Annons:
Etiketttatueringar
Läst 1611 ggr
[.Victoria.]
6/25/15, 8:17 PM

Tatueringar och jobb?

Är det svårare att få jobb om man har tatueringar? Ska läsa juridik om jag kommer in (vill bli domare). Jag har rätt manga hål I öronen, töjda snibbar (12mm) och töjd conch, men dessa täcks för av håret. Jag vill inte behöva ha långärmat på sommaren liksom….är det accepterat eller ska man inte göra det? Tycker det är snyggt :(

Annons:
Fingerprints
6/25/15, 8:24 PM
#1

Jag hoppas och tror att det i dagsläget inte ska påverka. Det har dock hänt att jag haft långärmat på arbetsintervjuer bara ifall att och för att just det inte ska ha inverkan. Jag vill ju att det är hur jag är och mina kunskaper inom yrket som ska påverka under intervjun, inget annat.

Regnbåge

Afturelding
6/28/15, 2:09 PM
#2

I rättssal bör du ju vara välklädd hur som helst, och utanför rättssal så bör inte ditt utseende spela någon roll. Det tar ju också sin tid att bli domare, och kanske är normerna ännu mer uppluckrade när du är klar. 

Jag pluggar till lärare (förvisso i bild), och har aldrig blivit illa bemött på grund av mina tatueringar eller piercingar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[.Victoria.]
6/28/15, 5:02 PM
#3

#2 Jo precis men det är ju ett helt annat yrke….jag får helt enkelt räkna med att ha långärmat även under notarietjänstgöringen för säkerhets skull.

Afturelding
6/28/15, 6:47 PM
#4

#3 Du kan ju alltid ha en tunnare långärmad tröja med dig i början om inte annat, och sen när du visat vad du går för så behöver du kanske inte ha den på dig hela tiden 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

dundeer
7/29/15, 1:07 AM
#5

Jag blev nekad jobb som tågvärdinna på SJ för att jag hade en på handleden..

MagArne
7/29/15, 9:28 AM
#6

#5 Tråkigt, fick du något annat jobb i stället?
Känns ju sådär kul att med mina skattepengar behöva försörja folk som inte får jobb för att de är tattuerade.

Annons:
punkmusic
7/29/15, 9:39 AM
#7

Enl. lag får väl inte arb.giv. neka pga av utseende? 😮

dundeer
7/29/15, 12:54 PM
#8

Inte inom SJ tyvärr… Man får inte marknadföra någonting annat än dom när man jobbar, och jag marknadsföe tatueraren med min tatuering… -.-

Honestyisdead
7/29/15, 1:20 PM
#9

#8 Var man tvungen att ha någon speciell frisyr och färg också? Annars marknadsför man ju frisör och färg…

MagArne
7/29/15, 1:29 PM
#10

Man är ju SJs ansiktet utåt och representerar företaget. Jag förstår att de har striktare regler än bara bära deras uniform. Men om det håller rent juridiskt är ju en intressant fråga.

dundeer
7/29/15, 1:43 PM
#11

#9 haha jaa.. du måste ha normalfärgat hår och uppsatt..

Honestyisdead
7/29/15, 1:56 PM
#12

#11 😃

[Lilyz]1
7/29/15, 3:14 PM
#13

Jag var på rekryteringsträff en gång hos fraktbolaget UPS och de har väldigt strikta regler om hur man får (läs inte får) se ut. Man får tex inte ha tatueringar eller piercingar (tjejer får ha hål i öronen men inte killar) killar får inte heller ha skägg eller långt hår. Eftersom jag var dit med min sambo och det var han som var arbetssökande blev vi tvugna att gå därifrån eftersom han har både töjningar i öronen, skägg och tatueringar. 😕

Annons:
MagArne
7/29/15, 4:28 PM
#14

Är det värt risken att bli utan jobb för att man tatuerar sig, töjer öronen, piercingar i ansiktet m.m?

Honestyisdead
7/29/15, 4:35 PM
#15

#14 Vi lever på 2000talet nu och snart har förhoppningsvis även gamla stofiler hängt med i tiden :) Jag känner väldigt få personer som inte har tatueringar och/eller piercingar.

dundeer
7/29/15, 4:49 PM
#16

#14 absolut, alla dar i veckan. Jag väljer inte bort mitt intresse för att folk inte kan acceptera hur andra väljer att se ut. 

Sen är samhället påväg att anpassa sig, så de är bra, lovar att många chefer i dessa "du får inte" företag har nån liten tatuering här eller där. Syns den inte så finns den inte ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: