Annons:
Etiketttatueringar
Läst 5116 ggr
Ostbage87
2017-01-06 00:09

Plötsligt allergisk mot senaste tatuering! Hjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har många "black and grey" tatueringar sen innan och aldrig haft några problem men gjorde en ny nu den 20e december och då användes lite vit färg som highlights. Första 1,5veckan ser tatueringen bra ut. Men för 4 dagar sen börja den klia REJÄLT och den började bli upphöjd enbart på dom vita områdena. Samt idag är den röd och bränner/ svider..(runt dom vita områdena) Besökte en läkare idag som tog sänka och sa den INTE var infekterad men jag troligtvis är allergisk mot den vita färgen eller hela min tatuering (?) Tycker detta är lite märkligt då jag aldrig reagerat innan på någon tatuering :o Fick allergimedicin utskrivet samt kortisonsalva. Använt salvan en dag men märker hitills ingen skillnad. Måste jag ta allergitabletterna eller tror ni den kan läkas av sig själv? Jag är totalt livrädd få operera bort den eller att de blir riktigt allvarligt (ja jag tänker lätt katastroftankar) Tror min bild kom med, hoppas någon erfaren där ute kan svara på vad som är fel? (Mer än de jag redan vet) Mvh Anna

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-06 00:16
#1

Jag har inget annat svar än hör av dig till studion som tatuerade dig. De bör ju vara de bästa att lita på.

Ostbage87
2017-01-06 00:21
#2

Har hört av mig och han sa bara "detta är vanligt och låt de gå ett par dagar" men jag ser ju själv att såhär ska inte en tatuering känna. Den svider och bränner och jag känner mig allmänt dålig och varm men dock ingen feber. Den va ju bra första 1,5 veckan o allt såg fint ut sen plötsligt detta?

[AnimeV4]
2017-01-06 00:27
#3

Då kanske du behöver åka in och få den kollad så att de inte förväxlar den med normala åkommor? Låter knepigt att de inte erbjöd sig. Vilken studio var du till? Bra att du inte har feber. Ring 1177 om det blir värre. Du kan behöva åka in till akuten. Det fick vi göra när rumskamraten fick feber efter att ha blivit biten av katten när den blev skrämd.

RobinEH
2017-01-06 00:29
#4

Har din läkare bedömt att det är en sannolik allergisk reaktion så bör du lyssna på denne. Ta både salva samt tabletter. Hade din läkare bedömt att du bara behövde salva så hade du inte fått tabletter utskrivet. 

Har du gjort alla tatueringar hos samma tatuerare?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ostbage87
2017-01-06 00:33
#5

Jo jag får lita på läkaren och isåfall ta tabletterna imorrn. Försöker väl bara hitta nån genväg då de kanske inte är så farligt? Nej Gud jag har 6 tatueringar hos 6 olika tatuerare och ALDRIG varit med om en sån här reaktion.. :(

Ostbage87
2017-01-06 00:35
#6

Till puffbuck: nej jag va hos läkaren idag och tog blodprov och allt va bra :) Han sa den gett mig en allergisk reaktion så ingen feber , bara känner mig dålig allmänt :/ Men får hålla uppsikt. Tänkte om nån vet något mer? Någon måste ju haft liknande?

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-06 02:30
#7

#6 Jag föreslår att du ringer till 1177. De har säkert några bra tips att ge🙂

Zadeira
2017-01-06 09:03
#8

Mitt råd är att du tar allergitabletterna som läkaren skrev ut, och väntar nån dag för att se vad som händer eller eventuellt inte händer.

Är det en ny tatuerare som du inte gått hos tidigare så kanske han använder ett annant märke på färgen som då kanske innehåller annat än de du tidigare blivit tatuerad med. Fick du inte någon färglista efteråt? Min tatuerare skriver alltid ut lista på alla färger med namn och märke som använts så att man vid problem ska kunna kolla om det kan vara någon av dem som kan vara boven.

Honestyisdead
2017-01-06 14:46
#9

Låter som allergi. Men jag tror det går över. Har själv fått liknande.

Ostbage87
2017-01-06 16:12
#10

Jag frågade honom om vilken färg han hade men fick inte svar på exakt vilken ur en färglista? Vad heter de på engelska förresten? Hera: hade du allergimedicin då eller hur gick de över? Inatt va tatueringen skålhet så de va rätt svårt sova :/ de brändes som satan o sved sjukt mycket

Honestyisdead
2017-01-06 16:59
#11

Den tog bara längre tid att läka och kliade mer.

Vad är det för studio och vad heter tatueraren? Fruktansvärt att du inte fått veta vilken färg tatueraren använder. På engelska hetertatueringsbläcl "ink".

Ostbage87
2017-01-06 20:56
#12

Vill inte skriva studio här med jag bor i Halland varjefall :) jag frågade om vilken färg de va men han sa bara de va vanlig vit färg? Vetinte hur jag ska fråga utan att han tror jag kanske anklagar honom, är ju mitt fel för de är min kropp som reagerar på färgen. Bara lite tråkigt då de va så pass lite vit färg och de är sällan vit eller svart färg man ens reagerar på (oftast röd eller gul) Brändes din med och sved rejält? Var den röd och upphöjd också? Jag menar inte lite nu utan riktigt mycket :o Detta kom 2veckor efter den va gjord, alltså inte i början när den väl läkte som mest , då är ju alla tatueringar svullna och röda, utan detta kom efteråt..

Honestyisdead
2017-01-06 21:12
#13

Du frågar vilket märke färgen är av. Det är inget konstigt att fråga. 

Nej min brände och sved inte. Och min reaktion var under läkningen. 

Låter väldigt jobbigt. Hjälper medicinen något?

Annons:
Upp till toppen
Annons: