Annons:
Etikettfrågor-och-svar
Läst 1549 ggr
NordicSunset
2017-03-19 22:56

Cartilage piercing

Hej! Jag vill jättegärna ta ett till hål i mitt öra, men högre upp, i brosket. Om jag inte är fel ute så kallas det cartilage piercing? Hursomhelst, jag läste runt lite och på många ställen stod det att risken att hål i brosket aldrig läker finns. Stämmer detta? Är det någon här som har en sådan piercing och har upplevt att läkningsprocessen har gått dåligt? Eller någon som det har gått problemfritt för? Och om det nu blir så att jag bestämmer mig för att ta ett hål, har ni tips på bra ställen i Göteborgsområdet där man kan göra det? Och behöver man vara 18 även om man har målsmans tillstånd?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Lia
2017-03-20 01:08
#2

Det kallas en helix och de kan vara svårläkta. Jag var tvungen att ta ut min daith för den migrerade och läkte aldrig, och min tragus tog 7 månader på sig att läka.

fairyautumn
2017-03-20 11:05
#3

Min helix tog ca. 3 månader att kännas helt läkt, gick problemfritt och det borde inte vara några problem om den sköts som den ska. Har även en nytagen tragus som inte gjorde ont alls efter den blev tagen, kunde sova på det örat samma dag :)

//doge

Honestyisdead
2017-03-20 13:17
#4

Ja det stämmer att en del piercingar i brosket aldrig läker, och en del tar väldigt lång tid på sig att läka och infektioner är inget ovanligt. Detta beror på att brosk har liten blodtillförsel.

#3 Ofta får man problem även om det sköts som det ska.

sp0ngeb0b
2017-03-20 17:02
#5

Jag har 4 st broskpiercingar varav en är helix. Helixen är den första jag gjorde och den är helt läkt nu, men det tog tid! Över ett år. Men hade inga direkta problem förutom i början då jag råkade ut för en infektion, men det gick över och nu är allt jättebra. De andra tre är nyare så de har inte läkt än, men känner att de är på gång. Det tar oftast ca 6-12 månader för broskpiercingar att läka så det är ju ganska länge tyvärr. Men det brukar gå bra för de flesta 🙂

amandatherese
2017-03-28 17:37
#6

Min helixpiercing läkte aldrig, blev ofta svullet och rött vid öronkanten. Jag tröttnade och plockade ut efter 6 år med olika saker att tvätta med. Min tragus var även den svårläkt första gången, tog 6 månader. Andra gången läkte den nästan direkt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: