Annons:
Etiketttatueringar
Läst 1472 ggr
nCore
2017-12-27 22:01

Tatueringsutbildning? Kurser utomlands?

Halloj! 
Är sugen på att eventuellt bli tatuerare så småningom. Har alltid tecknat och målat och har nu pluggat några år inom konst och har på senare tid blivit mer och mer intressera av just tatuering.

Har ganska bra koll på hur det fungerar idag med lärlingsplatser osv Men det hela känns lite ostrukturerat……

Jag funderar på varför det inte finns några riktiga tatueringsutbildningar? Det måste ju finnas en stor efterfrågan på detta. Finns det regelverk som sätter stop för det? För jag kan omöjligt vara den första som tänker på det.

Visst det finns lite korta kurser osv men kan inte hitta något samlat organ för utbildningar, regelverk osv osv.
SRT finns men inte så mycket information på sidan som  är dåligt uppdaterad och de svara ju inte heller på email så det känns tyvärr inte så seriöst i dagsläget.

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon utbildning och framför allt kanske om någon har erfarenhet av de kortare utbildningar som finns utomlands, Självklart fattar jag att man inte kan gå en 4 veckors utbildning i thailand och tro att man sak bli tatuerare. Men tänker att det kanske kan var ett bra steg på vägen til en lärlingsplats? :)

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-07 02:35
#1

Måste man ha någon form av utbildning innan man frågar om en lärlingsplats? Rent spontant tänker jag att en sjukvårdsutbildning kan vara en mycket bra grund, men det kanske innehåller mycket annat som du inte vill ha.

Hör av dig till Eds kroppskonst säger jag! Ägaren är mycket omtalad och har faktiskt en sjuksköterskeutbildning.

nypisnina
2018-01-07 15:35
#2

Om man ska bli tatuerare så är det bra att vara lärling, men i Sverige så behöver man varken vara lärling eller utbilda sig för att öppna studio eller börja tatuera, du ska bara vara duktig på det du gör och kunnig - ha en bra portfolio-, och det blir man genom att vara lärling. Däremot så är det bra - om inte ett måste - att ha någon form av utbildning om blodsmittor och hygien. Allt det här kan du fråga en tatuerare om som också kan ta sig an dig som lärling eller kanske hänvisa dig till någon annan. 

Det finns inga krav för att bli tatuerare i Sverige idag, men det kan hända att den enskilda tatueringsstudion har krav på sina lärlingar.

Upp till toppen
Annons: