Annons:
Etikettpiercingar
Läst 919 ggr
NellieJonsson
1/11/18, 11:08 PM

piercingar som inte läker

hejsan. jag har problem med mina hål i öronen och hoppas på att kanske kunna få lite tips! jag tog hål i mina öronsnibbar för 11 månader sedan nu, två hål i varje öra samtidigt. dom blev piercade i en riktig, välkänd piercing studio med kanyl och jag fick läkningsstavar i kirurgiskt stål som skulle sitta i tills hålen var helt läkta. problemet är att ingen av hålen läkte. dom varade och gjorde ont i princip hela tiden (nu har jag väldigt känsliga öron också och tillåter ingen - inte ens mig själv - att röra vid dom i vanliga fall, så jag kanske tyckte det gjorde mer ont än vad det gjorde) öronen var alltid lite varma och svullna, och orsakade bara allmänt obehag. efter ca 9 månader så bytade jag ut läkningsstavarna (som var som en platta bakom örat, sedan en stav med en liten kula dom man snurrade på på framsidan) till ringar, eftersom det samlades var vid plattan på baksidan och det var svårt att hålla rent. jag tycker att dom har blivit bättre sedan dess, men dom är fortfarande irriterade och varar ibland, speciellt om jag sovit på något öra. jag tvättade två gånger om dagen, morgon och kväll, de första tre månaderna med någon sorts sprej som jag hade köpt i studion. jag bara sprejade på det på piercingarna och rörde dom nästan aldrig. nu tvättar jag dom med lactacyd i duschen, typ var/varannan dag. dom är som sagt nästan ett år gamla och det känns som om dom borde ha varit helt läkta i flera månader nu? borde jag tvätta oftare/mer sällan, kanske med något annat än lactacyd? i övrigt så rör jag som sagt inte mina öron, och jag har snaggat hår så jag har inte mycket annat som kan "störa dom". kanske också kan vara värt att nämna att min piercing i näsvingen var gjord på samma sätt och den var helt läkt inom 8 veckor och har aldrig bråkat med mig. den är nästan två år gammal nu. jag har svårt för att ta mig ut ur huset och kan därför inte riktigt gå tillbaka till studion för att be om råd.

Annons:
[AnimeV4]
1/11/18, 11:48 PM
#1

Jag skulle ha tvättat morgon och kväll med koksaltlösning. Är nyvaken så det blir det enda svaret for now.

NellieJonsson
1/12/18, 12:03 PM
#2

#1 okej, tack! jag tycker alltid att min hud blir så himla uttorkad av koksaltlösning och jag ville inte vara på och pilla på piercingarna för mycket, men det är kanske viktigare att hålla det riktigt, riktigt rent? tänkte mest att det kanske irriterar när man håller på och pilla p både morgon och kväll

NellieJonsson
1/12/18, 12:05 PM
#3

en liten edit också; när jag skriver att det kommer var nu, så menar jag inte riktigt gult, tjockt var, utan mer som genomskinlig sårvätska. hålen är inte vätskiga när jag kollar på dom, men man kan känna att där är intorkad sårvätska på själva smyckena.

[AnimeV4]
1/12/18, 1:29 PM
#4

Det låter helt normalt för en ny piercing vad gäller sårvätska, så 4 i en sittning blev nog definitivt overkill och försvårar läkningen. Jag skulle ha börjat med 1. Sedan är öron kända för att strula och ha lång läketid, särskilt om det är broskpiercingar. Vissa broskpiercingar läker aldrig eller blir infekterade.

Detta är vad jag tycker: Koksaltlösning morgon och kväll. Inget annat. Tvätta händerna innan och använd tops du inte har rört toppen på. 

Du skulle även kunna be om en medicinspruta (spruta utan kanyl) att skölja ur ordentligt med flera gånger. Jag har fått gratis på apoteket när jag frågat i kassan, dock för andra ändamål. Diska sprutan innan användning.

1 krm på 1 dl vatten. Går att göra i en kopp i mikron. Gärna havssalt utan tillsatser såsom jod.

Byt örngott oftare.

Tycker även att det är lite konstigt att de inte använde sig av titan då det ska vara bäst, särskilt vid nya hål.

Hoppas att det fixar sig🙂

NellieJonsson
1/12/18, 4:37 PM
#5

#4 dom sa att dom använde sig av kirurgiskt stål eftersom titan kan (i sällsynta fall) innehålla spår av nickel, medan kirurgiskt stål är helt och hållet fritt från det, och att kirurgiskt stål är nogrannare gjort - hur sant detta är vet jag ju dock inte riktigt! alla piercingarna är vanliga öronsnibbspiercingar, så dom sitter inte i bråsk eller sådär :) jag hade även hål i öronen som liten (bara ett hål i varje då, och det var nästan 20 år sedan) som blev sjuuuuukt infekterat, men har för mig att det var pga. nickelallergi på den tiden, dessutom togs dom med pistol då. får kanske börja tvätta morgon och kväll igen då! tack för tipsen :)

Honestyisdead
1/13/18, 10:59 AM
#6

#5 Det är tvärt om. Kirurgiskt stål kan innehålla nickel.  Inte titan.

Annons:
NellieJonsson
1/13/18, 5:39 PM
#7

#6 okej! kan vara det dom sa också, det är ju trots allt nästan ett år sedan så jag minns inte riktigt

Shanea
3/17/18, 4:11 PM
#8

Kanske inte så hjälpsamt, men mina hål i öronsnibbar tog också sjukt lång tid att läka. De första två minns jag inte så mycket av för var väldigt ung, men det andra paret som satt alldeles bredvid läkte nog aldrig helt. Försökte nog i ca ett år men varje gång jag var tillfälligt utan växte de ihop fort som attan och till slut gick det väl inte att trycka igenom hinnan längre och jag gav upp. Funderar nu på andra piercingar och är nervös för att jag kanske har dåligt läkekött, men kanske helt enkelt är något med örsnibbarna för vissa av oss? Det första paret blev dock bra till slut!

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Upp till toppen
Annons: