Annons:
Etiketttatueringar
Läst 18268 ggr
Frosstis
2013-07-20 20:37

15 år och tatuering?

Hej, får man ta tatuering när man är 15 år? Jag tänkte inte göra en sån jättestor som täcker hela armen eller magen, haha. Utan tänkte ett enkelt A på min handled, fotvrist eller hipbone. Eller så skriver jag alfons, men det har jag inte bestämt än. Eftersom detta namnet betyder så mycket för mig så vill jag så gärna göra det.. Får man ta en liten tatuering med målsmans tillåtelse? Jag ska isåfall önska mig det i födelsedagspresent. Min mamma tyckte jag skulle göra en blomma eller någonting istället men det betyder absolut ingenting för mig. Så vill skriva Alfons eller A då.

I göteborg om ni vet bra studios :)

Annons:
Honestyisdead
2013-07-21 13:38
#1

Inga seriösa studios tatuerar minderåriga. Så du gör bäst i att vänta.

rebeckanystrom-
2013-07-24 23:23
#2

rekommenderar dig att vänta tills du är 18, för innan dess är det väldigt få seriösa studios som tatuerar. Resultatet kan bli dåligt om du gå till en oseriös studio nu.

Frosstis
2013-07-25 00:37
#3

Men varför är det egentligen 18 årsgräns? Jag förstår att 10 åringar inte ska ta tatueringar, men 15 års gräns skulle jag förstå. Och det är ju ingenting stort jag ska göra, utan en pytteliten extremt meningsfull text som jag velat göra i nu 9 år. Är inte det en god anledning? Vet ni några bra studios i Göteborg, som man kan ta o ringa i alla fall?

Frosstis
2013-07-25 00:38
#4

Dessutom ska jag och min 18 åriga syster göra likadana tatueringar, haha.

rebeckanystrom-
2013-07-25 00:44
#5

För att vid 18 år anses man vara vuxen. 15 år är ingenting, tänk om alla 15 åringar skulle gå runt och tatuera sig? Risken är då att man inte tänkt igenom det man vill ha och gör det spontant och så sitter man där år senare och ångar det. (Nu säger jag inte att det är så med dig). Men vid 15 år anser jag att man inte är mogen nog att ta ett sådant beslut som att tatuera sig. Spelar ingen roll hur god anledningen än är. Kan tyvärr inte rekommendera någon då jag vet att dom inte kommer göra det.

skotty
2013-07-25 05:04
#6

Man är inte mogen att veta vad man vill ha inpräntat på sin kropp resten av livet, vid 15årsålder..

Annons:
Honestyisdead
2013-07-25 11:20
#7

3 så du ville tatuera dig som 6 åring ;) Hur man än vänder och vrider på det är det under tonåren som man förändras som mest, både mentalt och kroppsligt. Det jag var så säker på som 15 åring finns inte ens på kartan nu, motiv alltså. Om du är så säker på vad du ska göra kan du lugnt vänta till du blir 18 och göra den då. Seriös studios tatuerar inte minderåriga eftersom de tar sitt ansvar och förstår att det är mycket som händer i tonåren. Själv hade jsg gärna sett 20 års gräns. Jag kommer ta bort inlägg som tipsar om oseriösa studios som tatuerar folk under 18.

Frosstis
2013-07-25 23:15
#8

#7 Ja det ville jag faktiskt då min hund betyder så mycket för mig.

Min "stallkompis" har fått tatuera sig, dock av en anledning men säger inte varför.

Okaj, får väl vänta.

Honestyisdead
2013-07-26 13:34
#9

8 många tAtuerar sig trots låg ålder. Det säger inget annat än att det tyvärr finns mycket oansvariga människor!

Rumblebee
2013-07-26 20:30
#10

Ta inte risken säger jag. När du blir myndig så kan du ju välja och vraka bland seriösa tatuerare.
Jag tycker inte man är seriös om man tillför sår på en minderårig person och tar betalt för det. För en tatuering är ju trots allt ett sår.
Hur kul skulle det vara att gå till någon och sedan ha en taturing man inte är nöjd över, antingen för att det blivit blowouts, eller att det är sneda linjer… Och kanske till och med bristande hygien.
Visst, sådant kan ju hända även om man tatuerar sig som myndig, men fördelen är ju då att man kan gå till studios med bra rykte och många kunder.

Honestyisdead
2013-07-26 20:35
#11

10 bad menar du med blowouts? Det är något man kan få då man töjer piercinghål.

Rumblebee
2013-07-26 20:43
#12

#11 Det finns blowouts inom tatueringar också, och det är när färgen har flytit ut, utanför kanterna.

Monarchy
2013-07-28 14:53
#13

när du är 15 förstår du varför inte 10åringar får tatuera sig. När du är 18 förstår du varför inte 15 åringar får tatuera sig. När du är 25 förstår du att många 18-20 åringar gör många dumma tatueringar men då är dom iaf någolunda gamla.

Annons:
[Taxie]
2013-07-28 22:58
#14

Har kompisar i 20-22 års åldern som ångrat massor med tatueringar…. Tycker det ska va 25 års gräns eller nåt :)

[GalleonFang6126]
2013-07-29 11:45
#15

Sedan växer man ju fortfarande som 15 åring även om man inte växer lika snabbt som innan, detta kan göra att tatueringen förändras, för eftersom din kropp växer, expanderar också huden.

Elsa98
2013-07-29 15:05
#16

Min syster kompis tatuerade sig i en studio som 15åring, så visst går det. Men jag hade då aldrig gjort det 😉

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Calcifer
2013-07-31 04:15
#17

Du får rösta och köra bil när du är 18 av en anledning. Då blir du myndig och din hjärna  har hunnit utvecklats mer samt att du har mer livserfarenhet och kan lättare fatta förnuftiga beslut. Det är fakta att barn och unga ungdomar inte har samma förmåga att fatta beslut, och en tatuering är något du får leva med resten av livet eller betala svinmycket för att ta bort den. Att det är en 18års gräns är fullt logiskt och rimligt.

Ingen seriös studio skulle tatuera någon under 18, deras praxis är att det är 18års gräns.

Om du är så bestämd med att du ska ha denna tatuering och du velat ha den sedan du var 6 kan du gott vänta några år till. Du är chansen ännu mindre att du ångrar dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2013-07-31 04:27
#18

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cham
2013-07-31 04:50
#19

Som alla andra säger, vänta tills du blir mycket äldre. 
Jag kan ju dela lite av min erfarenhet.

Jag ville också ha en tatuering när jag var 15-16 tror jag.
Tänkte också som du "det är ju bara ett namn, vad kan gå fel?", skulle skriva mitt namn i liten text på axeln/skulderbladet. Hamnade hos någon som kallade sig "erfaren" tatuerare för som att ingen studio ville ta emot mig (vilket jag förstår idag), slutade med att tatueringen blev fruktansvärd. Den ena bokstaven var större en den andre, ojämnt och oprofessionellt gjort.
Ännu oprofessionellt av mig som faktiskt gjorde en tatuering i den åldern. Fick inga pengar tillbaks heller (blev blåst rättare sagt), så jag väntade tills jag blev mogen nog, skaffade jobb och sparade ihop många tusenlappar samtidigt som jag passade på att dom åren tänka ut vad jag verkligen skulle vilja tatuera för något och vad jag är beredd på att ha resten utav mitt liv. Så dyrt det kan bli av sina misstag, pengar och okunnighet slösades på den oprofessionella tatueringen och sen ännu fler tusenlappar på det för att äntligen låta en riktig professionell tatuerare hos en riktig tatuerings studio gadda över den!

Det blev en riktigt snygg phoenix fågel som jag är stolt över varje dag jag ser den.
Och i dagens läge skulle jag aldrig fått tanken att tatuera in varken mitt namn eller något annat namn om jag ska vara ärlig.

Frosstis
2017-02-24 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har jag gjort min Alfons tatuering! 3 år senare. Sa ju att jag skulle vilja göra den fortfarande :)

Annons:
[Devya]
2017-02-26 20:53
#21

#20 Jättefint. :)

Jag hade annars tänkt skriva (innan jag insåg hur gammal tråden egentligen var) <<att om det är så pass viktigt och meningsfullt så kan man säkerligen helt gott vänta ett par år. Finns liksom ingen poäng med att ha bråttom. 

Sen finns det otroligt många 15-åringar som kan ha ändrat sig otaliga gånger innan de ha blivit 18. Det betyder ju inte att alla är sådana men jag ser inte det farliga med att vänta ett par år.

Honestyisdead
2017-02-26 20:58
#22

#20 Skriv vilken studio och tatuerare som gjorde den.

[Littlepig]
2017-03-31 23:22
#23

Så fin den blev! Och vad najs att du väntade tills du blev myndig ändå :)

Upp till toppen
Annons: