Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2724 ggr
[Spökriddare]
2013-05-01 13:36

"Övertala" mamma om piercing.

Jag har länge försökt övertala min mamma om att få pierca mig i ögonbrynet. Det enda hon säger är att det kommer bli ett jättestort ärr, infekterat och att det är fult. 
Jag har försökt förklarat att ifall man sköter om det så blir det varken infekterat eller ett stort fult ärr men hon verkar inte lyssna.

Någon som har några/något bra tips på hur man lyckas övertala sin mor?

Annons:
Stephanie
2013-05-01 13:40
#1

Hur gammal är du? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Spökriddare]
2013-05-01 13:44
#2

#1 Fjorton år.

[Yllhilda]
2013-05-01 13:53
#3

Det är svårt att få föräldrar att ändra sig om det är något de anser är fel eller på något sätt missgynnande. Dock kan de vara överbeskyddande, som min kompis föräldrar. Hon var 17 och fick fortfarande inte göra hål i öronen. Hon tog efter 2 månader mod till sig och gjorde det trots förbud. 

Fult? Det är en smaksak, men hon har rätt i att det blir ärr. Jag hade ögonbrynspiercing som av okänd anledning inte ville läka rätt. Det slutade inte helt komma var och vara ömt förrän efter 6 månader. När jag haft piercingen i 6 år blev jag leds på att ha hår och kläder som fastnade i den. Flera år senare har hålet fortfarande inte gått igen och jag kan få en piercing igenom helt utan problem.

Du skulle kunna skita i vad hon säger och gör piercingen iallafall. Dock inte rekommenderat när risken är stor att du ångrar dig när du är såpass ung, samt att om din mamma är sträng och långsynt kan en piercing kosta mer än den är värd. Försök få din mamma att prata med någon som är för att du piercar dig, samt att du pratar med henne på hennes nivå. Att du använder argument som är mogna och övervägda. Om du är duktig på att argumentera med henne har du redan halva inne.

[Spökriddare]
2013-05-01 13:57
#4

#3 Tack! Min mamma är inte våldsamt sträng men hon avskyr i princip allt som handlar om piercings och tatueringar. 

Jag försökte övertala henne riktigt länge om att få töja öronen vilket hon inte gick med på…Det slutade med att jag beställde hem töjningarna själv och struntade i allt vad hon sa.

[Yllhilda]
2013-05-01 14:08
#5

#4 Det är sånt man gör som tonåring. 😎

[Spökriddare]
2013-05-01 14:09
#6

#5 Så sant! 😊

Annons:
Stephanie
2013-05-01 14:13
#7

#5 Det var inte sånt jag gjorde i alla fall… 😛

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Yllhilda]
2013-05-01 14:14
#8

#7 Vad gjorde du för olydigheter då? 🙂

Stephanie
2013-05-01 14:33
#9

#8 Inga..? ☝️

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Yllhilda]
2013-05-01 16:54
#10

#9 Vad roligt att höra. Så inget kokainskjutande eller tonårsgraviditet på fyllan. Bra jobbat! 👍

[Melinda]
2013-05-01 16:54
#11

Att det är fult ska ju hon strunta i :p Dig som det ska sitta på & inte henne, haha. Ärr, well, ja, visst blir det ärr. Fula ärr får man oftast bara om det migrerar dock. Men märker man att den börjar växa ut så är det ju bara att plocka ut direkt så man slipper ett ''stort'' streck tvärs över som ärr. Jag har haft ögonbrynspiercing och mitt är från den syns typ inte alls. Har fått sitta och stirra jättenoga för att försöka hitta ärret och då ser jag ändå bara ena pricken och det är extremt litet så man ser inte det om man inte letar efter det, så ärren behöver inte vara så jävliga :p
Och görs det av en ordentlig piercare med sterila grejer och sen sköter det ordentligt så är risken för infektioner väldigt liten.

Stephanie
2013-05-01 17:26
#12

#10 Haha, nope, inget sådant! Nu har jag visserligen aldrig velat ha några tatueringar eller piercings, som den här sidan handlar om, men mamma har väl varit rätt snäll. Och när hon sagt nej om nåt så har hon haft bra argument så…. 😛

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

JossanH
2013-05-01 18:08
#13

Är du 14 så är den din mamma som bestämmer och det är bara idiotiskt att uppmana till att göra den ändå. Problemet är ju att studios som är seriösa kräver målsman och krävs inte det så kan det vara vilken klåpare som helst som tar hålet, och det vill du väl inte TS? Tonåren går ut på att vänta och längta och dom bra idéerna är värda att vänta på och de dåliga idéerna tappar man snart intresset för. Jag fick pierca min navel när jag var 16 med löftet om att inte tjata om några andra piercingar eller tatueringar och det höll jag. Man är otålig och vill att allt ska hända NU men många gånger är det så mycket bättre att bara vänta.. Och längta! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[Spökriddare]
2013-05-01 18:26
#14

#13 Har dock velat ha piercing väldigt länge nu. Så det är ingen impuls ;) 

Jag vet dock en bra studio som tar från 14+ med målsmans tillstånd. Så det är väl den jag siktar in mig på..
Enda anledningen mamma inte vill är på grund av okunskap och för att hon tycker det är fult…

JossanH
2013-05-01 18:46
#15

#14 har aldrig sagt att det skulle vara någon impuls bara att det man vill när man är 12,13,14 osv inte behöver vara samma som man vill när man är 18. Jag hade också en massa idéer om vad jag ville utsmycka mig med under min uppväxt men är idag tacksam att min mamma. Sa nej många gånger. Jag var tex bara 10 år när jag bestämde mig för att skaffa iller men mina föräldrar sa nej. När jag var 19 skaffade jag min första iller och idag är jag hemskt tacksam för att dom sa nej. Oavsett om din mamma säger nej för att hon tycker att det är fult eller pga okunskap så kan du inte tvinga henne till något, det är så att hon bestämmer sådana saker om dig tills du är 18.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Spökriddare]
2013-05-01 18:51
#16

#15 Jo, det är faktiskt sant.

Upp till toppen
Annons: