Annons:
Etikettfrågor-och-svar
Läst 6143 ggr
rebeka
1/26/15, 6:24 PM

Får man kopiera en tatuering?

Hej allihopa. 

Vad tycker ni om att kopiera en tatuering? Är det okej? 

Och vad skulle ni känna om någon annan tatuerade in just din tatuering? 

🤔

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Annons:
Calcifer
1/26/15, 6:28 PM
#1

Alltså, det beror lite på, enligt mig. Är det en tatuering man kommit på helt själv, där inget är taget från någonstans utan motivet är helt "unikt", då tycker jag det skulle vara lite jobbigt. Men jag har t:ex många tatueringar som är från filmer, böcker, musik, serier, osv, så jag kan inte klaga för att… jag kom inte på dessa bilder själv direkt. De flesta, även texterna, är från något någon annan skapat. Då bryr jag mig inte om en miljon andra människor har samma text. För det är inte jag som skapat den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

rebeka
1/26/15, 6:30 PM
#2

#1 Det förstår jag absolut. Har själv någon tatuering från film/spel och de vet jag ju om att jag aldrig kommer vara helt "själv" om. 

Tänker mer på om det är "okej" att ta en tatuering man hittar online eller så?

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Honestyisdead
1/26/15, 6:30 PM
#3

Håller med #1.

Calcifer
1/26/15, 6:32 PM
#4

#2 Jag tycker det är okej om det är en mer "officiell" tatuering. Dvs tänk en logga från en serie eller en film eller nåt. Men om det är någons verkligen personliga tatuering som de gjort helt från scratch själv där de designat allt och allt har en personlig betydelse men någon råkar hitta den online… nä, då tycker jag det inte är lika okej. Inte "fel", som så, men kanske lite mindre respektfullt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
1/26/15, 6:34 PM
#5

#2 Samma sak på nätet som irl. Personliga tatueringar ska inte kopieras. Det är respektlöst.

rebeka
1/26/15, 6:34 PM
#6

#4 Absolut. Jag håller med. 

Det är väl mest det där med att det känns respektlöst. 

Har alldeles nyss varit med om att någon har tatuerat in en kopia av min tatuering. Jag är lite ambivalent inför hur jag egentligen ska reagera på det hela.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Annons:
Calcifer
1/26/15, 6:36 PM
#7

Är det en tatuering du designat själv eller är det en mer "kommersiell" tatuering?

Jag har t:ex mest tatueringar som kommer från någon "annanstans", dvs film, bok, TV, osv, och då är det svårt att reagera. Vad ska jag göra liksom, för att någon annan såg samma film som mig och ville ha en liknande tatuering?!

Men har du designat den från grunden, och skapat den från grunden, så kan du åtminstone säga till dem att du känner dit olustig över det hela. Har de skaffat en tatuering kan de ju inte liksom bara sudda bort den, men du får absolut ha egna känslor kring det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

rebeka
1/26/15, 6:38 PM
#8

Jag har inte designat den själv eftersom att jag inte kan rita (haha) men jag satt bredvid min tatuerare och gjorde justeringar med honom för att få den rätt. 

Det är förövrigt inte samma tatuerare som gjort kopian.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Calcifer
1/26/15, 7:35 PM
#9

Det beror, enligt mig, på vad det handlar om. Är det från någon film, bok, serie, osv, så är det ingen som har rätt att säga "den är min". Jag har många sådana tatueringar och även om jag vet att vissa av dem ser inte ur exakt som mina så har jag fått dem någonstans ifrån så jag kan inte bli sur om att någon "tagit" dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

rebeka
1/26/15, 7:40 PM
#10

#9 Det kommer varken från en film eller bok. 

Enligt mig är det en unik tatuering.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Calcifer
1/26/15, 7:45 PM
#11

Får är ju ett jättesvårt ord att besvara. Har man kommit på allt som innehåller tatueringen själv, och det inte kommer från någon annan källa, kan jag tycka det är dålig smak av tatueraren att göra liknande tatuering på någon annan. Men om man inte själv äger copyright på det man tatuerat så kan man inte göra mycket åt det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

rebeka
1/26/15, 8:03 PM
#12

#11 Det är inte så att jag vill göra något åt det, det är ju som det är nu. Men jag tänker mer att det är en intressant fråga. 

Jag skulle rent personligt inte vilja göra en exakt kopia av en annan människas personliga tatuering. Jag skulle heller inte vilja tatuera mig hos någon som kopierar istället för att göra sina egna tatueringar.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

neasfotografier
1/26/15, 8:13 PM
#13

Vad tråkigt att höra att någon har kopierat din tatuering som du varit med och designat personligen.

Jag tycker att jag satt en egen prägel på mina tatueringar och har inte sett andra med exakt samma, varken IRL eller på internet. Men jag skulle inte bli förvånad ifall någon har något liknande det jag har, och det stör mig väl inte så mycket heller.
Men skulle det vara exakt samma typsnitt och placering och personen vet med sig att jag har samma, kanske jag skulle bli lite störd av det.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
rebeka
1/26/15, 8:20 PM
#14

#13 Grejen är ju att det inte är typ samma, det är en exakt kopia. Den ser precis likadan ut. Och jag tycker det är helt okej att inspireras, det är bara kul. Men att göra exakt samma tatuering tycker jag personligen är fel.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Calcifer
1/26/15, 8:23 PM
#15

Tyvärr är det ju så att så länge du inte äger copyright till din tatuering kan folk göra den om och om igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

rebeka
1/26/15, 8:26 PM
#16

#15 Det är jag fullt medveten om. Och egentligen inte heller det som är frågan.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Honestyisdead
1/26/15, 8:36 PM
#17

#14 Är det någon du känner som gjort detta?

lekandur
1/26/15, 9:19 PM
#18

Jag kan tycka att det är okej att ta inspiration från en bild man sett på nätet. Ge den bilden till tatueraren som sedan fixar sin egna prägel på tatueringen :)

Men att kopiera rakt av från en bild är ju lite halvt oskönt.
och jag tror inte att någon tatuerare gör det ifall inte "kunden" bett om en exakt kopia. Tror dom tycker det är roligare att sätta sin egna prägel på bilden som sagt 🙂
Om någon hade gjort en kopia på min senaste tatuering som exempel så hade jag nog blivit ganska irriterad då jag gjorde den helt själv :)

Where you invest your love
you invest your life 

Rumblebee
1/27/15, 11:47 AM
#19

Motiv från spel och filmer eller till och med böcker ser jag inget fel i att kopiera. Men personliga motiv å andra sidan. På sin höjd att man använder motivet som inspiration. Känns lite dumt att jag har en exakt kopia av en bild jag såg på google intatuerad. Visserligen "bara" en silhouette av en ödla. Fast är man som jag var då så tänker man kanske inte så pass långt att någon faktiskt äger motivet och kan ta illa upp. Och jag tror att en hel del människor är sådana. De ser något de gillar och vill ha det helt enkelt.

[Udoon]
1/27/15, 12:01 PM
#20

håller med #1, är det typ en logga eller textrad från någonstans så är det ju ok, men att bara sno något personligt som man suttit och knepat ihop med sin tatuerare är jäkligt ruttet. enda gångerna jag tagit med bilder på någon annans tatuering som inspiration till nån av mina så har det varit för att det varit en speciell del av just den jag gillar, och sedan påpekat det för min tatuerare (tex en form, en färg, generell layout osv).

Annons:
Hanna
1/27/15, 3:55 PM
#21

Bryter det inte mot copyright att ta någons verk rakt upp och ned?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

lekandur
1/27/15, 3:58 PM
#22

Det finns en herrans massa kryphål för det där med copyright. Gick estet media på gymnasiet och kan tänka mig att man satt igenom 10 lektioner och diskuterade copyright. Det handlar väldigt mycket om moral också 🙂

Where you invest your love
you invest your life 

neasfotografier
1/27/15, 3:58 PM
#23

#21
Då krävs det att man har copyright på verket.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Hanna
1/27/15, 4:01 PM
#24

#23 Hur menar du då? Copyright blir det väl automatiskt när du skapar något. Tänker du på patent?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
1/27/15, 4:01 PM
#25

#22 Då förstår jag. Vet vad som gäller inom foto i alla fall, tänkte om det var det samma med teckningar och dylikt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

neasfotografier
1/27/15, 4:03 PM
#26

Läs vad #15 skrivit. Det är så jag uppfattar det. Och TS har inte nämnt något om att hon äger copyright på motivet hon tatuerat men varit med och skapat.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

lekandur
1/27/15, 4:04 PM
#27

Det mesta får man ju använda som personligt bruk. Om jag hittar en snygg bild som någon ritat så får jag skriva ut den och hänga den på väggen. men undra om en tatuering räknas som personligt bruk, är den väldigt synlig kan ju vem som helst se den. 🤔

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
Hanna
1/27/15, 4:04 PM
#28

#26 Nej, men tatueraren har ju fortfarande skapat bilden. Då blir det väl stöld om någon annan kopierar exakt samma sak? Hört tidigare att det räknas som stöld att ta en bild och tatuera in utan tillstånd.

Någon med mer koll får gärna kommentera, för jag vågar inte uttala mig mer om det utan att vara säker.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

rebeka
1/27/15, 7:34 PM
#29

#17 Nej det är det inte, har kommit över bilden via det här forumet faktiskt. 

Alltså jag tänker mer att det är en intressant moralisk fråga. För nu är det ju som det är och går inte att ändra. 

Jag tror att det egentligen är lite svårt att "äga" en tatuering. Och vems är det egentligen? Personen som har den eller tatueraren som skapade den?

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Honestyisdead
1/27/15, 8:43 PM
#30

#29 Den som skapade den. Precis som om du köper en tavla.

rasmussonsara
1/27/15, 10:21 PM
#31

Kopiera rakt av tycker jag är lite fel, om det är en egen design. Ett citat från en låt eller liknande är ju ändå något "officiellt" som många har. Men däremot tycker jag inte det är något fel i att hitta insperation från andras tatueringar. Jag kan heller inte rita eller så men ska nästa vecka tatuera in en phoenixfågel, har hittat lite olika bilder som jag känner är i "rätt" stil för mig. Så jag tar insperation från flera andra tatueringar, men sätter min "egna touch" (tatuerarens haha) på den  :)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

[Tilde]
1/27/15, 11:18 PM
#32

Hmm tycker det är ok att ta inspiration men att kopiera någons personliga verk rakt av är fel.

Surpan
1/28/15, 10:44 AM
#33

Alltså copyright fungerar ju inte riktigt så i sverige vad jag förstår, utan har du skapat ett verk (i detta fall tatueraren) så är det skyddat oavsett fram tills du säger upp dina rättigheter. Hur en eventuell anmälan skulle gå till vet jag dock inte.

/Surpan

vallhund
1/31/15, 4:58 PM
#34

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
rebeka
2/2/15, 2:36 PM
#35

Det är inget jag tänkt anmäla eller bry mig speciellt mycket om, men det lyfter likväl en intressant fråga! 🙂

Jag kommer personligen inte vilja dela en personlig tatuering med någon annan så kommer dock få tatuera om min tatuering i framtiden.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Hanna
2/2/15, 4:20 PM
#36

Jag blir bara lite nyfiken, är det någon du känner eller hur har personen funnit din tatuering och hur upptäckte du att den var tagen?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

rebeka
2/2/15, 4:52 PM
#37

#36 Mest troligt blev den hittad här på forumet, för det är även här jag hittat "kopian". 🤔

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

[Tilde]
2/2/15, 4:53 PM
#38

Får man fråga vad motivet är eller blir det bara jobbigt att dra upp det hela? 🤐

rebeka
2/2/15, 4:56 PM
#39

#38 Ja alltså jag tycker väl inte nödvändigt att det är det som är det intressanta. Det är inget från film eller spel och den är identisk med min tatuering. 

Tänker mer på frågan som det lyfter, vad är okej och vad är inte okej att använda sig av? Om du förstår 🙂

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

[Tilde]
2/2/15, 10:06 PM
#40

Ja absolut! Tror inte det finns några lagar mot det… (väl? Finns ju folk som tatuerar in loggor och grejer), men moraliskt sett är det ju inte ok att rakt av kopiera någon annans verk…

Surpan
2/2/15, 10:30 PM
#41

Om du vet vilken studio den nya är gjord på så hade jag ringt och pratat med dom, De måste ju själv tyckt att det var skumt om någon kommer in med en bild på en annan människas typ axel? Speciellt när den är gjord av en annan tatuerare.

/Surpan

Annons:
JenniferSoderberg
2/3/15, 3:31 AM
#42

Har du frågat människan i fråga varför hen har kopierat din tatuering?
Det hade då jag gjort..


rebeka
2/8/15, 6:03 PM
#43

#42 Mest troligt för att hen tyckte den var fin. Haha. 

Men det är lugnt för mig. Shit happens, så att säga. 

Mer bara en moralisk fråga.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

kampfrieser
2/8/15, 7:20 PM
#44

Alltså, som person som tatuerar tycker jag det är något konstigt (och lite oseriöst?) att tatueraren gjort en exakt likadan som kunden visar på bild, då det uppenbarligen inte är något motiv ifrån media.

När någon visar en bild på någon annans tatuering är det ju ganska självklart att en annan artist gjort den, känner lite att helt rippa andras verk är lite fult. Även om kunden vill ha just den, sätter man faktiskt sin egen prägel på det. Personen ska ju trots allt gå runt med den hela livet och berätta vem som gjort den.

Det är lite utav en oskriven regel. Inget man är berättigad att följa såklart med tanke på ovanstående kommentarer om luddiga copyright-lagar, men om man ska hålla sig till trådens agenda så är det enligt mig moraliskt fel, ja, ifrån både tatueraren och kundens sida.

Zadeira
2/9/15, 9:17 AM
#45

Min första tatuering är tyvärr en kopia i princip (grunden är exakt likadan men han lade lite skuggor och såna smågrejjer som inte var på orginalet).  Jag var ung och visste inte mycket mer än att jag ville ha det motivet, tog med en bild jag gillade på någon annans tatuering och berättade att jag ville ha en sån. Kan idag känna att jag undrar varför i hela fridens namn tatueraren INTE sa till mig att det kanske varit bättre att göra den lite annorlunda. Och varför han ens ville göra en rakt av någon annans. Känns idag som om han inte var särskilt seriös trots sina över 20 år i branschen och det kan jag ångra även om jag gillar min tatuering väldigt mycket.

Numera går jag hos en tatuerarstudio som helst av allt gör varje tatuering individuellt utefter kundens önskemål om det inte är en logga eller liknande tagen från film, bok osv som ska se exakt likadan ut som bildoriginalet. 

Så personligen önskar jag att min första tatuering inte var en kopia. Skulle aldrig i dag få för mig att kopiera en annan tatuering rakt av. Använder gärna andras som inspiration och att hämta olika idéer från men skulle aldrig nånsin igen få för mig att göra en likadan som någon annan.

Niiinah92
10/2/15, 10:25 PM
#46

Intressant, frågan som kommer upp efter att ha läst detta är dock, hur mycket måste man ändra på en design för att det ska anses vara ok att använda?

[Tilde]
10/7/15, 3:54 PM
#47

#46 För mig, så mycket så ingen kan kolla på tatueringen och säga "det är ju den där…!" - alltså direkt känna igen att de har sett den förut. Men det beror ju mycket på motivet också. Är det typ en blomma spelar det nog ingen roll då den förmodligen inte är unik ändå. 😛

Upp till toppen
Annons: