Annons:
Etikettallmänt
Läst 1199 ggr
Gronstedt
1/21/16, 12:03 PM

Piercing av omyndiga

I en tråd på Hundar iF kan man läsa "det är HELT lagligt att pierca ettåringar. Finns många "seriösa" ställen som gör det. Detta är jag helt säker på."

Kan det verkligen stämma? Det kanske är en fråga om vad man räknar som "seriöst"?

Annons:
Honestyisdead
1/21/16, 12:24 PM
#1

Ingen seriös studio piercar någon under 16. Och under 18 har med målsman.

Gronstedt
1/21/16, 12:30 PM
#2

#1: Men det är inte förbjudet enligt lag? Bara en branschpraxis?

Zadeira
1/21/16, 1:13 PM
#3

Jag hittade detta på Socialstyrelsen:

Finns det någon åldersgräns för vem man får pierca och tatuera?

Det finns ingen åldersgräns men reglerna i föräldrabalkens kapitel 9 gäller. Socialstyrelsen har i en skrivelse till statens medicinsk-etiska råd (SMER) uttalats sig när det gäller skönhetsoperationer av minderåriga. Enligt Socialstyrelsen faller även ingrepp som piercing/håltagning och tatuering inom vårdnadshavarens bestämmanderätt enligt 9 kap. föräldrabalken. Det innebär att om barnet är omyndigt får ett sådant ingrepp inte göras utan vårdnadshavarens, vanligen föräldrarnas, samtycke.

Zadeira
1/21/16, 1:14 PM
#4

Med andra ord: Om en studio väljer att pierca minderåriga är det lagligt med föräldrars godkännande. Men piercingstudion kan välja åldersgräns själv.

Honestyisdead
1/21/16, 2:06 PM
#5

#2 Precis, så länge föräldrarna är med.

Men som sagt, seriösa studios håller hårt på ålder.

Att pierca barn på tex ett år tycker jag borde falla under barnmisshandel.

JossanH
1/22/16, 9:58 AM
#6

Det finns ju tyvärr de som anser att ska barnen ha hål i öronen så tar man det när bebisen är liten så att den inte "kommer ihåg" smärtan. Och då är det förstås bättre med en piercare än med en pistol, även om jag inte för mitt liv kan förstå att man vill göra så mot sitt lilla barn. Antar att det är därför det finns studios som faktiskt erbjuder tjänsten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Honestyisdead
1/22/16, 10:18 AM
#7

Jag har bara sett outbildade med pistol som utsätter så små barn för det som tur är!

[1990]2
1/30/16, 11:26 PM
#8

Tror inte att någon seriös studio skulle göra det, men säger som #7 frisörer osv. brukar göra det hela tiden med pistol - vilket bara det är ett big no no.

soetisen
2/2/16, 10:51 PM
#9

Jag förstår inte varför man vill pierca ett så litet barn. Inte seriöst alls. Förstår mig inte på människor som tillåter det ske på sina barn. Sen, infektionsrisken?! Ett så pass litet barn tar på massvis med saker, och förstår inte heller att man ska "låta bli" nya piercingar. I värsta fall så kan barnet få en blodförgiftning. Det är ju inte helt omöjligt att en 1 åring tar i sitt bajs för att sen med samma händer råka ta sig för öronen.

Nej, jag förstår inte alls hur man kan göra så mot sitt eget barn eller genom att pierca andras. Jag förstår inte alls hur man kan se en studio som piercar så små barn som seriöst. Att mot barnets egna vilja pierca öronen som kan vara otroligt smärtsamt och ångestladdat för barnet för att föräldern tycker det är fint?? Jag tycker gott och väl att man kan vänta till vad barnet tycker själv. Beroende på mognad så tycker jag 10 år, jag vet att många tycker man ska vänta ännu längre, men jag kan väl tycka därikring är ok.

Sen är det givetvis tråkigt med okunskapen om att många tror att barn inte kommer ihåg smärtan. Det har visat sig i senare studier att smärta i tidig ålder påverkar barnet även på längre sikt, som tex ökad smärtkänslighet..

- Medarbetare på studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: