Annons:
Etikettleva-med-body-modification
Läst 4867 ggr
punkmusic
2014-10-10 19:26

ssk och finger tatueringar?

Det är så att jag kommer att jobba som sjuksköterska "när jag blir stor" ;) och undrar om det går bra att ha tatuerat fingrarna. Någon som har gjort detta?

Annons:
RobinEH
2014-10-10 19:37
#1

Regelmässigt finns det inget hinder.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

punkmusic
2014-10-10 19:52
#2

#1 Nej jag har för mig det med, tänkte mer om era erfarenheter om någon arbetsgivare kommenterat eller/och era tankar kring de etiska och moraliska, speciellt inom sjukvården

Roxie
2014-10-10 23:35
#3

Jag tror att mycket handlar om vad det är för tatuering. Jag är färdig sjuksköterska nu om några månader och har en tatuering på handleden (fåglar) och har bara fått höra att tatueringen är söt, både av yngre och äldre patienter samt kollegor. Så ska man jobba inom vården är det nog viktigt att man väljer sitt motiv på tatueringen väl. Och troligen kommer man främst inte få kommentarer av arbetsgivaren utan från patienter.

En sjuksköterska jag jobbat med har haft tatueringar på båda armar, händer och hals och trots detta fått jobb, som ett exempel.

// Sofia

punkmusic
2014-10-11 01:26
#4

#3 åh vad intressant och grattis :) 
Var jobbar hon/har jobbat med? Jag är intresserad av akut samt psyk/migrationsvård

Tjeja
2014-10-11 17:11
#5

Tatueringar är inget konstigt längre! En arbetsgivare får inte diskriminera dig på grund av att du har tatueringar däremot kan motiven vara anledningar att neka en anställning. Det viktigaste är hygienfrågan. Tatuerar du fingrarna kommer du inte kunna jobba innan tatueringarna har läkt eftersom skadad hud ökar risk för infektioner och smittspridning. Precis som att man inte får jobba om man har såriga händer av samma anledning.

Däremot som andra skriver kan det ju finnas patienter som reagerar, och vad du har för motiv kan påverka mycket hur folk reagerar.  Det handlar om sunt förnuft att inte välja motiv som kan uppfattas som stötande eller med diskriminerande budskap. Tex har du kakkors på händerna så folk ser det kommer en arbetsgivare att ifrågasätta dina värderingar och kan neka dig anställning på grund av att dina värderingar inte är förenliga med en jämlik och rättvis sjukvård där grunden är alla människors lika värde. 

Men det är ju ganska självklart ändå eller hur? :)

Däremot kan jag undra varför du vill tatuera just fingrarna? Av hälsomässiga skäl har det tidigare varit förbjudet att tatuera fingrar och ansikte. Kanske anledningen till dessa gamla regler har ändrats och det är tryggare och mindre skadligt att tatuera sådana känsliga kroppsdelar nu för tiden? Inte vet jag. Men det i sig kan ju ändå vara en anledning till att fundera på om just fingrarna är så smart att tatuera egentligen. Beror förstås på hur mycket du vill tatuera också antar jag.. täcka händerna eller bara någon liten symbol liksom. Men oavsett, fundering mest för din egen del då.

För att ge exempel på sjukhus och avdelningar där det finns personal med tatueringar kan jag säga att nästan alla avdelningar på Akademiska sjukhuset i Uppsala har minst en person med någon eller några tatueringar.. det är ju liksom lika vanligt som att ha hål i öronen och använda örhängen faktiskt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

punkmusic
2014-10-12 12:59
#6

#5 Jag visste inte att arbgiv inte får säga nej pga tatueringar :)

Hahaha ursäkta men stötande motiv är inget för mig, så det är uteslutt och ingen riskfaktor här ;)

Jag har inget mer skäl än att jag tycker att det är snyggt och jag har inte tänkt mig hela händerna utan en del av fingrarna möjligtvis alla men absolut inget stötande :) .. mer små symboler.

Jaha vad intressant! Tack så mycket.

Annons:
[bat]
2015-03-21 15:19
#7

#5 Kan inflika med att de flesta studios tatuerar fingrar helt utan problem. Men som du säger, hälsorisken kanske är lite större. Men det handlar också mycket om att tatueringar på fingrarna och händer överlag inte har så lång bäst före datum och slits bort snabbare än andra.

Det är inga problem för dig att tatuera fingrarna om det är det du vill göra, då du själv säger att motivet inte kommer vara stötande. Men ja, du kommer inte kunna jobba fullt innan tatueringarna har läkt. 

När jag jobbade inom äldrevård och som usk på andra boenden så fick jag bara fina kommentarer om mina tatueringar. Om man nu skulle få dåliga kommentarer så gör man bara som med allt annat som kan kritiseras - låt det gå in i ena örat och ut genom det andra.

punkmusic
2015-03-23 09:53
#8

#7 okej tack. Vad kul att höra :) Ja men precis läktiden på ca 2 veckor kommer att vara krånglig. Men det jag tänker på också är detta att man använder händer och fingrarna hela tiden i yrket när man bemöter patienterna. Jag kommer kunna stå för mina tatueringar men det låter som det inte är något större problem detta :) Arbetsintervjuer och liknande hur är det med att sminka över tatueringar? Någon som varit med om detta med ett gott resultat?

Tjeja
2015-03-23 20:53
#9

Det enda vården kan ha emot fingertattueringar i sig är just när dem är nya och färska! För då är huden skadad och såriga händer ökar smittorisken för både personal och patienter.

Så kanske att du får vara ledig ifrån jobbet ett tag tills huden är ordentligt läkt i så fall. Sedan borde det bara vara att köra på som vanligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

punkmusic
2015-03-23 22:03
#10

#9 Ja precis, för tillfället studerar jag, så länge jag inte har vfu så fungerar det :)

Jag har med funderat på en dermal anchor på toppen av framsidan av ena ringfingret, vad tror ni om det? Kan riva sönder handskar och bli en smittorisk?

Tjeja
2015-03-24 18:13
#11

ja.. en dermal anchor är en öppen väg rakt in en ficka att samla bakterier i där du inte kommer åt att göra ordentligt rent. En sådan på händerna.. inte smart i något sammanhang och direkt olämpligt i vården! Ringar och smycken får man inte ha på händerna när man jobbar och när du inte har smycket där är fickan där och fångar upp bakterier ännu värre än med smycket på.

så Glöm att göra en sådan om du vill jobba i vården alls.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

punkmusic
2015-03-24 21:29
#12

#11 Ja det har du rätt i! Jo jag vet att man inte får ha smycket och långärmat osv

missporcelain
2015-03-28 14:02
#13

Jag jobbar  som vårdbiträde på ett äldreboende, och ska snart fortsätta min utbildning. Det jag ville ha sagt är att jag har en fingertatuering "we are 138" på pekfingret, och chefen har inte sagt ett pip :)

Annons:
punkmusic
2015-03-28 20:18
#14

#13 Åh så glad jag blir :) Tack! Intressant text med :)

Upp till toppen
Annons: