Annons:
Etikettleva-med-body-modification
Läst 2073 ggr
[YukiOni]
12/30/12, 3:11 AM

Diskriminering

Jag tror nästan alla som håller på med Bodymodification (allt från töjningar till tatueringar) har fått ta skit för det någon gång. Detta på grund av val man gjort i livet och de saker man gjort mot sig själv.

Hur som helst så måste vi väll ändå se på oss själva och förstå att som bodymodification antusiaster och/eller utövare har vi ett ansvar att behandla andra människor väl. 
Oavsett om hur mkt pengar någon tjänar, vart dem e från, vilken gud dom tillber/inte tillber, hur stor någon är/inte är, vilken färg deras hud har. Att behandla dem annorlunda är fel.

Samtidigt borde vi inte diskriminera folk p.g.a. sina mods, eller avsaknad av dessa. 
Vi har en tendens till att känna "Jag har gjort det här med mig själv och därför är alla som inte gjort detta mycket sämre än mig."

Jag vet att jag alltid fått mycket skit för hur jag ser ut. Att jag inte är smal eller har ett fint leende. Har många gånger blivit nedslagen och rent utav misshandlad p.g.a. hur jag ser ut. Och enligt mig e det lika fel som att folk retar min syster (14 år) för att hon inte har hål i öronen, bär smycken eller använder smink.

Jag menar, sånt sårar. Något så hemskt.
När man slänger iväg ett skämt om någon med en annan hudfärg så sårar det alla. Tänk lite; Det är lika nedtryckande som att någon säger något nedtryckande om folk med t.ex. tatueringar eller septum. Folk är olika och de flesta kan inte hjälpa det.

Ett exempel: Jag har en psykisk sjukdom (BDD - Body Dysmorphic Disorder) Jag ser mig själv som något överviktigt miffo som inte kan göra någonting rätt. Jag har dåligt självförtroende och har alltid haft detta. P.g.a. Mobbing sedan skolstarten. 
En kurator jag pratade regelbundet sa att jag kunde testa att göra små förändringar med mig själv. INTE för att göra andra glada, utan för att jag skulle bli mer bekväm med mig själv.

Exempel 1: Jag är inte nöjd med hur min kropp ser ut, och jag älskar färgen svart.
Lösning: Jag började klä mig i svart med frekvent. 
Problem: Jag blev kallad för emo.

Exempel 2: Jag har alltid tyckt att mitt vänstra öra är något deformerat vid öronsnibben.
Lösning: Töj 10 mm för att dra uppmärksamheten till något annat. 
Problem: Folk jag umgicks med började titta snett på mig.

Exempel 3: Något har alltid fattats i min mun. Det känns liksom tomt och därför pratade och skrattade jag alltför sällan. 
Lösning: Jag piercade tungan och då vart det inte så tomt i munnen längre. Det kändes mer bekvämt att prata och våga skratta. 
Problem: P.g.a. piercingens sexuella "syfte" blir jag ofta kallad för hora och slampa. 

Men grejen är, att jag inte mår lika dåligt längre. 
Klart att skit får man alltid ta, men mindre bodymods har verkligen hjälpt mig att förändra bilden om mig själv till något posetivt, även om alla andra inte håller med mig så e det ändå min egen uppfattning som räknas. Sen kan jag skita blankt i vad resten av folket runt omkring tycker. (Och då e inte jag någon "extrem" inom ämnet bodymodification)

Var verkligen tvungen att få ut det någonstans och här verkade som ett ypperligt ställe att skriva av sig lite i brist på sömn.  Tackar J.C. Potts - En stor förebild för mig som bodymodification antusiast. Vill gärna höra om det e fler än jag med BDD som "botar" med bodyart, eller om du fått uppleva diskriminering p.g.a. dina val i livet.

~ Det e väll knappast bara jag…?

Annons:
Afturelding
12/30/12, 10:47 AM
#1

Det är givetvis vårat ansvar att bevisa motsatsen av stereotypen som vi blir kastade in i, annars fortsätter den ju bara att vara. Men jag ser ändå att vi kommit ganska långt nu i och med att det blivit så vanligt. Det finns så många olika typer av personligheter som har tatueringar och piercingar.

Jag själv har faktiskt än så länge bara mött positiva kommentarer (om man inte räknar in familjen), men någon sne blick här och där har jag säkerligen fått. Jag brukar dock inte märka sådant. Jag inser dock att jag haft rätt mycket tur.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[YukiOni]
12/30/12, 1:30 PM
#2

Jo, det e klart. Men det finns ju tyvärr stolpskott överalt Obestämd

Honestyisdead
12/30/12, 8:11 PM
#3

Känner inte alls igen kommentaren om att folk som inte har bodymods skulle bli dömda av oss som har det. Har aldrig sett det. Och som tur är har bodymods blivit väldigt accepterat. Vi kommer nig aldrig ifrån att nya saker skrämmer folk och att annorlunda kan sticka i folks ögon. Man får bara se till att man inte är en av dom själv!

Upp till toppen
Annons: