Annons:
Etikettallmänt
Läst 733 ggr
Jenniie97
3/11/16, 8:31 AM

Energi

Hejsan, är det nån här som vet lite om kroppens energi? Igår var jag ute konstant hela dagen. Började med skolan, går målar utbildning och då är det mycket röra sig sen efter åkta jag till stan o träffa en kompis o gick från tc till Slussen, när jag kom hem så åkte jag o en kompis till gymmet o gjorde en timmes pass, sen åkte jag hem och gick på en timmes promenad med mina hundar. Men ändå så känner jag mig inte trött lite jobbig på kvällarna när man ska sova o inte är trött:/

Annons:
Åsa S
3/11/16, 8:37 AM
#1

Ju mer man rör sig desto mer energi får man det är därför man oftast inte kan vila sig pigg utan är man trött och seg är lösningen att röra på sig. Ska man träna kan det vara bra att träna flera timmar innan man ska gå och lägga sig istället för att träna nära tiden då man ska sova då kan det vara svårt hinna varva ner och bli trött innan.

Honestyisdead
3/12/16, 3:33 AM
#2

Kanske inte riktigt rätt sajt? Hälsa passar nog bättre.

Zadeira
3/12/16, 10:30 AM
#3

Nu håller jag med Hera om att du nog är inne på fel sajt, men vill ändå ge ett litet svar här.

Om man är igång väldigt mycket utan vila så kan det bli så att man försätter kroppen i en stress som gör att tröttheten uteblir. Kroppen går inte ner i varv utan fortsätter skicka runt signaler att hålla systemet redo för att köra vidare. Händer det enstaka gånger är det mest bara besvärligt just när man är inne i det, men det är viktigt att tänka på att inte stressa kroppen för mycket ett längre tag. Det är också därför det ofta rekommenderas att man utför sina fysiska aktiviteter som träning ett par timmar innan läggdags, för att kroppen ska hinna varva ner och slappna av.

Energi föder energi, och det är därför man ofta rekommenderar någon form av aktivitet vid ex depression, utmattning mm. 

I ditt inlägg framgår inte om det är så att du alltid är såhär aktiv eller om det var en dag bara. Vad du kan tänka på är hur pass trött du blir i hjärnan av det du gör också. Om du enbart gör aktiva saker som tröttar ut kroppen så kommer du troligen aldrig uppleva ordentlig trötthet på kvällarna, för att trötta ut hjärnan på dagen är minst lika viktigt om inte ännu viktigare!

Upp till toppen
Annons: