Annons:
Etikettpiercingar
Läst 2724 ggr
bellsvensson
10/18/15, 7:09 AM

Tungpiercing skadar tänderna???

Hej, jag tjatar på mina föräldrar om att få göra en Tungpiercing (är 17år och behöver då föräldrars påskrift) men dem säger strängt nej eftersom det "skadar tänderna". (Har redan septumpiercing). Jag vill sååååå gärna ha i tungan eftersom det är då fruktansvärt snyggt! Men nu till frågan, skadar det verkligen tänderna om man inte leker med smycket? Då kan jag ju säga bara att jag inte kommer leka med den? Snälla hjälp mig med bra argument mot mina föräldrar, jag vill så gärna ha den!!! (Skulle vara perfekt om jag får göra den v.44 (om en vecka) eftersom jag har lov då för vill gärna stanna hemma när min tinga kommer bli uppsvälld osv). Tack på förhand! :)

Annons:
Honestyisdead
10/18/15, 2:11 PM
#1

Ja, det kan lätt skada tänderna. Det är fruktansvärt lätt att råka bita i den då man äter. Och som på min. Den skavde fram en tandhals.

Dessutom gäller inte friskvårdsavtalet om man får skador på tänder som tandläkaren misstänker beror på piercingen.

Så dina föräldrar har rätt att det kan skada tänderna.

rebeka
10/18/15, 2:51 PM
#2

Om jag vore du så skulle jag erbjuda mig att betala eventuella tandläkarräkningar. Då visar du att du är beredd att ta de risker som piercingen medför. 🙂 

Jag hade tidigare tungpiercingar (så kallade venoms), och jag gjorde ingen skada på mina tänder men emellanåt så råkade jag bita i en stav så något hade ju lätt kunna hända.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

[rumelle]
10/18/15, 4:59 PM
#3

Hade en patient med Tungpiercing där käkbenet löst upp sig helt mellan de mittersta framtänderna i underkäksfronten. Den hade alltså inte skavt mot själva tänderna men tryckt mot tandköttet nedanför tänderna och därigenom påverkat käkbenet under. Han märkte ingenting förrän tänderna började kännas lite lösa och då har det redan gått ganska långt. Dock vet jag inte hur det gick för patienten sedan då personen avbokade sina tider eftersom allt kändes bra…
Man kan alltid be tandläkaren att ta ett par extra röntgenbilder på tänderna i fronten för att undvika att sånt händer.

punkmusic
10/18/15, 11:57 PM
#4

Ja det kan skada tänder, jag har som ovanstående bitit i den , främst en gång i en vanlig mjuk macka som ledde till att tanden sprack (!). Sedan är mina framtänder i mitten aningen urgröpta även de nedtill fram. Jag tror att det är svårt att undvika skador efter några års användning. Haft den i snart 3 år.

IceTee
10/19/15, 10:58 PM
#5

Sitter den rätt skadar den inte tänderna om man inte leker med den eller biter på den. Däremot är det ju lätt hänt att bita på den och då kan man skaffa smycken som inte är lika hårda, t.ex. plats

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
10/20/15, 6:36 AM
#6

#5 Min satt "rätt". Ingen piercare kan veta om det kommer skava.

Annons:
punkmusic
10/20/15, 9:20 AM
#7

#6 håller med, sedan tror jag att det är lätt att individen leker med staven undermedvetet och i sömn eller vid stress etc.

JossanH
10/20/15, 9:47 AM
#8

Har haft min i 13 år och har hittills inte fått några klagomål från tandläkaren men Det är klart att det finns risk för att skada tänderna. Har konstigt nog bitit i den 2 ggr senaste månaderna (har inte gjort det på måååånga år) men inget hände som tur är. Plast skulle jag aldrig ha i munnen då det avger gifter. Ha lite is i magen och vänta tills du blir 18. Är ju inte långt kvar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceTee
10/20/15, 8:57 PM
#9

#6 om den sitter rätt ligger den inte mot tänderna och kan därmed inte skava om staven passar och kulorna inte är för stora och liknande

Medarbetare på Skor iFokus

JossanH
10/21/15, 8:35 AM
#10

#9 den behöver ju inte ligga emot hela tiden för att förstöra tänderna. Det beror ju på hur tungan ser ut, osv. I avslappnat läge ligger min inte emot, men hur ofta är tungan still 😉

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceTee
10/21/15, 1:05 PM
#11

#10 vad min piercare förklarat ska en Tungpiercing som sitter rätt inte skada på tänderna så länge man inte leker med den eller biter på den Men man får tro vad man vill! Jag väljer i det här fallet att tro på min piercare

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
10/21/15, 5:01 PM
#12

#11 Det kan komma att skava hur rätt den än placeras. Man vet inte i förväg hur just du lägger det i munnen och var den kommer åt när du pratar eller sover.

IceTee
10/21/15, 5:37 PM
#13

#12 det måste väl ändå vara individuellt? Min rör inte tänderna när jag pratar eller äter

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
IceTee
10/21/15, 5:41 PM
#14

Nåja, vi är uppenbarligen inte överens, så jag lämnar det här

Skulle min piercing börja skada tänderna det allra minsta så tar jag ut den, men än så länge har den inte gjort någon skada då jag litar på att min tandläkare skulle säga till!

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
10/21/15, 6:23 PM
#15

#13 Sker KAN komma att skava.

MsHewitt
10/25/15, 12:19 PM
#16

Jag piercade tungan första gången för 17 år sen (när jag var 17) och för 10 år sedan gjorde jag min tredje. Tandläkaren har aldrig nämnt nån skada eller skav och jag har aldrig känt av nåt. Jag har råkat bita i nån av dem när jag ätit och det är obehagligt men det händer väldigt sällan och har hittills inte orsakat skada.
Jag har lite svårt att se att kulorna skulle slå i tänderna i tid och otid. Jag kan bara utgå ifrån min egen erfarenhet och mina är inte i närheten av tänderna varken vid tal eller annars, och då har jag som sagt tre st.
Alla är ju olika och det går inte att säga hur det blir för dig.  
Jag hade en kompis som tog ut sin center labret (ring) för att hon inte kunde bita i äpplen med den. Jag hade (och har fortfarande) också en center labret (ring) men jag hade inga problem (och har fotfarande inte) med att bita i äpplen.

Hur som helst, lycka till!

Upp till toppen
Annons: