Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 2959 ggr
Glorious
2015-07-26 09:40

Infekterad näspiercing

Jag hade min näsvinge piercad i december förra året. Den läkte långsamt men det gick hyfsat bra ändå. Sen blev den rätt illa infekterad i april. Jag lyckades häva infektionen genom att tvätta noggrant och ta hand om den flera gånger om dagen. Dock så vill det sedan dess aldrig bli riktigt bra. Det räcker att jag råkat sova med huvudet på sidan så kan den ha svullnat upp till nästa dag. 

Den varar inte, men det blir väldigt svullet och tjockt runt hela piercingen. Rodnad, klåda och värme runt förekommer också när det då är som värst.  Jag är noga med att inte peta med smutsiga händer på eller runt piercingen. 

Tvättar med antibakteriell tvål och saltlösning. 

Jag undrar nu när det inte riktigt vill lägga sig och det bara blir bättre/sämre hela tiden. Ska jag försöka ta ut piercingen, tvätta ordentligt igenom, sterilisera piercingen och sätta i den igen. Eller ska jag ge upp den helt?

Tänker att jag kanske inte bara kan ta ut piercingen och låta det läka ihop heller om det inte riktigt ser bra ut, kanske blir ett fult ärr?

Annons:
Tjeja
2015-07-26 09:49
#1

Det kommer tyvärr knappast att läka så länge något smycke eller annat sitter kvar i hålet. :-(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Glorious
2015-07-26 09:53
#2

#1 Är det verkligen så? :(

Tjeja
2015-07-26 10:08
#3

Ja tyvärr reagerar kroppen oftast på främmande föremål oavsett material när en infektion redan uppstått. Men du kan ju chansa och hoppas att det går vägen om du tar ut den, rengör såret och snabbt sätter i något annat sterilt innan hålet börjar dra ihop sig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Glorious
2015-07-26 10:56
#4

#3 Har tagit ut den, kulan var dock så svår att jag fick knipsa av. Har rengjort ordentligt nu och det känns väldigt bra. Satte i ett nytt smycke som också är i titan, det är dock mindre, hoppas bara inte det försvinner in i hålet (?) Haha, men på ett sätt tror jag att det är bra, för det kommer inte rubbas lika mycket som det förra smycket som hade rätt lång stav och även kulan var rätt stor, kanske kommer det inte irritera lika mycket.

Tjeja
2015-07-26 19:45
#5

Lycka till hoppas du lyckas rädda hålet!:-) (Men blir det värre igen utan att läka är det nog bara att ta bort helt som hjälper tyvärr.)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Glorious
2015-07-26 19:51
#6

Tack! :) Ska bli spännande, hoppas verkligen också :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: