Annons:
Etiketttöjning
Läst 1441 ggr
LaPrincipessa
2018-01-04 13:21

Farligt att töja med plast?

Är det farligt att töja med plast/akryl? Tänkte om man töjer så försiktigt att det absolut inte gör ont eller så..?

Vad är era erfarenheter av att töja med plast?

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-04 13:26
#1

Jag har använt många töjningar av akryl utan problem.

Anne.K
2018-01-04 13:39
#2

Nackdelen med plast/acryl är att materialet är poröst, vilket innebär att bakterier kommer samlas på smycket bland annat och det är helt enkelt mindre hygieniskt. Inget jag skulle rekommendera att ha i när man är under en process att töja.  Man bör bara använda porösa material i 100% läkta hål. 

Jag själv är under en process att töja långsamt och jag använder mig av kirurgiskt stål. Känns hygieniskt, lätt att hålla rent etc.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

LaPrincipessa
2018-01-04 13:44
#3

#1 Då kanske jag kan våga mig på att stoppa i akryl för de jag har i horn och sten är det hög kant på  så det går inte att få in i hålet tyvärr. Tänkte bara ha akryl ett par-tre veckor och sedan försöka byta till något organiskt material!

[AnimeV4]
2018-01-04 14:41
#4

#3 Ah, förstår! Jag håller dock med om det #2 skriver. Det finns smycken som går att skruva upp istället för att de är kompakta med en kant. Kolla crazy factory!

Honestyisdead
2018-01-05 03:17
#5

#2 Hålen ska ju vara läkta när man töjer.

Anne.K
2018-01-05 07:57
#6

#5 Jo men direkt man börjar töja så blir det små små sprickor när det är dags för nästa storlek. Detta är oundvikligt. Och då blir det små små små sår och då ska man helst inte töja med porösa material. Så länge man är i en process med att töja ska man undvika porösa material. När man är färdig med sin resa och hålet är 100% läkt då är det fritt fram att variera material. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Anne.K
2018-01-05 08:01
#7

Jag har iaf lärt mig av andra med stor erfarenhet av töjningar att man ska behandla sina nya töjningar som nygjorda hål. Trots att man är superförsiktig och går långsamt fram i processen så ansträngs piercinghålet direkt man går upp en storlek och små microskopiska bristningar sker. Därav har jag fått lära mig att man aldrig ska använda porösa material. Då det ökar risken för bekymmer.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

LaPrincipessa
2018-01-05 12:16
#8

#7 Alltså jag förde bara in smycket (trä blev det) i hålet och det gjorde inte ont, spände inte eller någonting så har svårt att se att det skulle bli ett sår…

Anne.K
2018-01-05 15:10
#9

#8 Om det gör ont när man töjer så gör man fel, då är inte hålet redo för nästa storlek. Så det är ju jättebra att du inte fick ont då gör du processen i den takt som din kropp klarar av. Men jag hade inte valt träd eller något poröst att använda ändå pga. riskerna. Men det är dina hål och du gör precis som du vill med dom. :) 

Jag ville bara dela med mig av det som jag själv fått lära mig, sedan får folk take it or leave it. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Honestyisdead
2018-01-05 15:16
#10

Jag töjde med akryl och hade inga problem.

LaPrincipessa
2018-01-05 15:37
#11

#10 Härligt! Jag tror det är individuellt vad som fungerar från person till person! Vissa kanske tål akryl, andra inte.

LaPrincipessa
2018-01-06 19:47
#12

Men ni som kan det här…

När jag läser på olika sidor om akryl/plast så står det ofta att det rekommenderas till allergiker!? Vad jag förstått så är det vanligt med allergiska reaktioner av just akryl/plast….? Hur går det ihop?

Honestyisdead
2018-01-06 19:50
#13

#12 Det verkar konstigt ja

Annons:
litettrassel
2018-01-07 00:54
#14

Enda man kan säga om plast är att det är nickelfritt… 😅

nypisnina
2018-01-07 15:41
#15

Jag är allergisk mot akryl så för mig funkar det inte alls, jag har töjt med kirurgiskt stål och det tycker jag är bra för man kan ha samma strl väldigt länge och tyngden av stålet har töjt hålet ytterligare. Jag gick från en 6 mm spiral i kirurgiskt stål till 8 mm på bara 2-3 veckor, jag hade köpt en 7 mm men den åkte rätt igenom så jag var redan uppe i strl tack vare tyngden. Öronen var hur bra som helst.

Magrat
2018-01-07 19:26
#16

Själv har jag töjt med trä, ben och horn. Hade aldrig några problem, men jag kan ju haft tur.

Har faktiskt aldrig hört det där om porösa material så jag kanske ska skatta mig lycklig att det aldrig blev något tokigt.
Jag skulle undvika akryl om jag var du, har sett så många skräckbilder av akryltöjningar och skriverierna om de som  fått enorma problem av det. Efter vad jag läst i tråden är jag nog böjd att säga kirurgiskt stål.

Och som de andra säger, det ska aldrig göra ont att töja!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

LaPrincipessa
2018-01-08 21:09
#17

Så, nu har jag lyssnat på alla råd och det verkar som om det är bäst med kirurgiskt stål så beställde hem två sådana pluggar! 

Tack för eran hjälp!

Honestyisdead
2018-01-09 07:14
#18

Jag hade aldrig klarat töja med pluggar!

Anne.K
2018-01-09 17:26
#19

Hade satsat på att töja med ringar istället för pluggar. Känns som att det måste vara svårt att töja med pluggar. Jag själv töjer med CBR piercingar. Enkelt att föra in och finns i alla storlekar. Men när man börjar komma till de tyngre storlekarna så är det bättre att ändra metod sen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

nypisnina
2018-01-10 11:52
#20

Fixar inte heller pluggar.

Annons:
Magrat
2018-01-10 15:23
#21

Jag körde på spiraler, det funkade för mig.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Emouse
2018-01-17 14:17
#22

Töjt båda öronen upp till 10 mm med enbart akryl och inga problem, aldrig haft en blowout. Jag var lite snabb under processen när jag började och det gjorde något helvetiskt ont vissa gånger men om man verkligen låter det ta tid emellan och inte tvingar smycket så ska det gå bra.🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: