Annons:
Etikettproblem
Läst 8020 ggr
Ellenfyrkant
12/3/13, 6:45 PM

Munpiercing = tandskador

Vad har du för piercing i munnen, hur länge har du haft den/ de och hur har de påverkat dina tänder, tandkött osv?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Charlott_
12/3/13, 8:37 PM
#1

Har piercing i läppen i 6 år. Den skaver ingenting emot mina täner/tandkött. Plattad inannför läppen sitter perfekt emot läppen så den har aldrig gjort några skador. 

Men de är ju olika för alla tyvärr.

JossanH
12/3/13, 10:26 PM
#2

Hade piercing i läppen på 2 olika ställen under några år, dessa gjorde ingen skada alls. Känner dock en tjej som hade en vanlig labret som skadade tandköttet så att hon fick ca 0,5-1 cm lång "reva" där hela tandhalsen blottades. Har själv haft tungpiercingen i 11,5 år och har några små mörka ränder på insidan av tänderna, min tandläkare säger dock att dessa inte behöver ha uppkommit av piercingen. Så den är kvar. Det har inte blivit värre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
12/3/13, 10:53 PM
#3

Jag hade en Tungpiercing i över tio år. Fick till slut ta ut den då den höll på att skava fram en tandhals plus att jag fick veta att frisktandvårdsskyddet inte täckte eventuella skador jag kunde få på tänderna. Även om det var ett äpple jag hade bitit av tanden på hade dom skyllt på piercingen och jag hade fått betala hela kostnaden utanför frisktandvårdsskyddet.

Nymphadora
12/5/13, 1:12 PM
#4

Har haft labret i tio år och medusa i fem år. Medusan har inte gett några som helst skador på varken tänder eller tandkött. Labretten har dock skavt ner tandköttet något på mina undre framtänder samt att jag när piercingen var nytagen bet på den utan att tänka på det och då skavde den av lite på mina övre framtänder också. 

Men jag har labretten kvar och har slutat bita + att skavandet inte har fortsatt. Om det skulle bli värre kommer jag nog att överväga att ta ur den.

BeccaTilda
12/19/13, 8:34 AM
#5

Haft min medusa i ca 2 månader, och än så länge har jag inte märkt något, men tror inte plattan går emot tandköttet alls!

KleinePlupp
12/19/13, 12:57 PM
#6

Jag har haft en labret och nu en madonna. Av egen erfarenhet så skadade labret mina tänder ganska så allvarligt :( Eller ja, iaf en av de nedre tänderna som man nu kan se tandhalsen på.

Däremot så har Madonnan aldrig varit några som helst problem och den har jag haft i 7 år nu :)

Annons:
Sploutt
12/20/13, 5:41 AM
#7

Hade en piercing på sidan av läppen (off center labret? Herregud var så längesen att jag helt glömt bort alla namn), och den hade jag väl i typ.. 4-5 år. Skadade aldrig tänderna. Tungpiercingen har jag haft i 8 år snart, och förutom en liten flisa som försvann när jag råkade bita på kulan så har jag inte haft några problem alls.

[babsaan]
12/23/13, 1:13 PM
#8

Har haft tre i läppen och en i munnen.. mina tänder är helt förstörda pg av detta och ska laga tänderna efter jul.

en tredjedel av mina tänder har försvunnit…

Wand
12/24/13, 2:24 AM
#9

Mina läppiercings har alltid skavt i tandköttet så jag har tvingats inse att min mun inte är ämnad för dessa. Tandköttet är en av få delar av kroppen som aldrig läker tillbaka om det rispas, dvs - rispar man upp tandköttet vid tänderna så riskerar man tandlossning.

Kindpiercingarna var dock fantastiska - jag bet aldrig i dem, de skrapade inget eller någonting. Och då hade jag ändå barbeller!

Tungan har aldrig märkts av heller, så den hänger tålmodigt kvar.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Candela
12/25/13, 7:12 PM
#10

Har en labret med en platta på insidan. Plattan nuddar inte ens tänderna eller tandköttet. Men för säkerhets skull så använder jag plast-stavar.

Har haft ring i läppen också, men den klirrar mot tänderna titt som tätt.

Hanna
12/25/13, 7:43 PM
#11

Haft en off-center labret sedan i februari. Den nuddar inte vid varken tänder eller tandkött. :) Har inte heller råkat bita i de, förutom med läkestaven.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fuzzie
12/25/13, 11:24 PM
#12

Jag har en labret som inte skaver alls.

Sen har jag båda kinderna och dom har aldrig skavt nånting.

Jag har i tungan som endast skaver om jag "leker" med den på tänderna.

En smiley som bara skaver om man har en BCR ring eller en "hästsko". Just nu har jag bara en vanlig böjd barbell som inte nuddar tänderna alls, dock skaver den in i tandköttet lite :s 

Och sist men inte minst, en toungeweb. Men den sitter ju under tungan och är inte ens i närheten av tänderna så jaa.. hehe ^^ 

Det är till och med så att tandläkaren tycker att de är lite roligt att se allting som är "gömt" där inne haha 😂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Zadeira
12/29/13, 10:35 AM
#13

Jag har ring i läppen som inte ligger mot tänderna om det inte är så att jag leker med den eller drar in underläppen. Däremot provade jag ett kort tag att byta ringen mot en hästsko med konor och lyckades nästan genast bita av en liten del av ena framtanden när jag åt en macka.

Annons:
Grodan
2/18/14, 2:43 AM
#14

#8 Men gah, så hemskt. Önskar du kunde berätta mer om detta… fast du är inte kvar…

Jag hade en center labret, stav, ganska långt ner (för långt ner för ring) i ca 12 år. Min hund smällde till mig mot den några gånger, då smällde den i ena framtanden vid roten. Tanden satt kvar, men tandköttet runt roten ramlade av lite. Våren 2013 blev piercingen infekterad pga att jag hade pillat på den utan handskar, staven skavde av någon anledning. Jag fick ta ut den. Hålet är kvar. Ibland rinner saliv ut när jag äter… lol… men jag är lite orolig för tanden…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

catcult
2/18/14, 5:59 PM
#15

Jag hade en Tungpiercing i ca 6 år som jag till sist tog ut då jag ofta bet i den av misstag, ofta i sömnen och ibland när jag åt. När jag sedan tappade den två gånger på kort tid medan jag åt fick jag till sist nog och bestämde mig för att ta bort den. Saknar den fortfarande ibland, men jag blev alldeles för nojig över att jag skulle bita sönder en tand eller svälja den av misstag.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Svartkatt
3/15/14, 7:51 PM
#16

Min ena piercing har jag haft i 8 år, aldrig haft problem med att den skaver alls. Den andra har jag haft i ungefär 2 år, den skaver inte på något ställe den heller.

Sist jag var till tandläkaren så fick jag en helt ny tandläkare som jag aldrig haft innan, fick höra att piercing var så dumt för tänderna. Sa till henne att mina piercingar aldrig kommer emot tänderna, och att de suttit så länge så länge så att eventuellt "slitage" borde synas. Fick till svar "Jo, men de skaver visst mot tänderna, det ser jag ju här när jag drar ut läppen( säger hon samtidigt som hon typ drar ut läppen så att plattan på insidan kommer fram), de måste ju skava, alla piercingar skaver". Hade lite lust att fråga om piercingarna satt i hennes mun, eller i min. 

Min förra tandläkare har flera ggr bekräftat att de inte ligger mot tänderna 😉

lekandur
3/16/14, 7:44 PM
#17

Har en smileys om jag funderar på att ta bort då tandköttet har delat på sig där ringen ligger emot, så en liten reva kanske det heter ..

Where you invest your love
you invest your life 

Grodan
2/24/18, 8:58 PM
#18

Fortsättning på #14 

Jag var utan mitt smycke i 2 år, sen satte jag tillbaka det. Hålet läkte ju ändå inte och jag saknade den. Idag har jag väldigt kort stav. Min hund smällde till mig i nov17 och då gick en tand av, dock var piercingen inte inblandad i den olyckan (den tog inte ens i). Tandläkaren har heller inte sagt något om piercingen. Nu har jag en krona. Har funderat lite och tror att tanden faktiskt var skadad av att jag gnisslar och grejar med tänderna när jag sover.

Givetvis finns en oro. Kan man ha ett mjukt smycke istället?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Garm
2/25/18, 11:33 AM
#19

#18 Jag valde att ha stav i plast och kula i metall. Då går ju förmodligen staven sönder innan tanden gör det om man råkar bita i den hårt eller slår i. Min tandläkare sa det var ett smart drag. Plast är ju mycket mjukare än metall och tand.

Grodan
2/25/18, 11:35 AM
#20

#19 Bra, man ska nog välja det.

Vad säger de som utför piercing om metall i munnen? Säger de ingenting? De borde ju informera. (när jag gjorde min så sa ingen något…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Garm
2/25/18, 11:40 AM
#21

#20 Min piercare sa att metall kan skada tänder och tandkött, så han vad noga med att informera mig om det. Jag har dock överbett och min underläpp skjuts ut lite så min platta når inte mina tänder eller tandkött. Det kan dock ske skador ändå om man har otur. Jag har råkat bita i staven några gånger under årens gång, så jag är glad jag har plast.

Zadeira
2/25/18, 11:48 AM
#22

#20 Kan det inte vara så att en del piercare antar att alla förstår att metall i munnen kan skada? För mig var det uppenbart när jag gjorde min ring i läppen att det kunde vara skadligt.

Min piercare var noga med att fråga om jag skulle ha ring eller stav i eftersom placeringen var viktig för att minska skaderisken. Jag som valde ring kan tex inte ha stav i alls för det känns direkt att hålet sitter fel i munnen för stav och skadar både tänder och tandkött.

Carrosh
2/26/18, 10:17 PM
#23

Har en vertical labret som jag haft i 6 år. Inga skador på tänderna av den, eftersom den inte slår emot några tänder (den tittar ju upp mitt på läppen istället för inne i munnen). Däremot, om man leker med den, sliter det ju förstås på emalj och så.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

powerade
2/28/18, 10:44 AM
#24

har haft min i tungan några år. Tandläkaren har då inte sagt något om några skador, har iprincip alltid haft plastkulor och dom ska ju varalite snällare för munnen

Honestyisdead
2/28/18, 7:17 PM
#25

Bra att veta är att tandläkarrabatten ofta går förlorad eftersom skadan är självållad. Så det blir dyrt.

Calcifer
3/9/18, 11:03 AM
#26

Har hål i läpp och tunga och aldrig haft några problem. Aldrig haft några problem med tandläkare heller. Jag slog i en tand och fick gå till tandläkaren för att fixa och allt gick under rabatten, då piercingen inte hade nåt med saken att göra, och det fanns aldrig något tvivel hos dem kring det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: