Annons:
Etikettläkning-och-eftervård
Läst 1978 ggr
Tettelush
2017-06-26 13:48

Broskpiercing - hela örat svullnat

Hej alla!

För ca 2 veckor sedan tog jag hål i brosket i ena örat. Allt var lugnt efteråt och örat var fint, kunde till och med sova lite lätt på det efter dag 2. I fredags fick jag en smäll på piercingen och sen dess har det gjort ont. Idag vaknade jag med ett dubbelt så stort öra. Det är supersvullet och bultar. Ingen sårvätska eller blod.

Jag behöver råd. Jag antar att jag behöver sitta still i båten och avvakta? Inte sova på örat, inte röra osv? Har någon annan gått från ett fint öra till megasvullet? Hur utvecklade det sig? Lade svullnaden sig? Blev det världens infektion?

Är orolig. Örat är verkligen åt helsike stort..

Annons:
Maria
2017-06-26 14:07
#1

Det låter som du borde uppsöka vården direkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mikkan01
2017-06-26 14:13
#2

Skulle ringa och rådfråga med vårdkunnig om jag var du. Att det svullnar upp är inget konstigt egentligen men om hela örat är dubbelt så stort så låter det mindre kul och säkert något som behöver tittas på.

~mikkan

Aleya
2017-06-26 14:14
#3

Hur togs hålet undrar jag? För det låter som när jag var ung och oinformerad och gjorde det med pistol hos en "studio". Och örat fick en jäkla infektion.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tettelush
2017-06-26 16:40
#4

Får ta och ringa vårdcentralen imorgon. Är orolig över storleken. Hålet togs med pistol mot bättre vetande. Känns dock som att smällen drog igång det hela. Var lugnt innan dess.

Tettelush
2017-06-26 17:48
#5

Och NU märkte jag att det kommit var. Fan. Är det någon som lyckats behålla ett smycke i ett sånt här stadie? Jag tänker också att ta bort den borde vara en risk? Då försvinner ju dränaget och så kanske det blir en värre innesluten infektion?

Honestyisdead
2017-06-26 18:00
#6

Ring 1177 och rådfråga. En infektion kan gå illa om du inte får läkarhjälp.

Annons:
Aleya
2017-06-26 18:04
#7

#4 mitt var lungt också i några dagar och sedan började det djävlas. Kontakta vc. För du kan dels få en värre infektion och så kan brosket förstöras och du får hängande öra. Så ring 1177 och hör nu ikväll och hör vad dom säger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tettelush
2017-06-27 00:06
#8

Det blev 1177 som hänvisade mig till akuten. Smycket rök - satt fast i svullnaden efter bara en dag. Smärtan när hon tryckte ut varet var tamejfan inte nådig..! Så nu har jag en kompress dränkt i koksalt över örat. Får se hur detta läker nu då. Hu.

Honestyisdead
2017-06-27 00:08
#9

Hoppas det läker bra.

Aleya
2017-06-27 07:33
#10

#8 bra att det löste sig. Fick du antibiotika eller penicillin? Tänkte när du hade så var. Så hoppas jag att du inte gör hål i örat med pistol igen utan att du går till en som tar med nål.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tettelush
2017-06-27 14:35
#11

Jag ringde vårdcentralen idag igen om råd då jag inte fick så mycket på akuten. De ville att jag skulle komma in. Sagt och gjort. Ny kompress, större denna gång. Inget var idag. Men de ställde sig frågande till varför jag inte fått antibiotika. Så nu blir det antibiotika i 10 dagar och återkontroll på fredag.

Tack för era svar, hade avvaktat annars.

Honestyisdead
2017-06-27 15:33
#12

Vad bra :)

Upp till toppen
Annons: