föräldrabalken" i huvudet på dem och hota med att vända dig till konsumentombudsmannen.

Mainebusters
2009-07-07 22:09
#30

Jag tror inte jag kommer någonstans med dem.. tyvärr. De verkar inte ödmjuka eller kundvänliga. De sk*ter nog i föräldrabalken!

Telefonkontakt
2009-07-07 22:10
#31

#30 du kan ju föra det vidare eftersom att de bryter mot lagen. Sen så kan man ju vara riktigt jävlig och försöka med media.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Saga85
2009-07-07 22:17
#32

Vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun då för hjälp.

Sloj-border
2009-10-10 02:14
#33

på shanti piercingsstudio i sundsvallär det 15 års åldersgräns men om kan typ är 14 och ska fylla 15 om kanske 1-3 månader så får man göra det.. men man MÅÅÅSTE ha med sig föräldrarna! när jag skulle pierca fler hål i öronen och mamma var sjuk och ringde och hörde om hon kunde bekräfta att jag fick lov att ta hål i öronen på telefon gick det inte! utan man måste ha med sig en föräldre som dom tittal legitimatoinen på och checkar av så att uppgifterna stämmer och så får man fylla i massa frågor mm. :) det tycker jag är en väldigt seriös piercingstudio! och så går dom igenom skötselråd jättenoga och säger att man kan komma ner när som hellst så dom kan titta på den så det ser bra ut mm och att det alltid är bra att ringa/fråga 1 gång för mycket än förlite :) och så är dom jättttte snälla! :D

Mainebusters
2009-10-10 07:00
#34

#33  Låter som en seriös studio!

Annons:
silverhuldra
2009-10-10 12:26
#35

#26 Du har lagen på din sida, som de andra här säger. Det viktigaste är att man inte får ingå affärsuppgörelser med någon minderårig utan föräldrars medgivande. gå till kommunens konsumentvägledare eller om du inte har någon sådan kontakta allmännareklamationsnämnden (arn). Du kan även hota med polisen. Salongen har begått ett brott här.

Funkar inte det att bara "hota" salongen med detta (kontakta berörda instanser oxå) så skulle jag även kontakta media - som du säger det är inte första gången de gör så här och det lär inte bli den sista om ingen börjar ta strid.

Du kommer säkert få uppbakning av flera arga föräldrar som oxå trott på studions försäkringar om att de inget kan göra (vilket är helt fel)

Jag kan ge ett exempel som hände här i mitt område. Några högstadietjejer gick och gjorde hårförlägningar hos en frisör här, utan sina föräldrars medgivande och det tog hus i h*t kan jag lova - slutade med att frisören fick betala tillbaka närmare 3000:- och plocka ur förlägningarna.

Mvh. Silverhuldra

Sloj-border
2009-10-10 23:38
#36

#34 aa det är de! :D jag rekomenderar den starkt! :) dom är jätte duktiga där!! :))

dogpoo
2009-10-13 18:23
#37

jag tycket du ska gå vidare med detta, även fast det kanske är försent för din dotter, så kanske det hjälper till så att någon annan inte hamnar i denna situation

Mihr
2009-10-14 18:32
#38

Text från A.S.A.P

" Åldersgränser
Tyvärr så finns det ännu ingen lag för åldersgräns gällande piercing i Sverige, men oavsett vilka åldersgränser en studio än har så är följande en lämplig standard:
18 år fyllda med giltig fotolegitimation för alla piercings.
15 år fyllda med målsman/vårdnadshavare med på plats med giltig fotolegitimation, med undantag för bröstvårtor, genitala och surfacepiercings.
Under inga som helst omständigheter är det acceptabelt eller passande för en piercer att utföra en piercing i bröstvårtor eller genitalt om individen i fråga är under 18 år. Om man är underårig med vårdnadshavare med, skall vårdnadshavaren ha med sig giltigt fotolegitimation och dokument som styrker att denne är laglig
vårdnadshavare."

http://www.asap-sweden.com/

- No bird soars too high if he soars with his own wings -

Mortiscia
2015-12-25 13:12
#39

Det stämmer som tidigare skrivit att det inte finns någon specifik lag MEN Socialstyrelsen har kommit fram till att: "om barnet är omyndigt får ett sådant ingrepp inte göras utan vårdnadshavarens, vanligen föräldrarnas, samtycke". Dessutom kan man läsa detta svar från Riksdagen: "av föräldrabalken framgår att Socialstyrelsen i ett uttalande till Statens medicinsk-etiska råd (SMER) gjort tolkningen att ingrepp som piercing eller håltagning och tatuering på minderåriga faller inom vårdnadshavarens bestämmanderätt enligt 9 kap. föräldrabalken/…/
Sammantaget tycker jag att samhällets kontroll genom nuvarande regelverk fungerar tillfredsställande och att vårdnadshavare redan i dag har det stöd de behöver genom föräldrabalkens bestämmelser. Jag [Statsrådet Maria Larsson] ser därför i dag inget behov av någon ytterligare lagstiftning på området." (http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Svar-pa-skriftliga-fragor/ldersgrans-for-piercing-och-t_GX12233/) Allt detta innebär helt enkelt att man inte får pierca/tatuera minderåriga (<18) utan vårdnadshavares tillstånd iom Föräldrabalken, den lagen ska täcka in denna del och det spelar ingen roll om tonåringen tjänat in pengarna själv. Det finns inga kryphål eller utrymme för feltolkningar. Du är i din fulla rätt att anmäla denna studio till polisen och det borde också göras med tanke på att det verkar vara praxis att bryta mot lagen. Inlägget är ju flera år vid det här laget men jag hoppas att allt ordnade sig till slut!

Upp till toppen
Annons: