Annons:
Etikettpiercingar
Läst 4009 ggr
gaabriellaaa
11/7/11, 3:25 PM

Vill pierca tungan - får inte p.g.a infektionsrisk

Blir så arg. Jag har just diskuterat detta med Tungpiercing med min mamma men hon tvärvägrar. Jag är bara 14år och jag respekterar det hon säger, självklart bestämmer hon fortfarande över mig då jag fortfarande är myndig - men jag vill ha en bra anledning till varför jag inte får göra det och hon säger att jag inte får pga infektionsrisken. Jag har sagt till henne att jag kommer tvätta den otroligt noga men hon jämför bara med sina patienter (hon jobbar på sjukhus) som kommit in med tungor stora som tennisbollar - men som om dom har tvättat noga då?! Skrikandes Och det envisas hon med att "det har dom säkert gjort." 

Sedan googlar vi och kommer till en sida som det står om infektioner och sånt och vi kommer till en rad när det står "Äter man C-vitamin (och något mer) så minskar risken för infektion riktigt stort." då säger hon bara "detdär är ju bullshit!" men det är ju hon som pratar bullshit, för visst kan C-vitamin hjälpa?

Min fråga är, hur många får egentligen infektioner? För det är inte en infektion i sig hon är rädd för utan att man får en hjärnhinneinflamation p.g.a detta. Men så långt kan det ju knappast hinna gå innan man märker det ..

Hon envisas även med att man förstör tänderna men det är väl inte så stor chans om man får piercingen välplacerad?

Annons:
Eine
11/7/11, 3:28 PM
#1

Lyssna du på din mamma.När du blir myndig kan du bestämma själv.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[SweetRose]
11/7/11, 3:28 PM
#2

Det finns alltid risken att den blir infekterad oavsett hur bra man sköter den. Risken minskar såklart markant om man sköter den noga. Infektionen ska ha gått bra långt om den ska nå enda upp till hjärnan.

C-vitamin hjälper eftersom det "boostar" immunförsvaret så det kan läka snabbare och bekämpa infektioner lättare.

Tänderna skadar den om man leker med den.

gaabriellaaa
11/7/11, 3:35 PM
#3

#1 Ja det vet ju jag också. Men vill ha en bra anledning till att inte göra det.

#2 det finns ju risker med allt, men hur stor är egentligen risken? Och man lär väl ha märkt långt före att det är en infektion innan det går upp till hjärnan? För hon säger att jag kanske inte hinner märka det.
Mm, men då är det ju bara att struna i att leka med den. Svårare än så är det inte Flört

[backenskaniner]
11/7/11, 3:38 PM
#4

Jag piercade tungan för 2 år sedan och det läkte fint även jag inte var såå noga med att rengöra (a) Men har hört att det är värre att pierca naveln tillexempel då det är mer bakterier i/runt naveln.. Och det som skulle förstöra tänderna med Tungpiercing är när man leker med den, inget annat vad jag vet. :)

[SweetRose]
11/7/11, 3:38 PM
#5

#3 Det kan bli så att infektionen sker inne i tungan och inte syns så mycket runt själva hålet. Jag vet många som fått infektion i tungan. Det kan vara svårt att märka just när eller om infektionen når hjärnan eller ej.

Haha, det är lättare sagt än gjort hörredu, det kommer nästan automatiskt Flört

LinaLj
11/7/11, 3:44 PM
#6

Att man med hjälp av C-vitamin (i kombination med askorbinsyra) kan undvika infektioner är tveksamt. De flesta studier som gjorts i ämnet visar att det kan ha possitiv inverkan på tiden det tar för en infektion att läka, någonstans mellan en dag till 12 timmar kortare tid brukar man säga.

Forskare idag menar att c-vitamin har en marginell effekt på imunförsvaret utöver den funktion som det har som sk antioxidant.

Myten grundas troligen på att den dubble nobelpristagaren (kemi och fred) Linus Pauling ansåg att askorbinsyran i höga doser kunde mildra och förkorta förkylningar vilket till viss del är snat. Men han ansåg även att den kunde bota vissa typer av cancer och psykiska sjukdommar. Idag är hans teser ganska omstridda.

Forskaren Harri Hemilä har försökt att bevisa Linus Paulings teorier men bara kommit fram till att om man intar stora mängder (ca 16 kg apelsiner/dag för en vuxen) c-vitamin i början av en infektion så kan det ha viss betydelse.

En bra och kortfattad länk som dessutom ger fler källor för vidare forskning i ämnet:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter---c-vitamin-och-immunforsvar-/

Annons:
Honestyisdead
11/7/11, 4:33 PM
#7

#3 Även om du inte leker med den kan du råka bita i den då du tex äter, och det kanskada tänerna mycket. Dessutom  kan tandläaren bli dyrare om dom anser att det är din piercing som tagit sönder någon av dina tänder, eller lagningar. Har man då en ett avtal kan dom kräva att du ska betala hela summan, eftersom en piercing inte ingår i avtalen.

Min Tungpiercing satt bra, men efter ett par år började den skava vid tandköttet/tandhalsen. Det var det som fick mig att ta ut den till slut.

Känner flera personer som bitit av tänder, även med kort stav.
Själv har jag tandbrygga i munnen, och den råkade jag bita av. Mindre omtyckt.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
11/7/11, 5:01 PM
#8

Min mamma var också på just "infektionsrisken". Så satte mig och skickade iväg samma mejl till 2 seriösa piercingstudios och fick svaret från båda att tungan är relativt lättläkt piercing. Och från en att man mycket sällan ser infektioner i tungan.

gaabriellaaa
11/7/11, 5:15 PM
#9

tack för alla svar!

#5 ja det kanske är så men det känns väldigt konstigt. Det borde dessutom göra väldigt ont om man har en infektion i hela tungan som tar sig upp till hjärnan, så man borde märka det ändå, eller?
Okej, det kanske är så, jag har ingen aning. Men om man verkligen försöker att inte leka med den så kanske man slutar efter ett tag Glad

#6 hmm okej .. tack för ditt svar!

#7 Jag har redan bitit av en del av min tand och var till tandläkaren för detta men dom gjorde inget åt det, jag tror inte heller tandläkare skriver upp sånt? Så tänk om dom påstår att min gamla skada då är gjord av min tungpiercing Obestämd

#8 Okej det skulle man ju kunna göra, skillnaden med min mamma är att hon är lite så att "hon vet bäst" så det hade kanske inte gjort så stor skillnad Tungan ute Ändrade din mamma sin uppfattning?

[xDAMPBOBPSYKFALL]
11/7/11, 5:30 PM
#10

Haha hon mutade mig (a) skärde av mig senan i ett finger för ett halvår sen nu, och det behövdes opereras och sy ihop. Dvs INGA smycken. Så fick ju ta ur min älskade pärla i näsan. Men för att jag över huvudtaget skulle ta ur den så sa jag: växer den igen ska jag få en i tungan och i naveln! hennes svar blev: jaaja! men det är våran lilla hemlighet då. så hon har inget val :D jag vet vad de innebär och tar konsekvenserna av det.

iMAKiTTYCAT
11/7/11, 5:31 PM
#11

Jag är 15, och fick pierca läppen när jag va 14. Tog i tungan för en vecka sen, och det har gått bra hittills. Vet inget om c-vitamin. Men hos piercare i studion så får man väldigt mycket info om hur man ska sköta osv. Oan går till en bra studio, så är risken att man får infektion väääldigt liten. Sålänge man sköter sig dvs! ;)

Lycka till att övertala! Det tog mitt ett år, men nu har jag fått som jag viljat i alla fall. & kan säga att min pappa vet inte om min Tungpiercing, han skulle bli galen :)

Honestyisdead
11/7/11, 5:39 PM
#12

#9 Jo, alla skador på tänderna skrivs upp hos tandläkaren.

JossanH
11/7/11, 5:40 PM
#13

Tungan är en relativt lättläkt piercing men blir det infekterat så är det inget ställe man vill ha en infektion på. Ibland är man för renlig och för noggrann för att piercingen ska läka bra.
Ett problem som jag sett flera av mina kompisar ha med sin Tungpiercing är att läkstaven inte lägger sig bra i munnen och därför töjer/sliter/förstör hålet på ovansidan. En vän som gjorde sin samtidigt som mig fick detta problemn och hennes hål blev ca 1 cm långt på ovansidan, blödde lätt och fick en vit "blåsa" bredvid. Hennes är fortfarande inte helt snygg och detta var för 9 år sedan..

Jag tycker definitivt du ska lyssna på din mamma. Det är 4 år kvar tills du kan göra precis vad du vill med din kropp! Jag fick tillåtelse att pierca naveln när jag var 16 och det fick jag endast för att jag inte skulle tjatat något mer om piercingar utan då snällt vänta tills jag blev 18.
Grejen var bara att jag visste ju ingenting om piercingar och piercare på den tiden så gick till första bästa, och fick en sned navelpiercing… Jag var ju glad ändå men hade jag orkat vänta hade jag kunnat få den mycket snyggare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
gaabriellaaa
11/8/11, 6:19 PM
#14

#10 ojdå! då har du både tur och otur Tungan ute

#11 mamma säger att det är ingen ide att jag försöker övertala men det gör jag ju inte, vill bara ha en bra anledning OskyldigFlört

#13 Jo jag borde kanske det. Men grejen är att jag vet en bra piercare som piercar mindreåriga redan så jag är inte orolig för själva piercaren.

iMAKiTTYCAT
11/9/11, 1:18 PM
#15

#13 låter som att hon lekte med piercingen under läkningen..

JossanH
11/15/11, 8:22 PM
#16

#15 Hon var väldigt försiktig med sin piercing redan från början. Den låg bara inte rätt i munnen så den rörde sig väldigt mycket när han pratade och när hon stängde munnen. Detta gav samma effekt som om hon hade lekt med den.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: