Annons:
Etiketttatueringar
Läst 3493 ggr
vendelay
2016-05-03 18:49

Vegansk tatuering, Stockholm

Jag har sökt runt lite efter liknande trådar men alla var så himla gamla eller i fel område så jag startar en ny.

Är det någon som vet antingen ett tatuerarställe som är veganskt alternativt ett ställe där de är snälla, respektfulla och serviceminded nog att ta sig tiden att hjälpa mig med en vegansk tatuering? Allra helst i Stockholms innerstad/förorterna söder om Stockholm men övriga Storstockholm eller eventuellt i någon stad ganska nära (typ Uppsala) går också bra.

Eftersom frågan dök upp i alla andra trådar så besvarar jag den direkt:
Finns en massa animaliska grejer vid tatueringar, bl.a. vissa färger innehåller ben från t.ex. slaktade kor, glycerine från djurfett, gelatin, schellack… Ett annat problem är detta med rakhyvlar osv, men det borde väl gå att raka området hemma precis innan? Själva "pappret" som blir att användas som en mall (vet inte vad det heter, förlåt) brukar tydligt innehålla fårull vilket inte heller känns okej.

Tusen tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Aleya
2016-05-03 18:56
#1

Tycker du går lite over the top när du inte ens kan ta att det eventuellt är fårull i papper, det är väl inte som att djuren lider av att bli klippta? Det är inte fårskinn vi pratar om. Jag tror att det kommer bli otroligt svårt att hitta någon som gör saker efter de krav du söker. Skulle vara om du åkte till en urstamm kanske och gjorde en helt svart tatuering där. För jag antar att kol skulle vara okej. Men det kanske finns någon som har ett bättre svar än mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Shailina
2016-05-03 19:28
#2

Jag tror nog du måste nog in på uråldriga tekniker som exempelvis thai-tatuering med pinne som sticker färgen in, och färg gjort på kol och jordsfärger i såfall. Du får ta med eget papper, kolla med tatueringsartisten vilka papper du får ta med för jag tror knappast de håller sådan papper för några (i nuläget) enstaka kunder som är så stränga krav men jag tvekar inte att det finns att köpa, du kan ju i så fall köpa eget och ta med? Ta gärna med rak-kniv själv med. Har ingen tvekan att det finns tatueringsartister som absolut imöteser dina önskemål så långt det går, men jag tror du får belaga dig på att medbringa lite eget.. och ta risken att det kanske inte går just 100% som du önsker. Blant annat, tatueringsbläcket tibetanska munkar använder blandas det träkol eller sot med örter (för olika helande/religiösa/skyddande användingar) och sav, men även ormskinn och galla från exempelvis buffel. Jag kan tyvärr inte nog om tatueringar till att veta varför dessa ingredienser är i detta, men en tatueringsartist som använder denna tekniken borde kunde förklara vad för egenskaper de har och varför det blandas in, och kanske även har kunnskap om hur blanda utan dessa ingredienser. 

En vilken som helst större tatuerings-butik/shop eller vad man kan kalla det borde om inget annat känna någon som känner någon osv som vet om någon som tatuerar enligt traditionell metod med bambusticka och jordfärger, så ring och fråga om de vet om någon.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

vendelay
2016-05-03 19:48
#3

#2 De flesta färger är faktiskt helt veganska, men de flesta tatuerare har inte koll på det. Vilket även innebär att de flesta tatuerare inte skulle kunna svara på frågan varför animalier används i färgerna. 😕

Det finns självklart alternativ till rakhyvlar och papper, det är inga som helst bekymmer - finns ju massor med veganer som har veganska tatueringar 😃 Jag undrade bara om någon kände till en "uttalat" vegansk tatuerare, för det skulle få mig att känna mig mer säker om jag visste att jag kunde lita på att personen ifråga vet vad hen gör 🙂

Men tack för ditt långa och informativa svar, intressant med jordfärger osv, även om det inte är nödvändigt eftersom det finns "vanliga" veganska tatueringsfärger 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-05-03 21:58
#4

#2 Man behöver absolut inte använda uråldriga metoder. Finns många veganska färger.

Jag känner tyvärr inte till någon uttalad vegansk studio. Men om det finns borde de ju hittas på Google tycker man.

vendelay
2016-05-03 22:08
#5

#4 Ja, du har rätt, jag ska googla lite 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-05-24 10:46
#6

Om någon är intresserad kan jag meddela att jag varit i kontakt med Swahili Bob's nu, de är supertrevliga och hjälpsamma. Deras färger är veganska och de kan mot en extra kostnad ta in veganskt stencilpapper. Även vegansk eftervård kan de ta in om de inte redan har det inne. Woo! 🥳

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: