Annons:
Etikettproblem
Läst 2463 ggr
Hrimthursa
2015-08-28 00:34

Varfickor, cheeks. Tips?

Hej!
I mars piercade jag kinderna, och allting var jättefint fram tills i slutet på juni. Jag har fått varfickor inuti kinderna, runt piercingarna. Så typiskt. Vissa veckor värre än andra, men nu börjar det lugna ner sig lite som det verkar.
Jag tvättar oftast bara med vatten och en väldigt mild tvål. Om det blöder eller vätskar/varar ordentligt använder jag utspädd klorhexidin.
Jag har inte jätteproblem med det, och fickorna är relativt lätt att tömma. Att ta ut piercingarna är inte aktuellt😃

Men, nu till mina frågor.
Ni som har cheeks och har/har haft varfickor. Går det över av sig självt? Får jag dras med det så länge jag har i piercingarna? Finns det någonting jag kan göra för att få det att försvinna?
Mina stavar är även lite för långa (har 18mm, skulle behöva 14 eller 16). Men jag vågar inte direkt byta när de krånglar så pass. Kan det påverka?
Alla tips mottages tacksamt!

Annons:
Tjeja
2015-08-28 01:07
#1

Dina hål är infekterade. Enda sättet att bli av med infektionen är att ta ut stavarna och låta det läka. Tyvärr det enda som verkligen hjälper när man har främmande föremål i kroppen och får en infektion där.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hrimthursa
2015-08-28 01:13
#2

Fast nja, det är dom inte. Dom är inte ömma, svullna, röda, varma osv. som det blir vid en infektion. Det som sker är att sårvätskorna inte kommer ut, utan stannar kvar och bildar små fickor runt staven. Det är vad jag förstått ett vanligt problem med just cheeks.

Tjeja
2015-08-28 01:45
#3

Men du skriver at du har varfickor. Var är ju döda bakterier och vita blodkroppar.. det som är tecknen på infektion!!

Sedan kanske du inte är Inflamerad (det som är reaktionen på en infektion) men garanterar inte att du är infektionsfri (alltså har bakterietillväxt av främmande bakterier i såren)

Så mitt svar kvarstår, för att bli av med en infektion är det ta ut stavarna som gäller.

Men om det inte är varfickor, dvs inte är sårvätska och såren är oläkta som är problemet.. då är det en annan sak. Om du menar att det är saliv som läcker ifrån dina pircinghål fast såren har läkt? I så fall kan det vara fel storlek och längd på stavarna du har.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Fyratassar12]
2015-08-28 14:38
#4

Du har en infektion tyvärr :( Du måste plocka ut dom o låta dom läka om igen o du kan ju kanske ta nya? Sen om du kan Tex när mitt första hål var snett o det höll jag lika kärt men lyssnade på han som tog mina nya hål så vet känslan :)

Hrimthursa
2015-08-29 00:34
#5

Fast jag har varit till min piercare (mer än en gång) efter jag piercade mig, och hon säger inte att det är infekterat. Hon säger att jag bara ska härda ut och se om det försvinner. Därav mina frågor ifall någon som varit med om samma har några tips på hur jag ev. kan speeda upp processen. Det är inte så att det konstant vätskar, utan det kan ibland komma ut någon liten droppe om jag klämmer runt piercingen.
Som sagt, cheeks är väldigt svårläkta och tar lång tid. Så nej, jag tänker inte ta ut dom bara för det. Ursäkta om jag låter otrevlig, men jag skrev redan i första inlägget att det inte är aktuellt att ta ur dom. Så nej, det tänker jag inte göra. För dom är inte infekterade, tro mig :)

Candela
2015-09-06 17:27
#6

Jag hade en piercing i näsvingen som vätskade sig i nästan ett helt år, tills jag insåg att jag inte tålde guldsmycket. Jag hade bytt ut läkesmycket i titan lite för tidigt (innan piercingen var helt läkt), och sen var det som om allergin irriterade kroppen och störde läkningsprocessen.. men när jag bytte tillbaka till läkesmycket igen läkte det snabbt.

Så det är inte möjligt att du är allergisk mot metallen?

Annons:
Nymphadora
2015-09-07 10:45
#7

Jag hade cheeks som jag dock tog ut till slut (efter 18 månader) pga ledsnade på att gå runt med öppna sår i nyllet, men förutom vanliga saltvatten-soakningar så fick jag även tipset att använda Tea Tree Oil. I väldigt liten mängd dock, för det är ganska potent. Och att ha för långa stavar irriterar i sig, så har du möjlighet att gå ner i storlek kan det hjälpa. ;) Lycka till!

Calcifer
2015-09-07 19:23
#8

Kindpiercingar tar ofta upp till ett år innan de läkt helt, själv gav jag upp efter drygt 9 månader av strul för jag orkade inte längre. Så jag skulle säga avvakta, det borde lägga sig om något halvår eller lite längre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Panda Prozac
2015-09-08 01:43
#9

Jag har haft mina cheeks i snart tre år och de är fina till och från, men ganska ofta bildas små fickor med sårvätska. Oftast stör det mig inte, men om jag pillar för mycket kan det ibland se lite fult ut. Men cheeks är väl också kända för att vara en problem-piercing. Vissa har aldrig några problem, men för vissa läker de aldrig. Jag tillhör den andra kategorin, men de är ändå värda det. Det bästa är väl bara att pilla så lite som möjligt. Men jag lever inte som jag lär. Har också funderat på om det gör någon skillnad att gå ner från 1.6 till 1.2. Någon med erfarenhet?

Trollhund
2015-10-27 21:38
#10

Hur har det gått för dig?

Hrimthursa
2015-11-20 03:42
#11

Hej igen! Har inte varit inloggad på ett tag. 
Tack för alla svar :)
Det har gått väldigt bra måste jag säga. Jag bytte till kortare stavar, och det hjälpte faktiskt. Försöker låta bli att pilla, men jag kommer  hela tiden på mig själv med att göra det ändå haha. Det vätskar inte alls lika mycket nu. Men fortfarande lite, lite då och då. Tex om jag äter jättestark mat, godis eller dricker alkohol.
Men överlag mår dom bra, och än ger jag inte upp! :)

Upp till toppen
Annons: