Annons:
Etikettpiercingar
Läst 6350 ggr
Mollypierce
2017-10-04 19:40

Navelpiercing?

Hej! 

Jag funderar på att pierca min navel men funderar om det är värt riskerna. Har vänner som gjort det som inte haft några komplikationer alls.  Däremot har jag och min mamma pratat om att det är ganska stora inflammationsrisker och lång helningtid. Är det sant? Har ej hittat någon sida med ny information, nyaste var väl från 2012 och tänker att det kan ha ändrats lite sedan dess. Hur lång tid innan man kan ta ut piercingen? Hur stor är chansen att man får en inflammation? Har någon av er navelpiercing och har något ni vill dela med er av?

Annons:
Honestyisdead
2017-10-04 19:47
#1

Dom är kända för att kunna vara svårlösta och problematiska. En del läker aldrig helt.

Hur lång tid det tar är väldigt individuellt. Men räkna med ca 6 månader. Kan ta kortare tid, kan ta längre.

Snowblind
2017-10-04 20:00
#2

#0 Det tar lång tid att läka då magen ständigt är i rörelse som jag har förstått det.

Jag piercade mig i naveln när jag var runt 17-18år gammal och det gjorde inte ont alls, men var väldigt nervös. Jag skötte den hyfsat bra och allting fungerade. Att ligga på mage var dock uteslutet.

Dock så uppkom problematik då jag bar en klasskamrat på idrotten, det började vätska från piercingen - tror jag gjorde illa mig då. Sen blev den öm och jag slog till den ibland av misstag om jag minns rätt och tillslut så började det komma blod från den. --- Det blev en inflammation.

Minns inte så väl då det var kanske 4-5år sedan men en sak som jag minns väl är:

1) tog bomullstuss i naveln som jag tejpade fast så att piercing-bollen inte skulle trycka mot hålmynningen utan vara lite ovanför i luften. Gjorde om detta "förband" flera gånger.

2) En gång hade min piercing fastnat och av informationen jag hade fått så skulle man göra så att det går att röra på den (i duschen?) - så jag stod där i duschen och försökte trycka på den så att den skulle "lossna" och det gjorde svinont. Kändes typ som att jag skulle delas i två bitar och jag grät. Det var 1 av mina 2 värsta smärtor i mitt liv. Riktigt otäckt med smärta i magen! När den tillslut lossnade så rann det ut massa var.

Så tillslut växte piercingen ut och fick tas bort. Nu har jag ett fult ärr där istället men det är inget man tänker på. Dock så tog det tid innan ärret blev "fint" och tog över ett år innan jag slutade ha ont vid ärret och ännu längre tid innan jag slutade vara rädd för beröring där.

Men tror om du sköter det ordentligt och är försiktig så är nog riskerna små för infektion.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Annielle
2017-10-04 20:17
#3

Gjorde en navelpiercing när jag var 19 som tog ungefär 1 år innan den läkte, så det är ju lite krävande, man måste ju ha tålamod att ta hand om sin piercing , blev rätt less på att hålla på med den.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Mollypierce
2017-10-04 20:26
#4

Har en kompis som gjorde en och allting gick bra för henne. Däremot är jag bas i cheerleading (en av personerna som lyfter/kastar en tjej i luften). Det händer att man får slag överallt så är orolig att någon kan hända med piercingen. Under träningar och på tävling har jag förstått att man ska tejpa över piercingen, låter det vettigt?

litettrassel
2017-10-05 01:20
#5

Låter vettigt då risken för skada på framför allt dig blir mindre om du tejpar. Tänk på att det kan vara obekvämt att gymma den första tiden (om ni har övningar på mage och strechning av kropp) efter piercingtagningen och att du skall hålla såret rent. Så använd steril kompress vid tejpning.

Annielle
2017-10-05 09:37
#6

Jag tycker inte att det låter som en bra idé att du piercar dig nu när du håller på med en sådan sport, viktigt också att man inte har några byxor eller linning som går över piercingen, då får man vika ner kläderna, detta pratade min piercare om, låter ju som att du rör dig väldigt mycket på ett sätt som gör att det är svårt att kontrollera hur kläderna sitter….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Mollypierce
2017-10-05 10:05
#7

Det är många i cheer-världen som har navelpiercing så tror ej att det ska spela så stor roll. Men rekommenderar ni att göra en navelpiercing eller är det en "jobbig" piercing?

Honestyisdead
2017-10-05 12:51
#8

Det är en jobbig en

sp0ngeb0b
2017-10-05 12:55
#9

Jag gjorde naveln förra våren, för mig gick det bra tills sensommaren typ. Vet att jag inte skötte den exemplariskt, alltså jag hade för höga byxor på mig och jag låg på magen ibland. En gång när jag myste med min pojkvän fastnade smycket i hans byxor och det gjorde såååå ont, det började blöda och sen gick allt ännu mer utför. Plockade ut den till sist. Jag tror att om man ser till att sköta den ordentligt så går det säkert jättebra, men det är så himla svårt när den sitter där den sitter. Den är alltid i vägen, fastnar i allt och det är så lätt att råka slå till den. Jag tror inte att jag kommer göra om den.

Annielle
2017-10-05 15:05
#10

Jag skötte min exemplariskt skulle jag säga, men det tog ändå ett helt år för den att läka så skulle säga att det är en svår en.

Har gjort en i näsan också, den är lättare och man riskerar ju inte att utsätta den för samma saker som piercingar på själva kroppen tycker jag. Den läkte på 4 månader tror jag, har för mig att jag var rejält förkyld ett tag då också, men eftersom jag använder nässköljare med koksaltlösning när jag är förkyld gillade ju piercingen att bli sköljd av det också! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

punkmusic
2017-10-08 00:53
#11

Gjorde min när jag var 15, för 8 år sedan. Allt gick smärtfritt tills för ett år sedan när den började brännas och ömma samt skapas vätskande sår runt smycket. Visade sig att jag hade fått en kraftig nickelallergi. Rekommenderar att alltid köra med titan eller annan relativt allergen metall. Jag körde kirurgiskt stål, vilket inte är "nickelfritt". 
Fick ta ut den när detta skedde på grund av smärtan, funderar på att ta om den men det har inte blivit av pga viktuppgång och att den kan vara krånglig som sagt. 

Testa om du verkligen vill ha en, den går att ta ur :)

Kämper
2017-10-12 20:39
#12

Jag har haft totalt 10 piercingar på olika ställen och har nog världens bästa läkkött men FYFAN va jobbig min navelpiercing är! Den varar konstant, fastnar i ungefär alla byxor jag har på mig och ömmar ofta. Har haft den i typ 3 månader skulle jag gissa på. Men vill ändå inte ta ut den, så det säger ju något.

problem1
2017-11-09 01:06
#13

Jag gjorde min navelpiercing för några år sen, typ 2, fick ingen tvål eller något från piercingstudion, bara ett papper hur jag skulle sköta den, läste dock inte på det så mycket. Jag hade en kompis som hade en navelpiercing som tagit henne 11 månader att läka, men hon tipsade om att använda tvålen lactacyd på piercingen. Tips: gör inte det. Min piercing blev bara värre och värre.. Jag rörde alltid min piercing så mycket som möjligt i duschen för där gled den lättast och kunde då ''renas'' överallt (Under denna period tvålade jag inte in bröst och mage för hade hört av min kompis mamma att man inte skulle ha parfymerad tvål på nygjord piercing). Ibland när jag tröck ut staven när den fastnat i huden (ni som har navelpiercing förstår nog hur jag menar, när den är rätt nygjord) och då brukade det komma ut var som jag tog bort med en tops. Detta var enda gången jag använde tops på min piercing för det ska man helst inte göra  märkte jag. Det som fick min piercing att läka var koksalt. Jag fick såna här färdiga små kapslar av min kompis som jag använde (finns på apoteket). Jag tog inte detta på tops eller något och duttade på hålen, utan jag dränkte min piercing i detta så det verkligen kom överallt. Sårskorpor tog jag bort innan tvätt eller innan dusch. Jag rörde inte min piercing mycket förutom det jag nämnt över. Min navelpiercing läkte på 4 månader nästan på dagen. Åkte då tillbaka till studion ett kort tag efter det och där kollade dom på den och sa att den va fin samt bytte smycke. Hände inget mer efter det med piercingen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
powerade
2017-11-13 21:38
#15

Min navel tog ca 6 månader att läka. Hade väldigt tur att jag inte fick infektion. Då jag hade praktik inom bygg och slet papp. Sköljde naveln med vatten på rasterna och den var alldeles svart. Den kan läka fint utan problem eller så läker den aldrig och med massa problem

Wilmaa.jonsson
2017-11-23 02:59
#16

Jag har nyss fyllt 15 och tog min navelpiercing i förrgår på en seriös studio med kanyl. Piercaren sa att jag skulle ha i läksmycket i ca 8 veckor vilket jag tycker lät lite men…. jag har nästan inga problem, kan sova på mage, ha högmidjade jeans osv.

Annielle
2017-11-26 09:08
#17

#16 Kan ha höga jeans osv. Ja det kan man ju, men det är inte lämpligt eftersom du kan riskera att det blir infekterat och läker långsammare, i värsta fall stöter kroppen ut den. Man ska låta piercingen vara så mycket man kan och inte ha något som trycker på den som byxor till exempel.Detta är dessutom viktigast de första månaderna.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

RoxannaS
2017-12-05 18:54
#18

Jag piercade naveln när jag var 14? 16? eller nått. Kommer inte ihåg. Hade inga som helst problem. De gäller dock att passa sig noga. Inte använda jeans med midja som fastnar i naveln när du tex börjer dig ner, vilket många inte tänker på. Tvätta ofta. Hålla den luftig. Dock så ångrar jag mig idag efter att ha fött barn och fick bristningar runt ena hålet, så med smycke i ser det ut som en playboy kanin typ. Inte vackert alls. Så har tagit ut min. 

Skulle avråda om du nu håller på med aktiva sporter/sysslor (vet inte vad det räknas som) ridning sägs vara den värsta miljön för en navelpiercing.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Ammepamme
2018-01-09 19:17
#19

Gjorde min navelpiercing när jag var 13 år och har nu haft den i 5 år. Att göra den tyckte jag inte gjorde ont alls men området är väldigt ömt en tid efter håltagningen. Tvättade min morgon och kväll med saltkokslösning med hjälp utav shotglas och tops efteråt. Fick en mindre infektion ett tag men försvann ganska snabbt. Min piercing läkte på cirka 4-5 månader men bytte inte smycke förens det hade gått 6 månader för att vara på den säkra sidan. Nu 5 år senare har jag inga problem med den och har inte haft sedan den läkte, den har inte heller stötts ut på något märkbart sätt. Alltid använd kirurgiskt stål och höll även på med dans förut vilket inte var några problem överhuvudtaget. Men allt detta är självklart helt individuellt, har haft kompisar som piercat om sig flera gånger för att det blivit infekterat eller aldrig läkt ordentligt. Har även sett vänner där kroppen stött ut piercingen efter bara 1 år. Du kan aldrig veta hur din kropp kommer hantera piercingen innan du har piercat dig men om du tycker det är värt risken så är det definitivt en snygg piercing men jag rekommenderar att tejpa över den vid träning och du kommer antagligen inte kunna kunna göra vissa träningsövningar såsom situps där du böjer magen i början eftersom att det är väldigt ömt. Slarva aldrig med tvättningen och byt inte smycke för tidigt är väl mina bästa tips. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: